Är det ngn som kan ge ungefärligt pris på ett tak med tegelpannor obs ej betongpannor samt ett längsvalsat plåttak? (kvm-pris, mtrl+arbete)
 
Har bara erfarenhet av tegelvarianten. Min erfarenhet är att spridningen i pris om man frågar olika firmor är otroligt stor. Så du kommer inte att kunna få någon bra jämförelse föränn du begärt in offert från ett antal firmor. Arbetskostnaden styrs mer av hur stor beläggning firman har, hur "lättarbetetat" ditt tak är, tillgänglighet för maskiner etc, än hur många timmar de faktiskt räknar med att lägga ner.

För några år sedan lade vi om vårt tak 150 kvm lertegel, vi tog in 3 olika priser dom hamnade på 50 000, 70 000 och 90 000, allt var vitt med moms. En av firmorna (den dyraste) specificerade materialkostnaden till 25 000:-. vilket stämmer rätt så bra med listpris hos byggmarknaden. Då räknades det in plattor, underlagspapp och läkt. Men även vindskiveplåt, och plåtarbete runt skorsten och taklucka.

Ungefär 1 år senare lade en släkting om ett tak på ca 200 (kan varit 250) kvm, det kostade 350 000, för betongpannor (som är Mycket billigare som material). Vårt tak finns i Stockholm, släktingen uppe i Norrland.

Ytterligaree ett exempel: För många år sedan var jag ordf. i en större bostadsrättsförening, vi lade om ca 5000 kvm tegeltak, vi fick in anbud på 2,2 miljoner upp till 7 miljoner, vi frågade bara företag med gott rykte i branschen. I det fallet skall man komma ihåg att det var ca.1000 kvm plåtdetaljer också, ventillationsskorstenar, takfots plåtar etc. och flera hundra meter takstegar, gångbryggor och liknande.

Min slutsats är att det ända sättet att få ett riktigt pris är att begära en riktig offert, och även att vara lite uppfinningsrik när man väljer vem man skall fråga. Fråga ex. lite utanför det geografiska närområdet, de lokala firmorna verkar ha delat upp kvarteren mellan sig. Går man tillräkligt långt bort så kan man ha tur och hitta någon som inte är med i "systemet". Det kan även var intressant att fråga helt "fel" firma. Fråga en snickare, han kan ha en bra takfirma som han tar in som underentrepenör, och det kan visa sig billigast. Det var så vi fick 2 miljonersbudet i föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.