Jag tänkte bara kolla om någon har någon ide om vilket hus som skulle kunna passa på vår tomt. Anledningen till att jag frågar är för att jag själv har tänkt en hel del men det känns ibland som att jag snöat in på en viss hustyp. Det vore kul att se om någon annan tänker på ett helt annat sätt och kan ge mig lite nya ideer. Kraven vi har är att huset skall ha 3 fasta sovrum men möjlighet till 4. I ett hus med fler våningsplan skall helst alla sovrummen finnas på andra planet. En rymlig groventre då vi har hund och barn. Samt att planlösningen mellan köket och vardagsrummet (där man placerar tv, soffa mm) ej får vara helt öppen, däremot kan matbord och soffgrupp ligga sida vid sida.

Om tomten kan man säga att i öster finns en relativt högtrafikerad väg (1500-2000 bilar dygn) medans vägen till väster är en liten väg som leder in i villaområdet och lågt trafikerad. Det finns en del stora träd på västra och östra delen medans mitten är en bergknalle som är nästintill trädlös. Befintliga hus på tomten kommer rivas eller flyttas. Tomten är på 1860 m2. Skala saknas tyvärr men det fyrkantiga huset är en friggebod på 10 m2 med veranda
 
  • tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
GRATTIS! Ni verkar ha en vacker och spännande tomt med stor nivåskillnad bland äldre bebyggelse. Nu känner jag inte till planbestämmelserna, men antar att man tillåter sutteränghus. Med stor reservation för att jag kan ha missat sådana värden som man upptäcker först på plats ger jag följande förslag -

1. Villans grundläggning utföres med stora plintar och ett stort integrerat däck, vars kontur följer kullens höjdkurva på nivå 22 meter.

2. Infart i sydvästra hörnet, där en relativt plan yta får utgöra parkering med carport under villan på nivå 19 meter. Under huset uppförs också ett murat förråd, varigenom alla installationer leds upp till själva våningsplanet.

3. Kullens krön bör vara mycket gynnsamt ställe för perenna planteringar. Sällskapsrum med stora fönster lokaliseras därför åt detta håll. Lokaliseringen mot nordost ger samtidigt dessa rum behagligt dagsljus.


4. I slänten mot den trafikerade vägen säkras större träd och buskar för att dämpa buller. Nivåskillnaden bidrar till att skapa en intim och trevlig miljö på tomtens soligaste del.

5. Innan ni anlitar arkitekt och konstruktör: Kontakta en duglig trädgårdsarkitekt, för detaljerad trädgårdsplan med allt från växtval till bevattning och belysning noga genomjobbat som en ram för "husritarna".
 
  • surfarn01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • surfarn02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
GRATTIS! Ni verkar ha en vacker och spännande tomt med stor nivåskillnad bland äldre bebyggelse. Nu känner jag inte till planbestämmelserna, men antar att man tillåter sutteränghus. Med stor reservation för att jag kan ha missat sådana värden som man upptäcker först på plats ger jag följande förslag -

1. Villans grundläggning utföres med stora plintar och ett stort integrerat däck, vars kontur följer kullens höjdkurva på nivå 22 meter.

2. Infart i sydvästra hörnet, där en relativt plan yta får utgöra parkering med carport under villan på nivå 19 meter. Under huset uppförs också ett murat förråd, varigenom alla installationer leds upp till själva våningsplanet.

3. Kullens krön bör vara mycket gynnsamt ställe för perenna planteringar. Sällskapsrum med stora fönster lokaliseras därför åt detta håll. Lokaliseringen mot nordost ger samtidigt dessa rum behagligt dagsljus.


4. I slänten mot den trafikerade vägen säkras större träd och buskar för att dämpa buller. Nivåskillnaden bidrar till att skapa en intim och trevlig miljö på tomtens soligaste del.

5. Innan ni anlitar arkitekt och konstruktör: Kontakta en duglig trädgårdsarkitekt, för detaljerad trädgårdsplan med allt från växtval till bevattning och belysning noga genomjobbat som en ram för "husritarna".
Precis ett sånt svar jag sökte, även om jag inte riktigt hade tänkt mig denna lösning:). Jag gillar tanken på att behålla krönet obebyggt för att kunna plantera där. Jag gillar även tanken på fönster mot nordost och trädäcket som skulle skapa (tror jag) en insynsskyddad utemiljö. Men jag undrar om det inte föreligger risk för skugga fram emot eftermiddagen, och hur tar man tillvara kvällssolen?.

