Hejsan!!

Jag läst lite i forumet om att installera golvvärme men skapar ny tråd för mer info!


Vad är det första man ska tänka på när man ska installera ett golvvärme..

1. Installera Jordfelsbrytare i anläggnigen
2. Man ska ha termostat för golvvärmen.
- Man sätter upp en dosa i väggen för termostaten inne/utanför wc (beror på tillverkaren) och sen ner med två rör till golvet?
Första röret är matningen till slingorna och den andra som man lägger mellan slingorna (kallkabel) för att mäta tempraturen!?..
Fråga.. Gör det något om det kommer flytspakel i rören? Ska dem sitta nära eller ifrån varandra ?

3. Eftersom det är trä stommar under så vad är bästa underlaget och isloering att ha?
(under slingorna, eftersom ju mer isolering ovan slingorna blir värmen sämre)
Ovanpå ska det vara klinkers... flytspaklar man över slingorna bara så tunt lager som möjligt sen på med klinkers.!`?

4. Man ska isolations mäta före/under och efter installation. Med en isolations provare.. hur mäter man med en sån och varför? vad är det man mäter (enhet)..

5. Man ska resistans mäta före/under och efter installationen. Ohm! Varför mäter man det? till vilken nytta, förutom att se om man har skadat kablen under installationen vid sista mätningen.

6. Hur mycket ligger 5 m2 i watt form? Om jag kan ta det från befintliga strömmen eller måste dra nytt?

7. Vilken typ av kabel skall jag använda? Är det bästa att använda smältlim att fästa den mot golvet?


Är det någonting jag glömt eller hoppat över några steg så skriv det gärna, vad är de jag ska tänka på mera? ge mig alla era erfarenheter så flera kan få nytta utav inlägget om just golvvärmen :wow:d^_^b
 
Vill du kunna byta golvgivaren bör du försegla. För att slippa gjuta extra tjockt är det bäst att använda den 10-slang som följer med golvvärmepaketet till givaren. Observera att denna slang ska ligga i golvet och inte i väggen.
 
Har väldigt lite erfarenhet av golvvärme, men jag har lagt en typ av golvvärme och då gjordes det på golvet som var träskivor.

-Dosa till styrningen för golvvärmen, sattes på 1500 ög

-Primer på golvet - fäster bättre då (blir en klibbig yta)

-"Rutnät" på golvet för att kunna fästa värmeslingan på - fäster med småbuntband

-Från dosan gick det 16mm slang till golvet där värmekabeln drogs ner. Kallkabeln ska ligga i 16mm röret och en liten bit på golvet.

-Mindre (medföljande) slang från dosan till golvet med "tempstyrningen / givaren" Ska ligga en bit ut på golvet. Tejpade för änden vid givaren. (slangen limmas på golvet)

Inte för kraftiga böjar och ett rekommenderat mellanrum på värmeslangen..

Sen vad jag kan förstå så flytspacklas det och sen på med klinker osv..
 
OBS ! Även installation av JFB på den gruppen.
 
Apprentice skrev:
Vill du kunna byta golvgivaren bör du försegla. För att slippa gjuta extra tjockt är det bäst att använda den 10-slang som följer med golvvärmepaketet till givaren. Observera att denna slang ska ligga i golvet och inte i väggen.


Försegla? Då menar du att man ska muffa ihop det med rören som kommer ifrån väggen? den 10 slangen är väl inte ihåligt så spacklet kan komma in i givaren? =D
 
Thewayofstyle skrev:
Försegla? Då menar du att man ska muffa ihop det med rören som kommer ifrån väggen? den 10 slangen är väl inte ihåligt så spacklet kan komma in i givaren? =D

"-Mindre (medföljande) slang från dosan till golvet med "tempstyrningen / givaren" Ska ligga en bit ut på golvet. Tejpade för änden vid givaren. (slangen limmas på golvet)"

:wow:

Eltejp is the shit !
 
Timor skrev:
-Från dosan gick det 16mm slang till golvet där värmekabeln drogs ner. Kallkabeln ska ligga i 16mm röret och en liten bit på golvet.

