Hej!

Problem av mindre storlek. Sambon bygger liten gullig stensatt kulle kring brevlåda och buskar. Ett par kvadrat. Rund vanlig natursten som grävts upp när jag har farit fram runt grunden. Stenarna ligger ganska glest idag på markduk, och jag ska fylla upp med sand.

Jag har vanlig "fulsand" i hinkar och tänkte spetsa den med en skvätt cement från någon sån där färdigblandad historia från Maxit som står och blir dålig i garaget. Målet är att stenen ska ligga still, det är inte en gå-yta. Och för att de ohängda sönerna ska låta bli att bygga fotbollsmål av just dessa stenar.

vad tror ni? värt att pröva? har någon gjort det och kan bjuda på ett ungefärligt recept?

Jag har läst om Romex från Flisby som ska vara nåt liknande fast komplett...
 
absolut, blanda lika starkt som valig bet.1+3 fast torrt, sopaner så fogen e jämn, försänkt de e snyggare, o fukta sen försiktigt, fin fin stråle, nästan blomsprute...
 
Det blir skitfult efter ett tag. Sprickor och allmänt fult. Jag har fått gå och bila många kvadratmeter kullersten som anmärkning efter tvåårsbesiktningar. Foga kullerstenen med flis 2-4, eller 4-8. Mycket snyggare.
 
"limma" stenarna i underlaget genom att sätta lite betong i botten men utan ytterligare sand (du sa ja att den var färdigblandad). Sedan sanden ovanpå. Så skulle jag ha gjort.
 
så här , ifall fogen spricker beror på underlaget, e underlaget bra spricker inte fogen, antingen fogar man me betong (då skall man inte ha sand upp halva fogen för då skiter det sig) , eller så kör man flis alternativ annat nollfritt. Kullersten kan man verkligen säga e ett kvalitetsjobb dvs kan se taskigt som fan ut eller jävligt snyggt, snygg fogning me bruk, försänkt fog kanske dra lite me en fransman knäcker i mina ögon fogning me 2-4, som lär fyllas med tiden också.....
 
  • Gilla
FreddanW72
  • Laddar…
Jag har bara sett (många) dåliga exempel på fogning med betong. Av den anledningen har jag inte ens försökt mig på att göra det själv. Om du berhärskar konsten så är det bara att gratulera.
 
många fogar me betong (ofuktad) skiter i att vattna o eller vattnar pyttelite så fogen ej blir komprimerad utan bara porös, eller så kladdas det utav bara helvete. finns nget fulare än en kullerstensättning med betonggrå stenar...... däremot spyr jag personligen på kullersten, finns ju i varenda slänt eller döyta
 
Kullersten är en bra problemlösare:
-Vafan skall vi göra på den här lilla snutten mellan muren och vägen?
-Äh, sätt lite kullersten.
 
  • Gilla
Powermange
  • Laddar…
ja vet känner igen de där, men det missbrukas lite o ser lätt "dött ut..
 
Efter den här tråden bara måste jag ju prova. Sån är jag. Särskilt som det är en icke-gå-yta och inte så stor. Men min sambo är ännu inte klar med stenarna än (det var nåt om att vi har två barn också ;-).
 
  • Gilla
Rotor2000
  • Laddar…
lägg upp bilder sen, så vi får besikta...... :)
 
Tänkte använda borrkax i botten ca 0.5 m på en grund , lägga duk och fylla på med kross material ca 1.0m och därefter padda med en stor vält Någon som har erfarenhet eller åsikter om det ?
 
Hej, förstår inte varför du ska lägga borrkax underst på terassyta ? Är det för att fylla otätheter av uppfylld sprängsten och sedan vattna? Annars ser jag inte vitsen att lägga detta nederst. Grundtesen är grövst material underst och finare upptill.

har du bara överskott och vill bli av med detta skulle jag nog hellre blanda upp/procenta med skärv/ bärlager och fylla med istället//
 
Det är kanske en bättre idé att blanda med något krossat ev betongkross 0-150 .
 
Ja definitivt.👍 Är det stora mängder som ska procentas skulle jag nog köra ren skärv så det inte blir för mycket nollfraktion i materialet./ kolla och jämför pris kontra ÅV/betongkross./
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.