Sen så undrar jag hur trafikstört det skulle bli med denna placering. Skyddar träd och buskar något mot ljud? Vi hade visserligen tänkt oss ett två meter högt bullerplank vid tomtgränsen mot vägen.

Men min största invändning är nog ändå att det efter att huset byggs inte finns några större plana ytor kvar annat än norr om huset (som förmodligen blir rätt så skuggig? vore det inte bättre att tryck upp huset så långt norr man kan, 6 m från gräns är det som står i planen). Jag hade tänkt mig en liten gräsplätt någonstans där våra barn kan spela badminton, fotboll, eller vad de nu vill göra.

Edit: Jag förstår inte riktigt alla strecken och färgerna i huskroppen.. vad är tanken med dessa?
 
Redigerat:
Färgerna först: Bärande element redovisas i rött. Turkos markerar våtrumsytor: Kök i mitten av planen och mot gatan klädvård och ett par badrum.

Byggnaden kommer aldrig under sommarhalvåret att beskugga kullens krön. Man minimerar skuggbildning genom att bygga lågt och sån nära som möjligt följa markens konturer.

Buller slipper man aldrig helt undan intill en trafikled. Men bullret minskar med nivåskillnaden. Och lövmassorna dämpar som mest när man vistas ute som oftast. Det är ju bara att testa i full skala! Sätt er i var sin klappstol på tomten som den ser ut idag.

Man kan mycket väl skjuta byggnaden några meter norr ut utan att förlora grundidéns fördelar. Däremot medför det flera nackdelar att tvingas flytta infarten längre norrut. Då kräver den mer schaktjobb. Den plana ytan på tomtens sydvästra del är egentligen inte särskilt stor, som lekyta räknad.

En radikalt annorlunda (och mer traditionell) lösning är ett souterrainhus ställt med kortsidan mot gatan. Då tar man upp nivåskillnaden inomhus med våningstrappor. På sydsidan leder fönsterdörrar ut mot uteplatser på olika höjd, från den lilla lekhagen närmast villagatan upp till kullens krön. På så vis får krönet ögonkontakt med gatan, vilket ger en helt annan karaktär åt hela trädgården. På gott och ont.
 
billy_baver skrev:
En radikalt annorlunda (och mer traditionell) lösning är ett souterrainhus ställt med kortsidan mot gatan. Då tar man upp nivåskillnaden inomhus med våningstrappor. På sydsidan leder fönsterdörrar ut mot uteplatser på olika höjd, från den lilla lekhagen närmast villagatan upp till kullens krön. På så vis får krönet ögonkontakt med gatan, vilket ger en helt annan karaktär åt hela trädgården. På gott och ont.
Hur skulle en sådan lösning kunna se ut och placeras? Har du någon ide där? Jag är tacksam för all input. Tycker det är mycket intressant att höra dina åsikter då jag läst många av dina inlägg och ofta tycker att du presenterar smarta ideer som ingen tänkt på och som ofta är lite okonventionella.
 
Jag menade nåt sånt.

Stora fönsterpartier rakt mot söder har också en del nackdelar. Men problem är ju till för att bli lösta.
 
  • surfarn11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • surfarn12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där lösningen gillade jag. Jag hade inte ens tänkt på att ställa huset så. Fördelar med detta förslag som jag ser det är att huset inte hamnar så högt (jag har hela tiden tänkt ställa det på krönet). indragning av vatten och avlopp blir enklare samt grundläggningen blir relativt enkel (tror jag). Sovrum med mindre fönster kan placeras på bottenplanet tillsammans med groventre och föråd. Övervåningen kan disponeras som kök och v-rum och något sovrum. Det soliga krönet behålls obebyggt och där kan man ha en uteplats samt planteringar. I tomtens sydvästra hörn behålls en plan yta för lekar och liknande. Men på tomtbilden måste du ändå ha vänt husets altan åt fel håll? den ser ut att peta ut utanför tomtgränsen
 
Den vita ytan närmast gatan är ingen altan, utan infart till garage. Hela skissen är gjord med stor reservation för att jag saknar tomtens gränsmått. Dessutom bör du ta reda på exakta planbestämmelser innan du går in på detaljer.

