Ska gjuta en ca 80mm tjock platta till blivande badrummet och behöver lite råd angående armering av denna.

På vilken höjd i skiktet ska armeringen ligga?

Ska jag gjuta in armeringsstänger i grundenmuren runt om så dessa sticker ut i betongplattan så denna förankras mot grunen också eller bör plattan ligga "flytande"? Plattan blir 2x5m

Ska plattan gjutas direkt mot grundenmuren eller bör jag ha cellplast mellan platta och grunden så värme inte läcker ut i sidorna?

/Micke
 
Det du behöver är sprickarmering i form av armeringsnät. Dessa ska ligga så högt som möjligt men med minst 3cm betong runt omkring sig.

Jag tror inte du behöver förankra plattan i voten. Cellplast mellan vot och platta skulle inte jag välja. Det behövs väl betong som bär även där?
 
Skulle lägga armeringsnätet mitt i dvs på 40 mm och standarddistanser för det är normalt 40/50 mm (finns andra mått också).

I ett äldre hus måste du vara riktigt säker på att det inte rör sig något om du vill gjuta fast plattan i en gammal mur/grund. Det är lite vanskligt. Annars kan du ju lägga det flytande, och om du ska ha en liten isolering ytterst, ska den vara så tunn att du inte får bärighetsproblem vid ytterkanten, där plattan ändå blir som svagast.
 
Varför skulle sprickarmeringen ligga i mitten?
 
Sprickarmeringen gör mindre nytta ju tjockare betongskikt man får utanför densamma. I en torr inomhuskonstruktion som en platta på mark trots allt är så klarar man sig med så lite som 15mm, det normala är dock att man rekommenderar 20mm på nät. Huvudarmering (alltså armeringsjärn) brukar behöva ligga på 30mm och armeringsbyglar på 25mm....

En viktig tumregel att komma ihåg är dock att all armering måste ha minst 2*diametern av armeringen, ett 20k-järn måste alltså ha 40mm, detta för att järnet skall förankras ordentligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.