Hej har ett problem med mitt garagetak. Lutningen på taket är 14 grader och det läkte in vatten, då jag inte hade lust att bygga om förmycket gjorde jag och svärfar ett försök att lägga fler rader dvs så pannorna låg mer om lott. ligger nu ca 8cm tidigare 4cm om lott och det verkar fungera bättre men inte helt bra. vi bytte även pappen den dyraste dom hade på Beijer. om man står och kollar vid hängrännan kan man se att det rinner nåra strimmor här och där under läkten men det är inte mycket. gör detta nått? är tegel helt tätt annars? någon ide ?
 
Tegel "rekommenderas" väl inte under 22 graders lutning, eller finns det tegel som klarar det?
Normalt skall ett rätt lagt tegeltak bli tätt, iallafall i vanligt regn.
 
Jo hade jag träffat det stolpskottet som byggde detta garage skulle han få på moppo! men kollar man benders pannor som jag har så står det minsta lutning 14 grader och det är precis det jag har. Kanske va det han gick på. Idag har det regnat ganska mycket men det är ju inget vad som kan komma. hmmm får väll ändra lutningen på takstolarna kanske. Usch...
 
Är det falsat lertegel från benders så verkar 14 grader funka, och det bör bli tätt.
Ändrar du lutning så får du köpa mer pannor, plåt kanske är ett enklare alternativ?
 
Än har jag inte hittat plåt som klarar lägre än 16 grader.
 
Jeken85 skrev:
Än har jag inte hittat plåt som klarar lägre än 16 grader.
Jodå många plåtvarianter går att lägga i betydligt lägre lutningar, men det kan krävas extra överlapp och eller tätlister i skarvarna för att fukt inte ska vandra kapillärt i konstruktionen.

Jag har hjälpt min bror med ett Kami-tak som på hans garagetak är lagt med bara 6 graders lutning. Vi fick göra en extra våg sidoöverlapp samt lägga en tätlist i sidoöverlappet.

I montageanvisningen nämner de 10 grader som minsta lutning, men efter diskussion ansåg de att det skulle fungera med dessa specialåtgärder ändå. http://kami.se/files/1262692910_kami_MonteringsanvisningSE.pdf
 
Vill du ha falsat utseende så finns ex Clix.
Har lagt det och det är lätt att få upp, men man bör ha någon i bekanskapskretsen som kan lite plåt då man behöver lite verktyg som plåtsax och falstång. Nackdelar är genomförningar (ex skorsten) som görs på traditionellt sätt och då drar priset iväg, eller om det är ränndalar m.m då är det inte så mycket GDS längre.
 
Gjorde en upptäkt imorse, eller rättare sagt grannen såg det ifrån sin tomt att hela taket bojnade likt ett u om man stog nere vid hängrännan. där det var som värst så bojnade det 4 cm om man la en bräda mellan vindskivorna. Så jag och kompisen har stagat upp med en jävla massa extra balkar så nu är det rakt. försökt att räkna ut vinklar men jag har nog rättat upp en grad extra nu allafall får se om det hjälper nått.
 
Blev lite bättre men inte helt bra. Kollat och pratat med Falsat verkar ju riktigt bra och till skapligt pris. Får fundera på det lite men det verkar bra. någom som har lagt det?
 
C
Är det lertegel du har lagt har det väldigt tight mariginal för vilket läktavstånd det ska vara, så när du säger att du har ändrat från 4-8 cm överlapp förutsätter jag att du menar betongpannor och inte tegel?
 
Ja det är betongpannor. benders och skandia
 
Dina takstolar verkar inte dimensionerade för betongpannor.....
 
Jag la nya takåsar på mitt garage och sen plåt, hela plåtar med tätning i skarvarna så har det alla fall hållit tätt i ett år nu. Hade också ett tak som sjönk ihop i mitten med liten lutning åt ett håll, därför la jag nya åsar så jag fick det rakt och tillräckligt starkt.
 
Lösningen blir att en snickare kommer till våren och byter takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.