Grundläggningen i alternativ 1 (med plintgrund) blir troligen billigare än alternativ 2 med hel souterrainvåning utschaktad. Ni bör på tidig stadium utföra geoteknisk undersökning.
 
  • surfarn13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon ide om hur en ungefärlig planlösning på ett sånt "etage" hus skulle kunna se ut?
 
Nåt sånt här kanske. Jag avviker från kravspecen beträffande detta med alla sovrum på övre etage. Med hänsyn till tillgänglighet med rullstol ska ett sovrum finnas på bottenplan.
 
  • surfarn21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • surfarn22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle placera ett suterränghus ungefär så som Billy Bäver har visat på den första bilden. Lite längre upp på tomten bara. Fast då ett "vanligt" sutterränghus och inte ett med kortsidan mot backen.

Jag har växt upp på en tomt i ungefär samma storlek. Nästan all vår tid utomhus (när man blev så gammal att man slutade leka och mest satt) tillbringades på husets västra sida p.g.a. att det var trevligast solförhållanden där. Detta trots att det var den enda sidan av huset där det var trångt utanför.

Jag tycker absolut att ni ska ha i alla fall ett sovrum på entreplan. Det kan komma en tid då ni eller era barn tycker det är jobbigt att gå i trappor. Och den kan komma snabbare än ni tror, själv har jag haft stora problem med det de senaste 15 åren trots att jag bara är 30 (den stora bieffekten av för mycket träning och idrottsskador).

Om ni byggde ett sutteränghus med ingång på övre plan så kan ni få en fantastisk veranda med kvällssol utanför kök/vardagsrum och ungarna kan gå direkt ut till fotbollsspelandet från nedre plan. Här är lite exempel på hustyper som jag tror skulle passa på tomten:
http://www.myresjohus.se/Vara-hus/Sluttningshus/hus-fjallbacka.aspx
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/Sluttningshus/Ugglan/
http://www.gotenehus.se/hus-villa/nova.html

Men då har jag inte alls kollat på planlösningen eller tagit hänsyn till vilken våning entren ligger på, utan mest bara sett på den stora altanen för att du ska få en bild av hur jag tänker.
 
Efter att Billy föreslagit ett sutteränghus var jag ute och kikade på tomten för att friska upp mitt minne. Jag såg då att det tittade upp berg där han placerat huset vid 21 metersnivån i tomtens nordvästra hörn. Förmodligen ligger berget ganska nära jordytan på höjderna över 21 meter då det tittar fram lite här och där. Det innebär att det skulle behövas sprängas en hel del för att kunna placera ett sutteränghus indraget på tomten, om man också vill ha lite plan yta framför och samtidigt bibehålla kontakten med tomtens övre punkt. Jag har ingen aning om hur mycket det skulle behöva sprängas eller vad det skulle kosta men jag antar att det är dyrt. Vi funderar därför på att ta dit en sprängare/grundläggare för att få en uppskattning på vad de olika alternativen skulls tänkas kunna kosta. Men jag måste medge att ett sutteränghus skulle nog vara det bästa alternativet, om det går att anlägga grunden till en rimlig kostnad.
 
Ja usch vad markarbetena kan dra iväg. Vi trodde att vi hade turen att hitta en väldigt lättbyggd tomt där tomtens nordöstra del där vi bygger var plan gräsmatta. Risk för sprängning fanns visserligen eftersom att det var kullar med berg i dagen bredvid den plana delen. När vi började gräva så var det däremot inget berg alls. Det var en stor grop i berget precis där huset skulle stå så det slutade med att vi fick köpa in 350 ton extra grus...

Så vår väl tilltagna mark och grundbudget på 500 000 användes upp till sista öret. Som tur var så anlitade vi ett markföretag som inte hade ett högt fast pris på extra grus utan särredovisade de extra arbetstimmarna och tog inköpspris + 12% för gruset så vi kom undan med en kostad på ca 100 000 för allt det gruse inklusive arbetet. Hade kostat ungefär det dubbla med de flesta andra entreprenörer vi hade fått offertar från.
 
Svår grundläggning, som jag befarade. Det borde löna sig väl att snegla mer på plinthus. Jag bifogar en lösning, framskissad tillsammans med en annan trådskapare på detta forum.
 
  • ramini00A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ramini00B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ramini00C.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ramini00D.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har det gått med planerna???

Otroligt tjusigt förslag (det sista)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.