Nu vill jag ha tips vad vi ska välja för belysning inne och ute till vårt nya hus... Folk pratar Ledlampor, skymningsrelä m m och jag är hyfsat vilse vad det gäller belysning... Har också hört talas om att automatisera elen hemma och kunna styra den med både dator och iphone.... Är det ekonomiskt försvarsbart när man nu bygger nytt.... Mycket frågor, hoppas på några svar!

Bilda er en uppfattning av huset på vår blogg
 
all ute belysning led alt lågenergi.inne jag skulle satsa på led/lågenergi med anpassade dimmrar
mest för att slippa all värme som spottar/vanliga glödlampor allstrar,har själv 16 st spottar i köket och det är inte roligt när dom är på.blir supervarmt i ett välisolerat hus
 
Det finns en pjäs som heter Nattvakten som är skymningsrelä, timer och närvarodetektor i ett. Funkar bra för utomhus entrébelysning om man ser till att den inte fångar upp reflekterat ljus från den armatur den styr. (Hos mig reagerar den på rörelser i ett närbeläget träd och släcker belysningen när man öppnar ytterdörren, som då reflekterar ljus på sensorn. Men det går nog att fixa genom att flytta den.)
 
LED lampor i stor utsträckning, drar ingen ström och ger förvånansvärt bra ljus. Jag önskar själv att vi kollade mer på det innan vi bestämde oss, då hade vi valt med LED
 
Ska kolla upp nattvakten och det verkar nog som alla vill ha led nu så man hoppas elektrikern har koll på det...
 
Vill man ha hjälp att planera belysningen hemma kan man även gå till sin lokala lampaffär. De borde kunna hjälpa till att planera belysning både inne o ute. De kanske inte är så inne på avancerad styrning av belysningen, men ska kunna komma med förslag på armaturer etc iaf.
 
Finns tyvärr en del att tänka på när det gäller LED, inte alla elektriker som har koll på detta (ännu). Inomhus välj LED med vitt varmt ljus (under 3 000 K). Men det kan på en del ställen vara bra att välja högre kelvin, t.ex. som läslampa kan det vara skönt med ett mera vitt ljus (s.k. kall vit, vit ren med ett högre kelvin, typ 4 500 K). Utomhus, skall belysningen vara anpassad för utomhusbruk, här skall IP talet vara högre än 65 om belysningen placeras på marken och högre än 54 om belysningen skall sitta på väggen. Sen kommer frågan om dimmers m.m., alla LED går oftast att dimmra, med LED dimmers.
 
"Utomhus, skall belysningen vara anpassad för utomhusbruk, här skall IP talet vara högre än 65 om belysningen placeras på marken och högre än 54 om belysningen skall sitta på väggen."

Det där stämmer inte riktigt va? IP44 räcker ju gott och väl till deras hus om man ska ha vägglampor.
 
Hade jag byggt nytt hus, hade jag kört Eltakos trådlösa system för DIN-montage, där finns allt för styrning av belysning m,m. som ett KNX fasr billigare och bättre än trådlösa Z-wave som har batterier det har inga Eltako produkter.

LED inomhus hade jag valt Philips 2700K eller Nobilé 2700K (Nobilé har endast 12V i 2700K).

LED utomhus Designlight om det är 3000K varmvitt du vill ha och hideAlite 4500K kallvitt
 
Hej. Kan det vara en tanke att när man bygger nytt och ändå tänkt ha några solpaneler för värme att inkludera en för 12V och en batteribank för all belysning? Ev en liten vindsnurra som segelbåtar använder upptill då det blåser 350 dagar om året där jag bor.
 
jag skulle satsa på solpaneler som värmer varmvattnet,finns grymt bra.+värmeåtervinning på duschvattnet finns ju inget som är så idiotiskt som att värma vatten och spola ner det i avloppet.
och blåser det 350 dagar / år är ett solklart val ett vindkraftverk modell större så du kan sälja elen,finns många billiga verk nuförtiden
12 v vindsnurror är bra på båtar/husvagnar
 
Kan bara ge ett tips. Se till att verkligen se LED belysningen igång innan du köper. För LED är bra men dom slår inte halogen i ljus så enkelt är det. Visst du sparar mm men du förlorar i ljus. Vet folk som köpt nytt kök och köksleverantören rekommenderade LED. Såg knappt att dom var igång. Så de första dom fick göra vara att byta armaturer.

Bra LED dyr LED
 
yxet skrev:
jag skulle satsa på solpaneler som värmer varmvattnet,finns grymt bra.+värmeåtervinning på duschvattnet finns ju inget som är så idiotiskt som att värma vatten och spola ner det i avloppet.
och blåser det 350 dagar / år är ett solklart val ett vindkraftverk modell större så du kan sälja elen,finns många billiga verk nuförtiden
12 v vindsnurror är bra på båtar/husvagnar
Bor i ett område så ett konventionellt vindkraftverk är knappast intressant, så om det inte går att använda ett litet för underhållsladdning av en batteribank så blir det inget med den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.