Jag håller på som bäst att göra om mitt garage till gillestuga!
Golvet slipades betongrent och klinkers har lagts i halva garaget nu. '
Dock har jag en brunn här som jag funderar på hur jag gör runt. De flesta pratar på att fuktspärra runt brunnen endast, ifall vid ett "stopp" från brunnen... Tanken fanns att fylla igen den med betong men den kan lika gärna vara kvar. Rinnande vatten från kran etc finns ej då den dras ut till utsidan så man kan fortsätta tvätta bil vettigt =)
Om jag nu fuktspärrar runt, ska det då läggas en duk runt brunnen som jag ser det finns att köpa eller räcker det att endast ha på en primer för fuktspärr runt brunnen och sedan bara lägga klinkers runt?

Nybörjare som tycker det va skoj å få prova göra något nytt =)


Tacksam för tips!
 
Det är ju ett betong golv, så vad kan hända om det skulle komma upp lite vatten ur brunnen?! Verkar ju som du tvättat bilen därinne fram tills nu... så det blir garanterat torrare ändå:)
Tänk på att hålla efter vattenlåset, speciellt om du ställer in en avfuktare i gillestugan...:p
 
Ja ja vet inte, därför ja frågar :p
Mest ifall bruket klarar stå emot "ständig" fuktighet om de ligger plattor vid brunnen.
Nej ja har inte tvättat bilen där inne, men haft en kran inne och slang ut till gården genom dörrarna.
Kommer ha vattenburna fläkt-konvektorelement i gillestugan sen, har de i resten av källaren och de är kanon! =)
Ja en källare kommer ju alltid att vara en källare och ge mig ett fuktigare klimat, därför jag la klinkers för att få betongplattan att andas.
 
Du behöver inte fuktspärra mot den "ångfukt" som är runt brunnen, inte heller mot ev små översvämningar ibland (varför det nu skulle bli det) och inte mot vatten du ev. missar brunnen med när du ska hälla ngt i brunnen.
I en gammal källare som du verkar ha , och därför helt riktigt klinkrar utan fuktspärr, så har du säkerligen tillskjutande fukt underifrån. Det finns därför,om än väldigt liten (om du bara spärrar lite runt brunnen), risk att fukt lyfter spärren från betongen.
Men sammantaget alltså helt onödigt att fuktspärra(nästan fel:S) enligt mig.
 
RoughChuck skrev:
Men sammantaget alltså helt onödigt att fuktspärra(nästan fel:S) enligt mig.
Tycker också att fuktspärr blir onödig trams i ditt fal :).
Ett tips - skaffa en golvbrunsill utan håll - snyggare utan badrumskänsla och hindrar att vattenlåset torkar för snabbt.
Skaffa - gå till en plåtverkstad med klinkerram och få den tillverkat i valfri plåt.... mässing, rostfritt,aluminium?
Själv har jag en i rostfritt :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.