Vilken klipphöjd har du på din Automower?

  • 2-2,5 cm

    8 Röster 5,4%
  • 3-3,5 cm

    30 Röster 20,4%
  • 4-4,5 cm

    62 Röster 42,2%
  • 5-5,5 cm

    32 Röster 21,8%
  • 6-6,5 cm

    10 Röster 6,8%
  • 7-8 cm

    5 Röster 3,4%
  • Antal röster
    147
Kör Automowern på 3,5 cm men frugan tycker det skall klippas lägre. Vilken klipphöjd kör ni på?
 
Vad har du för gräs? Bra jord? Låga klipphöjder gör gräset oerhört känsligt för uttorkning. 4-4,5 cm brukar vara rekommendationen på en normal svensk villagräsmatta.
 
Vet inte vad det är för gräs och jord, mycket lera under jordlagret. Mattan är inte speciellt fin men skall förhoppningsvis bli det så småningom. Jag bör troligtvis inte klippa kortare mao.
 
Rötterna blir ungefär lika långa som stråna, korta rötter är betydligt känsligare för torka. Inte för att det varit något problem så här långt i år...
 
Hej!
Ni pratar klipphöjder för Automower, intressant då jag själv tänkt ställa den frågan. men någon hann visst före. :)

Skalan på AM går ju från MIN, 2,3...8, MAX. Med andra ord 9 steg. I manualen står det 2-6 cm.
Jag kör min på 4an...skulle det då motsvara 4-4,5 enligt er eller?
 
Ni som har koll på AM skalor:

Om man nu ska ha de rekommenderade klipphöjden 4-4.5cm, vilket läge motsvarar det på AM?

Är skalan linjär så betyder läget 4 = 4cm antar jag, visst är det så, eller ?

jokomoko
 
Redigerat:
Fel av mig, maxhöjden var ju 6 cm, som motsvarar 8 på AM, så det stämmer inte.
Om man skalan är linjär så borde 4cm motsvara "5" på AM. eller hur ?

jokomoko
 
  • Gilla
Jontta92
  • Laddar…
Vad är lägsta klipphöjden i cm? Du behöver veta det för att kunna räkna ut den linjära skalan...
 
Enligt manualen är lägsta klipphöjd 2 cm, högsta klipphöjd är 6 cm

Alltså så borde läge 5 på AM motsvara 4 cm, läge 6 på AM = ca 4.7 cm, eller?
Tänker jag rätt ?

jokomoko
 
Jag kommer inte ihåg hur många lägen det är och lyckas inte Googla fram någon bra bild på vredet, inte står det i manualen heller.

Men om du verkligen vill ha exakt 47 mm får du ställa klipparen på en plan skiva med en 47 mm hög kloss på. Ställ klossen/klipparen så den hamnar precis vid kniven och justera tills kniv och överkant av kloss är på samma nivå. :D
 
Njae, inte behöver jag exakt 47mm :) , det var bara mitt försök att ge ett exempel på vad ett läge på AM-skalan ev. skulle kunna innebära i klipphöjd. Jag ska vid tillfälle lägga Elvis på rygg och (medelst riktbräda och måttband) mäta avstånd mellan hjulpar och knivsegg för några inställningslägen på AM för att få verkliga klipphöjder (lägger upp "resultaten" här senare....)

Förstår inte varför att HQ inte designat AM-skalan till att motsvara klipphöjder i cm....:x

jokomoko
 
Jag trodde givetvis skalan var centimeter när jag startade omröstningen. Otroligt korkat att göra på annat sätt.
 
I ryggläge lär du inte få rätt mått...
 
  • Gilla
Robin Jacobsson1
  • Laddar…
Korkat och korkat, jag tycker det är irrelevant. Skalan har 8 steg, min 20 mm och max 60 mm, alltså ungeför 5 mm mellan varje siffra. Siffrorna är mest en guide, klipphöjdsinställningen är ju steglös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.