-Mindre (medföljande) slang från dosan till golvet med "tempstyrningen / givaren" Ska ligga en bit ut på golvet. Tejpade för änden vid givaren. (slangen limmas på golvet)
.

jaha är det 3 slangar som ska ner från dosan???

1. värmekabel
2. Kallkabel = vad är den för nytta till?
3. tempstyrningen / givare som ska ligga en bit ut . som mäter värmen??

eller har jag fel. ?
 
jahaaa ,, mitt fel sorry då är det bara 2 kablar som jag trodde=D
 
Kallkabel är den del på värmekabeln som ska ligga i röret upp till apparatdosan.
Till den dosan ska det alltså vara.

-Rör för kallkabel (värmekabeln)
-Litet rör (medföljande kittet) för givaren
-Rör för matning ( själva styrningen ska ju ha fas-nolla-jord )
 
Ska du verkligen göra detta själv?
 
Ja då förstår jag! jag är certifierad elektriker och vatt i det yrket några år nu, det enda problemet är att jag aldrig har lagt det själv. jag tänker ha en mer erfararne som dubbelkollar allting så det blir rätt men jasg gör allt jobb själv. Så jag frågar bara efter lite tips och råd av folk som har erfarenhet av det så jag vet lite mer allmänt. :)
 
vad är detta för forum är det ingen mer som kan komma med något mera eller är jag så duktig "host" :p hehe .
 
Du verkar inte ha full koll på vad det är du gör.
Ett tips är att lägga ändavslutet på kabeln bredvid skarven mellan kallände och värmekabel. Om det blir nåt fel på kabeln så är det till 90% antingen i skarven eller ändavslutet. På så vis behöver du bara lyfta en platta för att fixa det.
Nummer två är att ta foto med tumstock utlagd så du vet hur kabeln ligger om det skulle hända något.
Nummer tre är att dra smältlim i änden på slangen till tempgivaren så att du pluggar röret. Då kan du byta denna om den skulle gå sönder.
Nummer fyra är att skarven mellan kallände och kabel ska ligga på golvet och gjutas in. INGEN värmekabel i röret till dosan. Då värmer du upp röret och väggen istället vilket inte är så bra.
Nummer fem är att isolationsmäta kabeln, samt resistansmäta den för att se så där inte är isolationsfel och att effekten blir den rätta. Låt en elektriker göra detta. Han har framför allt instrument till det och vet hur man räknar ut effekten.
Nummer sex är att inte lägga värmekabel under t.ex. badkar eller för nära avloppet då detta torkar ur det och du kan få lite avloppslukt på köpet.
Nummer sju är att inte köra golvvärmen på 4 veckor efter klinkern är lagd då du kan få sprickor. (rek. från plattsättare)
Nummer åtta är att om du tänker haka på befintliga gruppen till toaletten så får du först kolla vad mer som ligger på den gruppen.
Nummer nio är att Ebeco rekomenderar max 120W/m2 på brännbart material. Jag hade lagt mindre än det. Men med 5m2 golv och 120W/m2 så behöver du 600W ledigt på befintlig grupp.

Jag rekomenderar dig att anlita en elektriker iaf. Tid är pengar och det kommer ta dig en massa tid att få rätt på allt. Lycka till.
 
TS säger ju att han är certifierad elektriker.. Blir bara lite orolig när han säger att han inte vet vad isolationsmätning är. Det är en av de mer grundläggande testerna inom elyrket... Anmäl till chefen att du har ett utbildningsbehov så han kan planera in någon kurs för dig.
 
Akzid skrev:
TS säger ju att han är certifierad elektriker.. Blir bara lite orolig när han säger att han inte vet vad isolationsmätning är. Det är en av de mer grundläggande testerna inom elyrket... Anmäl till chefen att du har ett utbildningsbehov så han kan planera in någon kurs för dig.

Jo det skulle inte skada om man inte har stans snålaste chef. Som sagt så ska jag inte Utföra alltihopa själv, jag kommer ha en elektirker som gjort detta flera gånger men jag vill lära mig och kunna förberedda det grova själv och hålla koll på läget :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.