Jag vet inte om frågan passar in här eller inte men frågar ändå. Som vanligt har jag mina fuffens ideer (om någon undrar så är köket i multiblock halvfärdigt och "looking good" :) ) och nu börjar jag så smått med badrummet. Jag har alltid gillat betonggolv och dess struktur. I alla dessa trendiga inredningstidningar ser man ju betonggolv i badrummet, både pigmenterade och målade (epoxi?) men hur sjuttsingen gör man med fuktspärr/vattentäta betongen? De råd jag har fått rör allt från vax, båtlack, lack-epoxi, polering osv. Vad gör man? Undrar "Förvirrad men vill prova ändå" ;)
 
Fasting65 skrev:
Vägverket har producerat en rapport hur man tätar betong...
Hur många orkar läsa 96 sidor? ???
 
*phiew* Jag gjorde!

Intressant men de mesta handlar om utomhusbyggnader eller vägar. Hur gör man i hygienutrymmen och precis 'vad' använder man?
 
Ceja skrev:
Intressant men de mesta handlar om utomhusbyggnader eller vägar.
Precis vad jag misstänkte ::), därför läste jag den inte. ;D
 
hm, men jag tänkte att det fanns något om olika metoder.

Jag försökte hitta något om en kemisk process som tätar alla porer i betongen - har hört om en firma som gör sånt. Det är nåt pulver som kristalliseras av fukten så det blir helt tätt.

...annars finns ju Rocha Gil  ;)

Jag sökte på injektering på google - men orkade inte läsa allt. Nån annan som har tid kanske orkar?
 
;D Det låter ju bra.. hela Halland kan ju ha fel ;)

Hmm.. börjar tro att det är hopplöst men ger inte upp riktigt än.. skam den som ger sig. Jag såg också en artikel om "pulver" men långt ner i sidorna stod också en stor varningsruta om hut "vådligt" det kunde vara.
Kanske blir så att jag får google en sväng till?

Oj! Glömde nästan att tacka för råden!
 
Pulver som tätar betong finns men det skall blandas in när man "gör" betongen och går inte att påföra efter härdning. Däremot finns det en produkt, typ puts, som man kan påföra härdad betong som kristaliseras vid fukt och tätar betongen. Dessa produkter säljs av ett företag i Göteborg som heter Betongsystem Skandinavien AB. Hemsida: www.betongsystem.se

Men vattentät betong är nog inte vad ni menar med tät. Den släpper inte igenom vatten men den blir fuktig dvs den är inte torr invändigt (hög fukthalt).

Skall du ha synlig betongyta i badrummet så måste du nog påföra en vattentät hinna typ lack. Men den kommer att slitas med tiden och börja läcka med allt vad det innebär.

En variant skulle vara att utföra de vanliga tätskikten som man gör före t.ex kakling. Men istället för kakel så gjuter man ett betonggolv på tätskiktet. Vet inte om det fungerar men det är ett tips iallafall.
 
Tack!

Jag har också varit inne på den varianten men det är skönt att hör någon annan tänka i samma banor. Nybörjare och lite osäker men logiken fungerar ju fortfarande ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.