Någon som vet vad som gäller med bygglov om man vill bygga till en uteplats under grannarnas balkonger i en bostadsrättsförening? Fransk balkong finns redan, så inget ingrepp på husfasaden behöver göras.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Du måste kontakta ordföranden i bostadsrättsföreningen, det är dem som beslutar allt som är på utsidan.
Ordföranden bör veta bestämmelserna kring er bostadsrött, om vad och hur man får uföra saker.

Marie
 
Så du menar att det är ordföranden som beslutar om bygglov? Känns osannolikt.
Tror inte heller jag kan förvänta mig att ordföranden är så sugen på att lägga ner massa tid på att reda ut vad som gäller runt bygglov. Det är därför jag tänkte fråga om någon redan varit samma situation och kunde berätta.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
sagbab skrev:
Så du menar att det är ordföranden som beslutar om bygglov? Känns osannolikt.
Tror inte heller jag kan förvänta mig att ordföranden är så sugen på att lägga ner massa tid på att reda ut vad som gäller runt bygglov. Det är därför jag tänkte fråga om någon redan varit samma situation och kunde berätta.
Jag tror att Marie menar att det är föreningen som söker bygglov. Omöjligt att göra nåt utan att blanda in styrelsen.
 
  • Gilla
Mats J.
  • Laddar…
Jag tror att Marie menar att det är föreningen som söker bygglov. Omöjligt att göra nåt utan att blanda in styrelsen
Att jag behöver styrelsens godkännande innan man sätter igång med ett sådant här arbete förstår jag. Det jag är intresserad av att veta är OM det behövs bygglov, oavsett vem det är som ansöker om det.

Sen skulle det förstås vara intressant att veta om det verkligen måste vara styrelsen som ansöker om det? Jag tror inte de andra medlemmarna skulle vara intresserade av att betala för mitt bygglov.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Det är ju föreningen som äger fastigheten, så behövs det bygglov är det det styrelsen som söker. Antar att du i så fall får göra upp med styrelsen om ersättning för konstnader och arbetsinsats. Men det knepiga här är ju att du reserverar en yta som tidigare kunde brukas av alla medlemmar. Borde inte de andra medlemmarna få ersättning för detta?

Behövs det byggnadslov för en uteplats? Antagligen inte, men det kan bero på uteplatsens utformning, närhet till andra fastigheter och annat.
 
  • Gilla
Mats J.
  • Laddar…
lurk12345
Men det knepiga här är ju att du reserverar en yta som tidigare kunde brukas av alla medlemmar. Borde inte de andra medlemmarna få ersättning för detta?
Eftersom det är likhetsprincipen som gäller i en brf känns det logiskt att någon form av ersättning måste ges till de andra medlemmarna. Jag antar att det görs enklast genom att höja min årsavgift eller öka på andelstalet, men jag vet inte säkert...
 
  • Arg
Mats J.
  • Laddar…
Man ändrar inte andelstalet för en uteplats, inte i min värld i varje fall. Det skulle innebära att man då måste ändra alla andras andelstal också vilket är en osmidig process.
Däremot kan de ha ett tillägg på avgiften för din del. Samtidigt kan det ju vara en uppsida för föreningen om du tar ansvaret för att sköta markytan.

Tips: Kolla om de med balkong har ett andelstal eller påslag som är påverkat av balkongen? Om inte, så ska ju inte heller du ha det. Sannolikt är andelstalet baserat på lägenhetens kvm i förhållande till samtliga lägenheters areor +- ev. lokaler, övriga differenser som ex. våningsplan, om en port har hiss och den andre inte etc etc.

Jag föreslår att du redan i bygglovsansökan anger vem som skall betala ansökan (tror man kan göra det). Sedan ber du ordföranden att skriva under ansökan eftersom föreningen måste ansöka. Jag är ganska säker på att föreningen måste söka bygglov eftersom det innebär en förändring av nyttjande av mark. Inte omöjligt att brandförsvaret har en synpunkt också eftersom en uteplats kan förändra access till fasad eller utrymningsvägar.
 
  • Arg
Mats J.
  • Laddar…
@Fabrikör Stava: Bra förslag! Jag kollar vidare på det. Tack!
 
