Hej,
hoppas jag lägger detta på rätt ställe.

har läst runt och tror jag har kläm på det mesta. men är fortfarande lite rådvill gällande ack tank eller inte.

vi ska flytta in i ett hus som har installerat bergvärme (-95) till detta har de kopplat 2st konvektorelement. resterande element är direktverkande el.

tanken är nu att det ena ska plockas bort då vi ska börja renovera och då lägga ned golvvärme(börjar med köket).

är det vettigt att budgetera in en ackumulator tank och docka på bergvärmen?
har läst en del snabba start/stop som uppstår pga den lilla volym av vatten.

ska jag då också ta hänsyn till VVB som är orginal(-76) och med all sannolikhet inte ihopkopplat med bergvärmen idag?

hur mycket kan jag plocka ur vårat borrhål. det är enligt uppgift 85m.

huset är ett 1-plan i etage med källare (4 etage totalt).
tidigare ägare har haft en årsförbrukning på ~12000Kwh
 
har tänkt igenom lite och jag tror det kan vara så att vvb är ifrån 2003 då de bytte VP samtidigt.
så rimligtvis så är vvb ihopkopplat med pumpen idag.

är det fortfarande vettigt med en acktank eller kan det ligga i VVB eller agerar VVB som "uppvärmare" för elementen?
 
Normalt sett så har man inte ack tank till bergvärme. Det finns dock bergvärmepumpar som är till för ack.tank, men det är inte de som det brukar annonseras om.

En bergvärmepump brukar värma vv för sig och element försig. Då den har bättre verkningsgrad vid lägre temperaturer (på vattnet den vämer). Så golvvärme är bra ihop med vp, då det är relativt låg temperatur på vattnet i golvet.

En volymförstorare / arbetstank däremot kan nog vara bra. Det heter inte acktank. Båda sakerna är i praktiken en stor tunna vatten, men ansluts/används på helt olika sett.
 
85m borrhål låter ganska grunt, Som en tumregel får man ut 140kWh/meter vattenförande borrhål (De första säg 10 metrarna är nog inte vattenförande, om resten är det är omöjligt att veta....) Dvs max 75*140 = ca 10 000kWh ur hålet om året...

Att ditt hus har 2 konvektorelement + elvärme tyder ju på att borrhålet inte var så effektivt (eller?) eftersom det används bara för en del av behovet..

Innan du börjar titta på acktankar o dyl bör du nog få den där energibrunnen kontrollerad m.a.p. tillgänglig energi
 
Du kan även sätta in s.k. frikyla. Du har ju redan konvektorelementen så de slipper du köpa.
Med frikyla överför du sommarens överflöd av värme ner i borrhålet och "förlänger" det på så sätt.
Jag har med gott resultat kört det flera år i mitt förra hus och det fungerade utmärkt.
Jag tycker årsförbrukningen verkar otroligt låg, så troligen räcker de 85 meter du har. Jag hade 100 meter borrhål och en förbrukning på ca 20.000 kWh.
 
Antagligen så är din VVB kopplad i serie efter VP'n och brukar då kallas för "spetsberedare", dvs. den värmer bara vattnet extra om det behövs (när VP inte orkar vid tex. stort varmvattenuttag typiskt badkarsfyllning).
Du har låg elförbrukning och förvisso kan en ack-tank minska antalet start och stopp men den investeringen lär inte löna sig för dig. Den dagen VP havererar tror jag det är bättre läge att fundera över acktank och kanske då för att kombinera med solvärme tex.
 
BAS skrev:
Du kan även sätta in s.k. frikyla. Du har ju redan konvektorelementen så de slipper du köpa.
Med frikyla överför du sommarens överflöd av värme ner i borrhålet och "förlänger" det på så sätt.
Jag har med gott resultat kört det flera år i mitt förra hus och det fungerade utmärkt.
Jag tycker årsförbrukningen verkar otroligt låg, så troligen räcker de 85 meter du har. Jag hade 100 meter borrhål och en förbrukning på ca 20.000 kWh.
Om det är ett "bra" borrhål strömmar det vatten genom berget där hålet ligger, och om man tillför värme till borrhålet är det stor risk att det är till ingen nytta....

12000kWh/år låter iofs ganska normalt för ett hus med bergvärme, Anta att hushållselen i övrigt ligger på 6000kWh (16/dygn), och VPn faktiskt fungerar med COP=3,5 i aktuellt borrhål, då betyder det att ca 21 000 kWh tillförs huset årligen från VPn. (Och 15000kWh dras ur borrhålet, men det låter väl mkt för det borrhålet)


Västra Götaland..Iofs inte så kallt där om vintrarna heller..

Ang. Acktank eller andra investeringar: Stämmer det där med 12000kWh/År även för dig så ligger du ju väldigt lågt i energiförbrukning, knappast lönsamt med någon annan investering för att komplettera detta. Vill du dock ha tex solfångare eller någon vattenburen fastbränslepanna/kamin i framtiden Då behövs acktank, men som sagt svårt att kalkylera in någon vinst (Om du inte skaffar pool eller har exeptionellt hög varmvattenförbrukning jämfört med tidigare ägare)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.