Hur skall övergången mellan vägg och tak göras, jag skall kakla väggen och taket är fn råspont. Information om hur väggar och golv skall göras finns ju utförligt beskrivet men hur man gör övergången mln tak o vägg har jag inte hittat

Råsponten har jag tänkt att antingen täcka med målad pärlspont eller någon form av "takskiva". Behöver det ligga någon form av fuktspärr mellan dessa?
 
Kakla upp väggarna förs, sedan sätter du taket,mig veterligen så behövs ingen fuktspärr i taket, i övergången så är det ju bara taklist...
 
Helt rätt. Där behövs ingen fuktspärr mod den som används vid plattsättning. Du bör dock sätta en byggfolie innan du sätter innertaket. Det gjorde iaf jag.
 
Tack för svaren. Byggfolie, Är det åldersbeständig plast?
 
larsu skrev:
Tack för svaren. Byggfolie, Är det åldersbeständig plast?
Japp.
 
svartjobbarn skrev:
Kakla upp väggarna förs, sedan sätter du taket,mig veterligen så behövs ingen fuktspärr i taket, i övergången så är det ju bara taklist...
Hmm kakla efter det att tak ytan är klar tack! Man behöver inte göra det knepigt för sig! Men dte är klart vill man jobb baklänges så gör man det:)
 
För mig är det fullkomligt naturligt att kakla innan jag gör något med taket. Så har jag gjort på både gästtoa och badrum och kommer att göra det i badrummet i källaren också.

Det är ju exempelvis bara att smälla upp ett par reglar och sen fästa panel i dem. Till slut en list runtom, sen är det klart.

När jag hade påbörjat kaklandet så hade jag inte ens bestämt mig för vad jag skulle ha för tak... Ett nytt tak kan förändra ett helt (bad)rum och det vill jag kunna byta lätt och enkelt om jag känner för det. I "normalbadrummet" skiftar man ju tak för en tusing och det är ju inga pengar i sammanhanget, inte som jag ser det i alla fall.

Men, smaken är som baken och alla kan ju inte tycka lika :)

Mvh
Thomas
 
Om du har gipsplank i taket så är det ju bättre att spackla o slipa o måla klart taket innan plattsättningen!
 
Med anledning av Mr Z inlägg så anser jag att det här med taket förs eller sist beror på om det gäller nybyggnation eller inte! Renovering taket sist!Nybyggnation taket först!
 
svartjobbarn skrev:
Med anledning av Mr Z inlägg så anser jag att det här med taket förs eller sist beror på om det gäller nybyggnation eller inte! Renovering taket sist!Nybyggnation taket först!
Jag har gjort båda varienterna nybygge och renoverat badrum. Den senare ungefär 100 lägenheter. Vid en renovering körde vi taget efter plattsättning det var när vi va pilot projekt för en ny typ av lösning med färdigkaklade väggsektioner på dessa la vi gipsplank det funkade. Men säg så här ett putsat tak som skall lappas vid renovering, det skulle jag göra innan kakel anledningen torde vara uppenbar. Skulle jag be målaren måla ett badrumstak efter kakel skulle han förmodligen slå ihjäl mig. Jag kan köpa att man kan kakla först och montera tak efter om det gäller "plocktak". Är det fasta tak tex gips tak, så spacklas och målas detta innan anledningen torde vara uppenbar här också.... Men men man gör väl som man vill....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.