Hej
är det nån som har erfarenhet av Jörnträhus??
Vi skulle vilja bygga ett sånt och vill ha lite referenser, dom verkar väldigt seriösa men vi har aldrig hört nåt om dom. Tacksam för svar :)
 
Gammalt inlägg, men jag känner bara att jag
måste svara.

På webben finns ingenting om Jörnträhus och
hur de agerar, vilket är väldigt märkligt.

Så här kommer det första inlägget om Jörnträhus!

Vi beställde i mars 2006 ett Tallbo 40+montering,
och nu i november 2006 är det fortfarande inte
klart.

En liten lista om Jörnträhus:

- Har inte egna snickare, tar in vem som helst

- Snickare som tar "sommarlov", "höstlov", "3 veckors kaffepaus" mm.

- Snickare som sätter reglar mm snett

- Ger inget slutdatum för bygget (vårt kan flyta till 2030 minst...)

- Låter dig bära materialet (reglar, plank mm), nästintill tvingar dig

- Folk som sällan berättar när de dyker upp

- Bygger inte vid regn

- Spikar genom takpapp (= regnar in)

Lär dig detta:

Jörnträhus bygger inte hus. De tillverkar hus.
För att bygga hus anlitar de underföretag som i sin tur
anlitar snickare runtom i landet - eller något åt det hållet.

Goda råd om du ska köpa Jörnträhus:

- Köp INTE INTE INTE montering - anlita externa snickare OCH en projektansvarig.

- KOLLA fönsterlistan, annars får du bara VÄNSTERHÄNGDA fönster
(SP fönster gör bara vänsterhängda från fabrik och Jörnträ tänker inte åt dig!)

- Se till att få SLUTDATUM, och ETAPPDATUM på när bygget ska varit klart/halvfärdigt.

- DU kommer att tvingas måla INNERTAKET, olja GOLVET, måla YTTERVÄGGARNA mm .

- DU kommer att bli materialets skyddsängel från snö, sol, regn och fukt,
dvs du får gå ut 01.30 och lägga på pressenningen som blåst av för 315:e gången.

- Gör klart modifieringar av huset INNAN det tillverkas, gå INTE på att "det kan
göras sen när vi bygger" - för då lovar inte längre Jörnträs arkitekter att det
håller... PLUS att det tar BRUTALT mycket längre tid att modifiera EFTERÅT.

Efter vad vi erfarat skulle vi inte valt Jörnträhus.

Det hade räckt med att läsa deras historia för att inse sitt val,
för deras historia börjar med en konkurs...
 
Jag måste säga att jag inte känner igen mig beträffande Jörnträ. Möjligtvis att de tillverkar byggsatser och inte bygger huset åt dej,så lång stämmer det. Jag har köpt ett fritidshus av Jörnträ som jag i skrivande stund håller på att sätta upp ett halvt stenkast från Piteå Havsbad. Jag är ingen stor byggare med jätteerfarenhet men jag är mycket postitivt överraskad över hur välgjort huset är samt hur enkelt det är att sätta upp det. Det som tar mest tid är att blada upp alla delar och sortera upp vad man behöver så man inte får springa ihjäl sig. Passformen är ungefär att betrakta som lego,bitarna är exakta och finns enkelt i de paket som välmärkta med hjälp av en förteckning där alla delar på ett logiskt sätt finns förpackade i den ordning som man behöver dem. De gånger vi funderat över något är det inte värre än att man ringer upp fabriken och får direkt prata med konstruktören som ritat huset, helt suveränt tycker jag. Huset fick vi skapligt bra rabatt på då vi nästan omgående bestämde oss för att detta måste vara det optimala huset för oss och förhandsbokade på Noliamässan i somras.

Huset är tillverkat i 58mm spontat med 120mm isolering i väggarna,treglasfönster,160 cm fönsterpartier,tegelpannor på taket,takavattning,rejält tilltagen farstukvist med ljugarbänk,trall till altan och bron,innerdörrar,entredörr,stugan är 75kvadrat stor och anpassad för villastandard,byggsatsen gick lös på 280loppor och i det ingick transport, jag tycker det var ett schysst pris för så pass välgjorda grejor med minimalt med huvudvärk,i princip allt utom köksinredningen och toan ingår, jag ställer upp stugan på en gjuten platta,har gjutit in vattenburen golvvärme i sulan,bakat in en 200mm kulvert i den som kommer upp i garageplattan bredvid,kommer att köra ut värmen från garaget för att vinna lite utrymme och slippa ha värmeanläggningen i stugan. Jag hade många olika funderingar på olika alternativ,typ spantra upp ett hus själv eller köpa annan stugbyggsats innan jag bestämde mig för just detta hus, men när jag fastnade för Jörnträ så föll alla bitarna på plats, det var ett sådant här hus vi ville ha och priset var helt överkomligt. Tomten ligger på en pir med utsikt över vatten från tre av fyra väderstreck,Piteälven åt ena hållet,Pite Havsvad åt andra och havet rakt ut från altandörren, stugan ligger 7 meter från vattnet.
Jag anser att ingen behöver vara rädd för att köpa en byggsats från Jörnträ, man bör som vid vilken annan byggnation ha lite hum om vad det handlar om och vara noggrann,anlitar man en snickare ett par dagar så är jag övertygad om att huset kommer upp som det är tänkt..
 
