Hej,
Köksrenovering på G. v 33 kommer nyt Ikea kök, då har vi beställt bänkskiva rär marmor mönstrad svart (mörk grå)... köksluckor är ädelvit...

smakråd, kan vi ha golv åt svarta hållet? t.ex : http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/product/240/product.asp

golvet heter Epoque 14 mm


någon som har erfarenhet av svart golv? i kök?

eller spontana kommentarer?

tack

/Chaplin
 
Även om jag personligen inte skulle valt ett svart golv så tror jag det skulle vara snyggt med det om bänkskivan är åt samma håll, det och kontrasten till det vita blir nog snyggt. Mycket handlar om färgval ni väljer på kakel, väggar och vilken belysning ni har sedan. Hur mycket ljus ni har in i köket kan säkert påverka också, man vill ju inte gärna ha någon jördkällare känsla. Men jag tror det kan bli bra.

Det jag är lite orolig över det är väl hur tåligt ett trägolv är om man tappar lite saker på det. Vet själv att det händer att man tappar både det ena och andra i köket fastän jag är väldigt ordentlig och pedantisk. Jag kanske skulle kollat på om jag hittade något snyggt svart laminatgolv som man vet är lite tåligt. Inget rusta då utan ett dyrare som har lite kvalite. Men allt beror väl på hur man använder det, har man småbarn så skulle jag kanske valt att lägga in något tåligare. Allt är dock en prioreteringsfråga.
 
Jag har lagt in Marmoleum i mitt kök. Visserligen svart/vitt (klassisk schackmodell). Huuuur nöjd som helst. Har legat ett år exakt med 2 gossar mellan 0 och 4 år som terroriserar.

Rekommenderas varmt och är behagligt att gå på. Inte som trä, men bättre än klinker.
 
Välj INTE laminat istället för trä! Laminat är fult, kallt, sterilt ... Ugh! Själva la vi in massivt brädgolv från den lokala bygghandeln (jättebilligt och lätt att lägga) i vår veranda och sen målade vi det. Vi valde att måla rutor i två olika grå nyanser. Både på ett vitt och ett svart golv syns smuts mycket lätt. Är man inte städglad ska man kanske skippa de allra ljusaste och de mörkaste golven.

Marmoleum är ett golv vi nästan la in i köket. Jag gillar det skarpt, men beroende på kök så kan det bli lite dominant. Eftersom ni har ädelvitt kök så skulle barbados (ljus beige) tillsamman med volcanic ash (mörk grå) kunna bli jättesnyggt. Kolla marmoleumbroschyren på Forbos hemsida (finns denna kombination i en hall). I verkligheten såg det jättefint ut! Vi har ett ljusgrått kök och den ljusgråa i marmoleumserien gick för mycket i blått, så nu la vi istället ett massivt ekparkett i fiskbensmönster som vi sen hårdvaxoljade. Ingen smuts syns! :)
 
Själv tog jag massivt ekgolv från byggmax, under 400 kr kvadraten :) Ser helt grymt ut!
 
Jätte snyggt golv som ni funderar på! Vi var också inne på trä, men eftersom vi har tre barn så känns det lite för ömtåligt för oss. Jag ville ha klinker, men min man sa nej, dels för att vi inte skulle lägga golvvärme och dels för att det blir så hårt. Nu i efterhand är jag glad att han stoppade mig!

Så vi la in ett svart Marmoleumgolv (raven) i formatet 30x90 cm och är supernöjda. Ytan är helt underbar att gå på, varm och mjuk! Det är en fin finish och jätte bra precision på det så skarvarna syns minimlat och det gör att golvet tål när vi och våra tre barn spiller på det.

Vi har också svarta skivor och vita skåp och stommmar. Golvsocklarna till köket är aluminium (de "vanliga" golvsocklarna blir vita). Utseende mässigt är vi också jätte nöjda. Min man gillar egentligen inte svart/vitt, men tycker att det blev sååå snyggt. Färg kommer vi att ta in i köket med gardiner, tavlor och annat "piff"!

Lycka till med köket och lägg gärna ut lite bilder när det är färdigt!

Jag kommer att göra det när vårat är klart, för än har vi en del kvar...
 
Rent materialmässigt föredrar jag marmoleum. Snyggt, skönt att gå på, yta som är lätt att hålla ren och om man tar marmoleum click så är det också enkelt att lägga. Jag är supernöjd med vårt marmoleum click i köket. Det finns ju många färger att välja på så något ska nog passa oavsett kökets utseende i övrigt.

Ett tips är att välja en hårdare underlagsfoam än den vanliga skumplasten. Tyngden från köksskåpen gör att golvet bågnar ner lite vid köksbenen och det blir lite svårt att undvika springor mellan golv och sockel om underlagsfoamen är för mjuk.
 
Karln som la mitt marmoleumgolv i köket la bara masonit (för att komma upp nivå med vanlig 14mm parkett i resten av huset) och "ångplast".
 
akhagen skrev:
Karln som la mitt marmoleumgolv i köket la bara masonit (för att komma upp nivå med vanlig 14mm parkett i resten av huset) och "ångplast".
Hade du ren betong som underlag?
 
vi la svart klinker golv i köket, ta INTE svart, allt som man tappar och spiller syns, har ni små barn eller hund så är det bara till att moppa golvet en gång om dagen!
 
tack alla för era kommentarer och synpunkter...
jag kände inte till Marmoleum alls :| ..tittade på deras hemsida men det verkar vara begränsade med sortiment.. ska in på butiken imon så man kan titta live...brukar bli bättre:)

jag lägga upp några bilder inom kort...


några erfarenheter om Vinylmattor? hade även tänkt på det men då får jag bygga upp golvet med extra spån så att jag får upp höjden jämnt med v-rummets parket..
 
Vi håller just på att göra klart ett kök med Ikeas Ädel luckor, Marmoleum Click (Barbados och Volcanic ash i rutor med inslag av hallonrött, vad nu den hette). Bänkskivorna är LG Collections svarta stenmönstrade. Hittills känns det bra och det går nog att ordna lite foton om du vill se hur det verkar.

/Gustaf
 
Ja, det är ALLTID kul med foton :) När vårat kök är färdig så ska jag lägga uppe ett gäng med foton!
 
bränski skrev:
vi la svart klinker golv i köket, ta INTE svart, allt som man tappar och spiller syns, har ni små barn eller hund så är det bara till att moppa golvet en gång om dagen!
Samma fenomen får man också med mycket ljust golv i köket. Vi har schackrutigt i "nästan svartvit" (mycket ljust beige och mycket mörkt grå) så vi torskar dubbelt men jag tycker faktiskt att de ljusa plattorna är värst.
 
Köket är inte alls klart men ungefär så här ser det ut (om filen/filerna funkar)...

/Gustaf
 
  • 2010 08 06_Köksprojekt_0001 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010 08 06_Köksprojekt_0003 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010 08 06_Köksprojekt_0008 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.