Hej!

Har hittat en antal trådar om det här med att sätta nytt kakel ovanpå gammalt. Vi håller på att renovera en 50-tals villa med mosaik golv som har tjärpapp som tätskikt under. Det är ju kanske inte att lita på riktigt. Min fråga är därför om jag kan lägga nya klinker ovanpå efter att ha strukit på ett nytt tätskikt ovan på den gamla mosiken. Annars blir det till att bila upp alltihopa vilket vi helst vill slippa.. Det befintliga golvet ligger så att vi har gott om utrymme att bygga upp det med ett nytt golv ovanpå.
 
Tror inte det är godkänt.
 
tror definitivt att det är läge att bila upp det gamla, mycket tveksmat om det går att uppnå ett godtagbart resultat annars. Tumregel är 4 timmar underarbete = 1 timme nytt ytskikt ;)
 
Det är lätt att se hur det är gjort efter att vi bilade upp för att flytta golvbrunnen.  

1. Överst ligger ju mosaiken
2. Sen cementen eller någon slags fästmassa
3. Tjärpappen, vilken förövrigt är omöjlig att slita bort helt utan att bila bort cementen under denna också
4. Cement
5. Sand och utfyllnadsmaterial
6. Sista lagret innan man hamnar i källaren.    

Frågan är om jag kan låta tjärpappen sitta kvar, ska den också bort ryker ju allt å då finns de bara sand kvar till underlag. Eller ska jag plocka bort mosaiken försiktigt?

Knepigt det här..  
 
Du bör ta bort tjärpappen
inte bra att det blir 2 st tätskikt.
Och den kan avge gaser som luktar.
Jag skulle bila bort ner till tjärpappen och ta
bort den, sitter den hårt går det att bila bort
den med hiltis lilla kakelbimaskin eller likvärdig.
Går inte det bila bort det lagret också och
gjut upp med eps cement.
Lägg värme slingor och sen flytspackel.

Mvh Putte
 
Tack för hjälpen!

Som vanligt blir de mer jobb än man har räknat med... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.