Vi håller på att planera för att bygga nytt hus. I direkt anslutning till köket kommer vi ha ett "gå in skafferi" på ca 4 m2. Jag funderar på att placera frysen i skafferiet. Är de någon som ser några problem med detta?
 
Jag är uppvuxen med frysbox i källaren, de senaste 9 åren har jag levt med frysskåp i min klädkammare i helt fel ände av huset, det är inte optimalt men visst fan funkar det.
 
Här rör det sig kanske om 8 extra steg.
 
Jag rotar i min frys kanske 4-5ggr i veckan. Jag skulle klara av att ha den i garaget :)
 
Det enda jag har funderingar om är om det är ett svalskafferi som du skall ha, i såfall är det ju ingen hit att ställa in en frys då den producerar en hel del värme.
 
Jag rotar i frysen varje dag och har den i köket vilket jag definitivt skulle ha om jag byggde nytt. Tror dessutom att "dsub" har en poäng i att värmen från frysen är opraktisk att få i ett skafferi.

Frysbox är nåt av det mest opraktiska jag haft i ett hus, allting man behövde låg alltid underst :S
 
Jan-Å skrev:
Frysbox är nåt av det mest opraktiska jag haft i ett hus, allting man behövde låg alltid underst :S
Men det är jättepraktisk med frysbox när elen försvinner/maskinen går sönder. Mitt (livs första och sista) frysskåp gick sönder medan jag var på semester och det låg blodvatten över/i hela furugolvet när jag kom hem...
 
frysbox är inget att rekommendera. men som "dsub" sa så producerar den ju en del värme. På vintern går det nog an men på sommaren skulle jag inte tro på den idén. Sätt frysen i garaget
 
Men jag pratar inte om frysbox, utan bara "vanlig" frys. Tanken är att förvara torrvaror i skafferiet, samt köksmaskiner, opraktiska serveringsskålar m.m.

I dag har vi en frys i köket, och en liten i skafferiet. I den lilla har vi mest bär och glass. Det funkar. i.of. har vi ingen dörr på skafferiet i dag, men skafferiet är nog generellt det kallaste rummet i nuvarande huset. I nya huset har vi tydligen tänkt sätta nån ventilation, sa maken.
 
Ett skafferi skall vara det kallaste rummet i huset.
Sätter du in en frys där blir det husets varmaste rum. En frys avger nämligen värme för att hålla frysen kall.
 
haavard skrev:
Men det är jättepraktisk med frysbox när elen försvinner/maskinen går sönder. Mitt (livs första och sista) frysskåp gick sönder medan jag var på semester och det låg blodvatten över/i hela furugolvet när jag kom hem...
Bara för att man har ett traditionellt frysskåp så behöver inte blodet och vattnet rinna ut på golvet om elen går. Vår frys är självavfrostande så det blir inte så mycket smältvatten vid elavbrott plus att jag lägger de känsliga varorna i plastbyttor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.