Testar i denna forumdel med eftersom det är från fjärrvärmeanläggningen som det kommer hetvatten.

Jag har fjärrvärme med värmeväxlare till varmvattnet. I kranen i köket kommer det bara ca 35-36 gradigt vatten när engreppsblandaren står på varmast. Även om jag stryper kulventilen på kallvattnet så blir varmvattnet bara 36 grader. Nu kommer det speciella. Om jag slår på varmvattnet på varmaste på toaletten på samma plan som köket så blir vattnet i båda kranarna ca 50 garder. Stänger jag sen den ena (oavsett vilken) så går det efter en stund ner till 36 grader igen på den som fortfarande är på.

Vad kan detta bero på??? Jag hade ju kunnat tro att det skulle sjunka när man slår på två blandare men inte att både skulle bli varmare.

Hoppas att någon har hört talas om detta och vet vad det kan vara för problem.

Tack på förhand!
 
Hmmm, Vad har du för temp på vv efter blandningsventilen i fjärrvärmecentralen? Med en kran öppen resp. båda öppna?
 
Jag har ingen tempmätare där så jag vet inte (för vv kan jag väl inte se på den digitala mätaren, multical,där jag ser inkommande och utgående fv temp mm?). Jag ska fortsätta testa olika altenativ idag med att köra bara i källaren som är direkt efter röret ut från fv anläggningen. Jag återkommer.

Tack för svar.
 
Jag hade problem med tappvarmvatten i min anläggning; det blev inte riktigt varmt. Jag gjorde ren silen (filtret på ink. rör), men det blev ingen skillnad.
Jag fick då tipset att öppna en blandare på "hetast" och sedan vrida ratten för temperaturbegränsning i botten så att den "klickar" och sedan tillbaka ut nästan max, sedan in till klickningen igen och ut några gånger medans vattnet spolade. Sedan ställde jag tillbaks tempbegränsnigen på tappvarmvattnet som den stod innan och efter det fungerar varmvattnet igen.
(Mitt varmvatten låg innan på 30-40 grader och efter vridningarna på 50-65 grader.)

Edit: Jag gissar att ditt problem har med flödet att göra, dvs. för lågt flöde genom växlaren och det får du hjälp med när du öppnar en kran till.
 
Redigerat:
Tack Rostig!
Ska testa med att vrida fram och åter på tempratten för att se om det blir bättre.
Om det är för lågt flöde och ovanstående inte hjälper, vad gör man då?
 
Nya tester på detta kluriga problem.....

Nu har jag testat alla kranar och har även "ventilerat" ratten för tempbegränsning. Att vrida tempbegränsaren fram och åter hjälpte inte.

Det jag har kommit fram till är att:

Den enda kranen som har 52 grader utan att behöva ha en till blandare på är den i garaget på samma plans som fv. Den sitter "direkt" efter utflödet från varmvattenväxlaren och det är en gammaldags kran med två rattar.

Alla andra ställen i huset har engreppsblandare eller duschblandare och där måste minst två blandare vara på för att nå 52 grader, annars når de bara 40 grader.

Tänkte först att det var någon begränsare i engreppsblandare och duschblandare men eftersom de når 52 grader om två blandare är på så kan det ju inte vara det!?

Även den andra blandaren som sitter i källareplanet måste ha en till blandare på för att nå 52 grader (är en nyare duschblandare och inte två rattar som den i garaget)

Det enda som är speciellt med den kran som alltid ger 52 grader i källaren är att den har nya rör från växlaren ända fram till kranen (i princip ända fram men iaf kopparrör den sista biten) medan de andra kranarna sitter på de gamla stammarna.
Vattnet har dock varit hetare tidigare på de andra ställena så det verkar konstigt om det ska kunna bli så mycket sänmre på några månader?

Hoppas ni har några ideer!?
Tacksam för alla tips.....
 
Någon blandare kan läcka igenom från varmt till kallt.
 
Jag tycker det låter som att flödet spökar, din gamla blandare med två rattar är antagligen ingen snålspolande blandare dessutom sitter den nära växlaren och har nya rör vilket borde ge optimala förutsättningar för ett bra flöde till den.
Dina engrepps- och duschblandare kanske blandar in för mycket luft (snålspolande) så att du måste ha två igång samtidigt för att få lite drag genom växlaren.

Har du provat göra ren silen/filtret?

Men, jag är elektriker och ingen rörmokare så det är bara egna erfarenheter och spekulationer från min sida. När du får ordning på problemet hoppas jag du rapporterar här i tråden. Lycka till!

Edit: Har en granne som har liknande bekymmer, det tar lång tid innan han får varmvatten och han har fått tips om att växlaren kan ha kalkat igen, när jag talade med honom igår skulle han ta kontakt med rörmokare för att se vad man kan göra åt saken, skall rapportera här när jag fått reda på hur det gick för honom.
 
Redigerat:
Det låter i mina öron som att du har ett överläckage som en tidigare insändare skrev. Alltså att det läcker in kallvatten i varmvattenledningarna via någon av dina kranar. För att kolla detta skall du stänga inkommande kallvatten till din fjärrvärmecentral och sedan öppna en varmvatten kran. Kommer det då vatten ur denna kran har du detta problem. Är det så får man börja leta...
 
Tackför alla tipsen!
Rostig, jag antar att du menar filtret/silen som sitter på växlaren/fv-anläggningen men är osäker på om jag vågar fippla med nåt sånt på egen hand. Lovar dock att rapportera hur det går.

Fotografen/pcmarco, det låter som att det är ganska lätt att kolla om det läcker igenom men svårt attt hitta vilken det kan vara om det är det felet. Förstod dock inte riktigt hur du menar. Om jag slår av kallvattnet till fv centralen och sen sätter en av engreppsblandarna på hetast så menar du att det inte ska komma vatten alls för då är det problem, men varför, det är ju kallvattnet jag slagit av? Eller är det så att det bara är en vatten som går in i växlaren och värms medan det kallvatten som spolas i kranen inte går via fjärrvärmeväxlaren alls?

Är som synes inte så kunnig på detta!
 
Redigerat:
Jobe006 skrev:
Eller är det så att det bara är en vatten som går in i växlaren och värms medan det kallvatten som spolas i kranen inte går via fjärrvärmeväxlaren alls?
Precis.
 
Jobe006 skrev:
Rostig, jag antar att du menar filtret/silen som sitter på växlaren/fv-anläggningen men är osäker på om jag vågar fippla med nåt sånt på egen hand. Lovar dock att rapportera hur det går.
På mitt filter så sitter det ett blått vred och när man stänger det så "stänger man av silen", sedan öppnar man locket med en polygrip då kommer det några droppar vatten men inget mer. Under detta sitter det en segesäkring (låsring) som man behöver en segesäkringstång för att ta loss, när den är borta drar man bara ur silen och gör ren den. Det tog max 5 minuter att demontera, göra rent och montera för mig.
 
pcmaro, funkar detta även på blandare eller bara på kranar som har två rattar?

Jag testade nämligen att att stänga kallvattnet till fjärrvärmecentralen som du sa och sedan spola varmt i blandaren, kom kallavtten som inget hade hänt.....hängder detta ihop med ej fungerande VVC?
 
Hur gick det Jobe006?
 
Ja jag lovade ju att höra av mig när det hände nåt men jag har inte kommit så mycket längre tyvärr. MAn verkar vara överens om att det handlar om för lågt flöde och en av de enklare åtgärderna jag ska testa är att "motionera"/montera ner kranen som styr v v temperaturen samt göra rent ett filter. Har dock lite fler problem med element också men jag lovar att återkomma när nåt händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.