Hej Dotpointer.Har du något namn på snickarfirma som slarvat o tagit plötslig semester osv.Vi har nämligen liknande problem.Tacksam för svar!

MVH Roger
 
Hej. VI funderar också på någon av Jörnträs enplanshus som ni hittar här http://www.jorntra.se/Vara_hus. Finns det några uppdaterade åsikter om Jörnträ hus, såg att tråden senast va uppdaterad 2007 och de är ju ett tag sedan :)

mch marie
 
Min erfarenhet av Jörnträhus inskränker sig till att jag köpte ett garage (Garage 30) från Jörnträhus 2008. Allt fungerade mycket bra med kontakterna med Jörnträhus. Jag beställde exempelvis några ändringar från grundutförandet. Leveranstiden hölls exakt och byggsatsen var helt komplett. Jag monterade således själv och har ingen erfarenhet av vad de anlitar för firmor för montering. Det var lätt att montera med bra beskrivning och bra "passform" men det var ju bara ett garage.
 
Hej. Jag har precis byggt klart ett Talltoppen 100 från Jörnträ och kan bara säga att jag är otroligt nöjd med dem gällande kvalité och själva affären. Jag köpte byggsatsen från dem via deras säljare och fick tips om hantverkare från samme säljare. Vänligt bemötande och proffsig inställning, inget att klaga på.

Jag projektade hela bygget genom att anlita olika hantverkare och gjorde en hel del själv. Huset känns otroligt välgjort och stabilt. Betydligt bättre kvalite än vad jag har känt i liknande hus från mer "kända" hustillverkare. Flera av de hantverkare som anlitades och andra personer som deltog i byggprocessen uttrycke vid olika tillfällen en beundran över vilken kvalite och gedigenhet huset upplevdes ha.

Hur som helst, vi tittade på deras visningshus i Stockholm (bomässan) innan vi bestämde oss. Är nog ett måste för att se och känna på hur kvaliten ...

Finns en gammal blogg från mitt byggprojekt, titta gärna in för att se hur det blev. http://lautensack.blogg.se
 
Vi har köpt tre hus av Jörnträ med deras vintersäkring som t.ex. skulle skydda mot eventuell konkurs. Nu är det så att Jörnträ har gått i konkurs och vi får reda på av konkursförvaltaren att det där är en "sanning med modifikation".

Detta till trots att det står klart och tydligt att vi som kund har besittningsrätten på husen iom att de lämnas över till en tredje part (DHL i detta fallet). Anledningen är att OM DHL har en fodran till företaget i konkurs så tar de helt enkelt varorna.

Nu var det dock inte det som var problemet, problemet är att Jörnträ inte har köpt in alla produkter som det står enligt avtal. Så här står vi utan taktegel till alla tre husen, 150 kvadrat golv till ett av husen samt en hel del annat "smått och gott" som inte dök upp på leveransen för ett par veckor sedan.

Det är förmodligen de som drabbats ännu hårdare av denna konkurs, men jag blir ärligt talat riktigt förbannad när de står och säger att man är skyddad mot eventuell konkurs och man har ett avtal med DHL som egentligen inte är värt ett piss.

Det verkar som att de ska driva företaget vidare med nya "kompanjoner", jag kan inte rekommendera någon att göra affärer med Jörnträhus.
 
Vill tillägga att vi skyller situationen lika mycket på vår egna naivitet i det här fallet och borde ha undersökt saken mer än att fråga säljaren upprepade gånger om det verkligen är skyddat. Vilket fall som helst är det fina hus men i övrigt har detta varit ett helvete.
 
En transportör får inte ta godset som de transporterar, oavsett om de får betalt eller inte. De kan däremot vägra transportera det, vilket kan innebära att de kör tillbaka det till konkursboet.

Men vad är läget, ni har betalat allt när husen packades på lastbilen? Hur visste ni att någonting överhuvudtaget packades ut från fabriken innan ni betalade?
 
Något nytt om Jörnträhus? Jag var på väg att köpa en stuga från dem, Tallbo 25. Deras hemsida ser ut som vanligt. Är företaget aktivt igen?
 
S
från deras blogg
God Jul & Gott Nytt År önskar Jörnträhus Vi har stängt till den 7/1 2013. Katalogbeställning, prisuppgift och övriga frågor mailas till info@jorntra.se eller skrivs in i vårt kontaktformulär på startsidan.

2013-12-20
 
S
verkar va aktivt
 
Enligt Christer Cidheden, firmans representant i Uppsala/Stockholm/Nyköping/Norrköping, lever Jörnträhus som vanligt, efter att konkursboet köptes i sin helhet av ett byggföretag i Skellefteå. Av deras hemsida framgår dock inte varken ägarbytet eller konkurs.
 
Beställde en katalog av dem under mellandagarna, mest för skojs skull. Var lite nyfiken på priserna. Den 6/1 fick jag mail om att de mottagit min beställning och skulle skicka katalog och prislista. Några dagar senare fick jag så brev med katalog och prislistan samt ett visitkort från deras säljare här i södra (sydöstra bara?) sverige. Inga indikationer på att något har ändrats i företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.