Hej
Har en sk dubbeltall som växer intill grannens tomt.
Den har gemensam stam upp till ca 2 m där den sen delar sig i två stammar, tallen är ca 20 m hög. Pga att den ena stammen och kronan växer in på grannens tomt och fäller barr och kottar ska vi ev ta bort ena stammen.
Går det att kapa ena stammen utan att skada trädet, isf hur gör man?

Ett andra alternativ kan ju vara att kapa grenarna som växer in på hans tomt.
 
  • Bild0556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, enda alternativet är nog att ta ner hela tallen. Kapar man grenar på en hel sida eller tar bort en halv krona så blir det bara fult.
 
Nja, det var liksom inte frågan om det blir fult eller inte, trädet kommer att döljas av den andra tallen och granen.
Jag undrar om trädet dör eller kan få sjukdommar om man kapar den ena stammen.

OBS grannens tomt är till höger om träden.
 
Risken att få in röta i ett så stort snitt finns ju så det blir bara att fördröja en totalavverkning.

(Såga ner hela trädet, ser ju bara hemskt ut)

Protte
 
Jag instämmer, jag skulle fällt hela.
Men som TS vill är det helt fel tid att ta ena stammen nu.
Januari-Februari när saven står som lägst, och då har trädet störst chans att klara det stora snittet samt att veden som blir behöver bara torka till nästkommande höst..

Och se till att lägg snittet minst 30°
 
Redigerat:
Ska överväga att ta hela, men granen som ni ser brevid har nästan inga grenar på "tall-sidan" så jag vill liksom dölja den kala gransidan med tallen samt att den skyddar den snebelastade granen vid hård vind, annars hade jag tagit hela utan diskussion.
Följdfråga, kan granen växa till sig på den kala sidan om jag nu fäller hela tallen eller tar det typ 100 år?
Fler bilder...
Reser bort nu så jag kan inte svara, tack för era synpunkter och tips så länge.
 
  • Bild0557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0558.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gran växer väl aldrig till sig om den är kal på en sida? Den producerar väl inga skott.
 
Stefan N skrev:
En gran växer väl aldrig till sig om den är kal på en sida? Den producerar väl inga skott.
helt riktigt.
 
Stammarna och kronorna växer väl ändå så tätt ihopa så även om du tar den närmast grannen så lär väl barr o kottar från den andra kronan att drösa på grannen.
 
Här kommer villaägarnas expertråd:

Hej
Av dina två alternativ är det för trädet bäst att kapa stammen vid förgreningen. Följ linjen på den kvarvarande grenen så snittet blir lite snett och är högre vid stammen som är kvar och längre mot grannen. Rent praktiskt gör man så att först kapas stammen en bit upp och den kommer falla mot grannen för grenarna ger övervikt. När stammen är nere kapar man vid rätt ställe, detta för att undvika fläkskador på stammen. Men trädet kommer bli väldigt ensidigt eftersom den stammen troligast inte kommer ha några grenar mot grannen. Det kommer inte heller växa ut några grenar där. Risken är stor att trädet kommer se för tråkigt ut. Jag vill istället råda er till att ta bort det trädet eftersom ni har två träd till på platsen.

Välkommen med fler trädgårdsfrågor!
 
Det var verkligen ett expertråd, där fanns inget att klaga på. Jag vill bara tillägga att de flesta träd skulle riskera att ruttna inifrån av att man kapar en såpass stor gren, men just tall är kanske vårt mest motståndskraftiga träd när det gäller sådant. Hade det varit en gran eller en björk hade det nästan garantera blivit problem, men nu kan det nog gå bra.
 
Tack för era inlägg! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.