Hejsan,

Har en grind som sitter fast på två stycken granitstolpar. Problemet är att den ena är 20cm högre än den andra... Och det ser inte så vackert ut.
Har grunnat på en lösning i något år nu. Förändra djupet för någon av stolparna hade varit klurgit. Väger 750kg styck ungefär.
Så jag har börjat fundera på att kapa av toppen på den som är för hög... Men hur?

Stolpen är 30x30cm

Mvh

Stefan
 
Kapa går, men då behöver du en riktigt stenkap med diamantskiva. Finns att hyra lite överallt.

Är det gamla stolpar är det bättre att gräva ur, det är inte speciellt snyggt att kapa en gammal stolpe.

Borde inte vara så krångligt att lyfta och gräva ur egentligen, bara man har något stadigt att lyfta med, grävare, lastare, stadig(!) trefot m block och talja.
 
Milkshaken
håller med Nonkan... antingen hyra en riktig stenkap... (bensindriven) eller gräva ur mera... hur ser toppen ut nu och hur vill du att den ska se ut sen? Ska du kapa den så räkna med ett sterilt rakt snitt...nästan vitt blir det....
 
Fast man undrar ju varför de gjorde så i första hand, orkade inte lägga en timme till på att gräva 20 cm djupare? Låter som att det kan ligga en berghäll begraven :) Värt att kolla med stenhuggare vad de har för råd?

/A
 
Är fallet som Alko skriver, och man är petig med utseendet kanske man ska gräva och sen kapa den i botten i så fall? För att behålla finnish i toppen (om dom har någon speciell yta/utseende där vill säga)? Det blir kanske mest jobb den vägen men om ni får tag i en traktor/lastmaskin/grävare eller dylik maskin så ska det väl inte vara något problem.
 
Milkshaken
stew: (Trådskapare) Svara gärna i tråden hur det har gått eller om du har lessnat... Alltid bra med flera inflikningar...
 
Hejsan,

Ursäkta att svar inte kommit. Grubblar fortfarande.

Det är vårt egana fel att vi inte grävde ner den ena tillräckligt djupt (vi borde bytt plats på dem, och grävt ner denna stolpen, som är högre, i det andra hålet där det inte är berg i botten)
Stolparna kom hem när bara min sambo var hemma, och sattes fast samma dag av hantverkare.
Nu är det stenläggning runt dem, och det tar imot att lyfta upp dem.

Skulle helst vilja kapa av toppen på den högre. Men är rädd att det blir ett för fint snitt. Trösten är iofs att snittet idag inte är vackert, de har fyllt i med betong har jag sett, troligen för att täcka någon spricka.

Jag kan ta ett par foton, så kanske ni kan ger er input efter det igen?

Mvh

Stefan
 
Milkshaken
"de har fyllt i med betong har jag sett, troligen för att täcka någon spricka."

Men då ska du nog inte röra det alls. Försöker du kapa detta så kan den ju spricka ännu mer.
 
sågar du av me motorkap så sabbar du hela stenen. antingen kontaktar du en stenkille som får borra nåra hål o knacka av den, eller ännu lättare hyr en kranbil som nyper den låga stenen o lyfter den, men då hamnar väl gjutning synlig?....
kom på ett alternativ till såga av o sätt lock"sten granit på båda...
 
Redigerat:
Milkshaken
annars kapa den i toppen, lyft upp den och vänd på den så det som är nedåt nu kommer uppåt.
 
Milkshaken skrev:
annars kapa den i toppen, lyft upp den och vänd på den så det som är nedåt nu kommer uppåt.
Den är bredare i den delen som ska vara under marken, så det går tyvärr inte.

Här kommer en bild på repartionen som har gjorts.
 
  • P1030057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det finns mejslar för o pika till toppen efter sågning men det e j...vla jobb . tror på locksten som jag skrev tidigare. det finns speciella hattar avsedda för granitstolpar hos stengrossen
 
pette skrev:
det finns mejslar för o pika till toppen efter sågning men det e j...vla jobb . tror på locksten som jag skrev tidigare. det finns speciella hattar avsedda för granitstolpar hos stengrossen
Det kanske är ett altnernetiv... Du har ingen bild på hur en sådan kan se ut?

/Stefan
 
kollade lite snabbt hittade inget men i pincip skulle det funka o knacka av en kantsten hugga till lite..
har ni någon stenfirma typ stenmagasinet i närhet, ta med bild förklara o visa så kan han garanterat fixa fram något....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.