Startar en ny tråd med rätt rubrik eftersom jag upptäckt att vi har frånluftsventilation.

I källaren sitter en strömbrytare under proppskåpet, märkt 1-0-2 Vrider jag den till 1 går fläkten på vinden, på läge 2 går den snabbare. Strömbrytaren har stått i läge 0 sedan vi köpte huset.

Tror vi kan konstatera att huset har frånluftsventilation från 1977 som fungerar bara den är påslagen. Testade med ett papper på alla takventiler i olika rum.

Till denna är även köksfläkten påkopplad, rätt eller fel, vet jag inte. Varit så sen 77, tänker inte byta till kolfilter.

Min fråga är om frånluftsventilationen skall stå på året runt, dygnet runt? Eller om man slår på den lite då och då? Drar den mycket ström?
 
Frånluften bör vara på alltid.
Viktigast på vintern då det finns risk att fuktig/varm luft i kanalerna möter den kalla uteluften och kondens kan bildas.
Fläkten drar inte så mycket ström om det inte är en jättefläkt, men den drar ut värme ur huset på vintern och det är den stora kostnaden.

Angående köksfläkten: Om köksfläkten har en egen kanal upp på vinden, kan du koppla loss denna och köra köksfläkten rakt ut i en ny takhuv.
Ingen bra lösning att använda köksfläkten om du samtidigt inte har igång frånluftsfläkten (troligtvis blåser du ut "matosen" i toaletter m.m.).
 
Tack för ditt svar. Ok, kopplar på fläkten på läge 1 då i alla fall. Få se om jag märker skillnad annat än på elräkningen =/
Köksfläktens ventilation går i en separat kanal upp till vinden där den går ihop med övrig ventilation precis innan lådan med fläkten i. All annan ventilation går genom en låda på ca 30x30x100 cm innan fläkten, kan det vara en backventil som förhindrar att matosen sprids i övrig ventilation?
Se skiss..
 
  • Vent.jpg
Lådan är mest troligt en ljudfälla.
Är lite jobb men jag hade nog delat på systemet och fixat en ny huv till kanalen från köket.
 
Jag var rädd för det. En annan kille trodde också att det var ljuddämpningen. Men jag blev ändå fundersam eftersom den bara sitter på all ventilation förutom den från köket.

Får försöka bryta loss köket senare då till en egen huv...

Är det bara kapa, sätta på en 90graders böj, ta loss 2 takpannor, göra ett hål genom uttertaket och dra ut ett rör med huv, takpapp, plåt osv? Nått man måste tänka på?

Finns det föresten färdiga satser att köpa så man får det bra och tätt mot taket?
 
Ska fläkten gå på läge 1 eller 2? Varför sitter det ett reglage där för om den alltid skall vara på? För en velig person som jag är det omöjligt att välja läge på fläkten samt bestämma när den skall vara påslagen eller avslagen.

Ska man ha många fönster öppna när man fläktar på eller drar man in fukt i huset då?
Ska man ha fläkten på eller av när jag eldar i öppna spisarna?

Finns det lite rådgivning om detta eller någon tumregel?
 
Det kan inte vara så att när du drar igång köksfläkten så startar frånluften också?
 
Ne, frånluften slås på via separat brytare. Finns två lägen. Den verkar gå på två faser.
Det går dock två separata rör upp till fläkten. Köksfläktens rör är separerat från all annan ventilation fram till lådan som fläkten sitter i. Vi har aldrig märkt matos i något annat rum så systemet verkar fungera.


Är det ingen här som har liknande frånluftssystem som kan svara på hur det funkar med brytaren. När skall den vara på och när skall den vara i läge 1 resp läge 2?
 
Eftersom du haft brytaren i läge 0 så antar jag att din köksfläkt har en egen motor+fläkt.
Det kan ha suttit en kåpa utan fläkt där tidigare, alltså enbart ett spjäll. Då kan det ha varit bra med läge 1 normalt och läge 2 vid matlagning.

Att din kökskanal går ihop med de övriga vid takfläkten är inget problem, låt det vara som det är.

Jag tycker att du alltid ska ha brytaren i läge 1. Med avstängd frånluftventilation risker du att fukt hamnar på fel ställe och ställer till problem.

/Hasse
 
Fläkten som satt där var från när huset byggdes 77 och med egen motor och rör till ventilationssystemet.
Normalt är man väl hänvisad till kolfilterfläkt om huset har frånluftsventilation?
Det kan ju troligen vara så att personen som installerade köket och köksfläkten inte var samma som installerade ventilationen.

Nu står fläkten på läge 1 jämt, drog upp den till läge 2 när det regnade som tusan nu i veckan och det kändes lite fuktigt i huset. Men att ändra när man steker osv är jobbigt eftersom brytaren är i förrådet i källaren. Blir mycket motion =)

Vad jag kan se finns bara ett enda luftintag, i källaren. Huset är väldigt välisolerat och tätt så jag undrar vart luften kommer in om alla fönster är stängda och fläkten går på för fullt.. Skorstenen?
 
Nä, frånluft kan ha kanaler i murstocken om man har självdrag, luften värms då upp och sugs upp med temperaturskillnaden. Men friskluft nej aldrig.
Tilluft ska man en ventil i varje: sov/vardagsrum m.m., torra utrymmen.
Frånluft har man i kök, dusch/badrum, blöta(re) utrymmen.

Att du vred upp till 2 hjälpte nog inte mycket förresten, när du blåser ut luft så sugs ju ny ännu fuktigare luft in. Sommartid är uteluften typ konstant fuktigare än inomhus. Upplever man t.ex. en källare som fuktig (inget konstigt med det), så behöver man avfukta luften istället.
 
Aha, kanske därför jag har hittat mystiska ventiler på utsidan av huset som inte finns på insidan. Kanaler i murstocken...? Är det då alltså för att minska att man suger ut uppvärmd inneluft?
Jag har svårt att tro att de byggde dessa radhus "fel" 1977 om man ser till den tidens standarder. Men jag har inga tilluftsventiler alls i de torra rummen, bara frånluft i de "våta"
 
Alltså, när man förr byggde hus med 'självdrag', så utgick man från att uppvärmingen skedde med någon typ av eldning. I mitten av skorstenen finns gångar för det man eldar. Utanpå de finns ventilationskanaler, fortfarande inuti skorstenen. Skorstenen (kallas murstock) värms då upp, värme stiger uppåt, alltså stiger luften i ventilationskanalerna upp och ut, varpå luft ifrån huset sugs in i kanalerna och upp-ut. Då minskar volymen luft i huset och ny luft sugs in genom hål i ytterväggen eller kanaler från ytterväggen till hål i innerväggar. Detta är alltså hur ventilation med självdrag fungerar.

Har man istället någon form av fläkt på taket eller vinden så har man mekanisk ventilation. Det är vad du har, det finns massor av olika styrningar och former på det.

Om du har mystiska ventiler utomhus men inte inomhus så har man förmodligen renoverat, tilläggsisolerat eller kanske bara tapetserat om, och då täppt igen dom ventilerna på insidan. Dvs man har gjort sig av med friskluftsintag, aja baja!
Nya ventiler är lätt att installera, lite beroende på om man har trä eller besvärligare material i ytterväggarna. Man köper ett kit med galler på utsidan och burk på insidan, samt rör emellan. Så gör man ett stort hål rakt igenom väggen.
 
Huset är inte från förr, det är nybyggt 77 och aldrig renoverat Jag har själv tapetserat över originaltapeten. Är andra ägare på huset. Så det måste vara något annat än igensatta ventiler.

Får luska lite mer på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.