  • Ledsen
Mats J.
  • Laddar…
Det behöver inte vara fastighetsägaren som söker, men fastighetsägarens tillstånd krävs givetvis innan uppförandet. Altan är generellt inte bygglovspliktig. Beror helt på utformningen
 
  • Gilla
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Mitt namn är Lena Bjering o bor i Eksjö, brf. Portalen. Vår förening består av 20 lägenheter i 5 st. 2-vånings hus som placerats ut i cirkel. Ett övre plan o ett plan i marknivå, finns hiss till övre plan. 4 år gammal förening.
När vi köpte vår brf. så fick vi besked om att alla ytor utanför var gemensamma, tomtmarken är friköpt.
När vi flyttade in så hade 3 B.rätter fått bygga ut sina uteplatser( utgångar till innergården med bara några rader av marksten) under vår vädringsbalkong/ Fransk balkong.
Tidigt vid uppstart av vår förening så kom naturligtvis förfrågan om att alla de övriga 7 också ville bygga ut sina platser vilket styrelsen godkände. Nu har man förstärkt detta ytterligare med att de på nedre plan även får skapa uteplatser på framsidan av husen. Dom har betalt sina markplattor o arbetet själva!. Dom har inte betalt någon markyta eller fått tillägg på månadsavgiften. Ingen kompensation till övriga 10 lägenheterna!
Enda som jag försöker driva är att vi vill ha,som kompensation, fler uteplatser som vi kan nyttja. MEN FÅTT TOTALT AVSLAG! Finns endast 2 små uteplatser ca 8-10 m2. Synpunkter på detta tas tacksamt emot!
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lena Bjering skrev:
Mitt namn är Lena Bjering o bor i Eksjö, brf. Portalen. Vår förening består av 20 lägenheter i 5 st. 2-vånings hus som placerats ut i cirkel. Ett övre plan o ett plan i marknivå, finns hiss till övre plan. 4 år gammal förening.
När vi köpte vår brf. så fick vi besked om att alla ytor utanför var gemensamma, tomtmarken är friköpt.
När vi flyttade in så hade 3 B.rätter fått bygga ut sina uteplatser( utgångar till innergården med bara några rader av marksten) under vår vädringsbalkong/ Fransk balkong.
Tidigt vid uppstart av vår förening så kom naturligtvis förfrågan om att alla de övriga 7 också ville bygga ut sina platser vilket styrelsen godkände. Nu har man förstärkt detta ytterligare med att de på nedre plan även får skapa uteplatser på framsidan av husen. Dom har betalt sina markplattor o arbetet själva!. Dom har inte betalt någon markyta eller fått tillägg på månadsavgiften. Ingen kompensation till övriga 10 lägenheterna!
Enda som jag försöker driva är att vi vill ha,som kompensation, fler uteplatser som vi kan nyttja. MEN FÅTT TOTALT AVSLAG! Finns endast 2 små uteplatser ca 8-10 m2. Synpunkter på detta tas tacksamt emot!
Typiskt sett så kräver en sån här förändring ett beslut ett stämmobeslut, alltså att mark upplåts med ett exklusivt nyttjanderättsavtal till enskilda medlemmar och innehavare av en viss bostadsrättslägenhet. Reglerat i bostadsrättslagen.

Om övriga i föreningen ska kompenseras eller inte är en smakfråga som respektive förening avgör på stämman.
 
  • Gilla
Mats J.
  • Laddar…
Rent krasst får alla medlemmar nyttja den mark som är stenlagd och all övrig mark som är gemensam. Kanske kan ett alternativ vara att ni övriga anlägger ett par uteplatser som ni önskar ?
 
  • Gilla
  • Arg
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Det här är ju i princip två frågor. Det ena handlar om att vissa medlemmar har kunnat "annektera" gemensam yta. Detta går att fixa för föreningen så att dessa medlemmar dels får betala en engångsavgift för upplåtelsen, dels får lite förhöjda andelstal. Går man inte med på det så får man återställa ytan som allmän.

Att initiera en sådan process kan starta krig...

Andra frågan är vilka gemensamma anläggningar som skall finnas i föreningen, detta kan du skriva motion om till årsstämman. Och se till att få med dig några grannar, som åtminstonde går på stämman.
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här finns kravet på stämmobeslut i dylika frågor, alltså inget styrelsen får dra iväg själva med:

9 kap. 15 § bostadsrättslagen:

Svensk text om beslutsprocess för fastighetsförändringar i bostadsrättsföreningar enligt lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats J.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.