Nu har jag ännu en dum fråga :)

Låt säga att jag ska ha 7 VU i ett rum, två taklampor samt två fönsterbelysningar. Tre av dessa VU samt tak/fönsterbelysningen ska kunna styras genom diverse aktorer i centralen - VU sitter på en simpel av/på aktor, taklamporna sitter på en vanlig dimmeraktor och belysningen i fönstersmygen sitter på en 0/1-10V dimmeraktor.

Vi har för närvarande en 20mm flex från central till takdosan i rummet i fråga, från takdosan fördelas det till diverse 16/20mm flex till VU/fönster. Funkar ju egentligen helt okay, men nu funderar jag lite över hur jag ska lösa grupperingen av detta.

Min första tanke var att köra en säkring/grupp per rum dock ställer det till med lite "problem" för fönsterbelysningen då denna (av rent ekonomiska skäl) skall styras av en enstaka dimmerkanal (varje kanal har ett pris på bortimot en tusing - 24 fönster, snabbt räknat 20k).

Detta betyder att jag får en egen grupp för fönsterbelysningen (vilket kanske är lika bra) - kan denna gå i samma flex/dosor som andra grupper/faser så länge det inte finns kopplingpunkter för denna [fönsterbelysningen] i "delade" dosor? Eller bör jag helt enkelt dra en extra flex runt hela huset från fönster till fönster? Hur är det med 0/1-10V styrsignalen för denna? Har jag rätt i att den kan gå i samma flex som 230V sålänge ledningen är dimensionerad riktigt (styrsignalen går på 1.5mm2 FK)?

Bör jag samtidigt fundera på att fördela det hela lite annorlunda så att jag kanske har två grupper till varje rum - f.ex. en för fast belysning samt en för VU (då givetvis delade mellan flera rum)? Detta ger väl mer driftsäkerhet om/när en säkring går då inte hela rummet [nödvändigtvis] blir mörkt, men har det någon egentlig betydelse?
 
Du kan så länge inte risk för förväxling finns (läs: använd brun, svart, vit, grå och orange tråd) dra en två- eller trefasgrupp till din takdosa, dessa grupper skall vid överlast eller jordfel lösa ut samtidigt. Hoppas detta var till hjälp.
 
Antog att det var så. Dock räknar jag med att jag måste [utan undantag] dra extra jord och nolla för varje grupp? Mao blir det tre ledningar extra för fönsterbelysningen ovan istället för att helt enkelt dra en L och dela jord/nolla med den andra gruppen? Då blir det plötsligt rätt trångt i 20mm flexen och en extra 16mm kanske inte vore så dumt ändå...
 
Vid en två- el. trefasgrupp så delar man på samma nolla och skyddsjord.

//Patrik
 
Jo, men här är det [i första hand] prat om två 1-fas grupper i samma flex/dosa. Att dra det som en ren 2-fas grupp kommer inte fungera då den ena gruppen (fönsterbelysningen) skall delas mellan alla rum medans planen är att ha en grupp per rum i övrigt.
 
Lägg en egen slinga det blir inte så mycket mera arbete och det är lätt att förstå när man ska dit och "pilla" senare. Försök att göra det så enkelt som möjligt, rör/slang och tråd är en liten del i kostnaden och det kan vara guld värt i ett senare skede
 
Då blir det inge. :) Inte blanda flera grupper i samma rör/dosa.

Men.. okar inte läsa igenom igen utan frågar. Ska fönsteruttagen styras direkt från centralen eller vad ville du ha?

//Patrik
 
@elmont; Ja, det lutar åt det hållet. Tror faktiskt inte jag kommer få igenom fler FK i det existerande röret ändå.

@Patrik_Hed; Nja. Det är ett bussystem, så det sitter en 0/1-10V dimaktor i centralen, denna bryter samtidigt L när belysningen släcks helt. Denna matar i sin tur ett flertal 12V LED drivers med 1-10V dimming ute i kåken.

Har ni då någon tanke ang. 0/1-10V styrsignalen? Kan den dras tillsammans med 230V så länge ledningen klarar isoleringskrav etc? Mao - 1.5mm2 FK fungerar fint, det enda som händer vid isoleringsbrott är att min dimmer bränner.
 
Trådlöst då? Kan det vara en lösning?

/Kent
 
emigrating skrev:
Nu har jag ännu en dum fråga :)
Du behöver inte känna dig dum för att du inte vet allt. ;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.