De står vatten i den ja, och vattnet från diskhon går ner direkt i de via en plastslang. Den tidigare ägaren tyckte att va skitbra om nått rör till kökspannan skulle brista, för då skulle man bara behöva hiva ner vattnet. Men är de kanske nått man borde titta på och åtgärda?

Ja har pulat ihop en köksskiss i SketchUp.. Ja tänkte lägga upp dem så får ni gärna kommentera om något ser helt galet ut eller om ni har andra tips :) tar gärna emot positiva kommentarer oxå ;)

K%C3%B6ket15.jpg

K%C3%B6ket12.jpg

K%C3%B6ket13.jpg

K%C3%B6ket16.jpg

K%C3%B6ket5.jpg

De är ju massa detaljer som inte stämmer men de visar en relativt bra bild över hur vi har tänkt. Färgen kommer dessutom inte att våra så grå och mörkt etc.

:)
 
Bara en undran: varför ska du bemöda dig om att platsbygga köket när det ändå kommer att se ut som ett vanligt kök byggt av moduler?
 
Jag tycker det är synd på bänkytan bredvid spisen att belamra den med micron. Av samma orsak är det synd att ha överskåpet att gå ner så nära bänken. Jag skulle hellre ha ett mindre skåp som lämnade bänken användbar. Micron kan stå på en av hyllorna så är den ur vägen.

Pärlspont på lådfronterna tycker jag ser konstigt ut. Jag har svårt att tro att det är speciellt lyckat vare sig utseendemässigt eller konstruktionsmässigt.

Arrangemanget under spiskåpan ser bra ut.

Jag bifogar ett par bilder från ett kök från 1903. Första bilden visar ett skåp där övre delen ursprungligen var med ventil ut genom väggen. Andra bilden visar en av dörrarna från insidan. Tredje bilden visar en dörr som kommer från ett numera rivet underskåp. Tre sådana dörrar satt i bredd där diskbänken och björkluckan syns på bilden. Det var arbetsbänk ovanpå.

Erik
 
  • IMG_5622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5624.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5625.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@andersmc: Känslan och detaljerna som finns i ett platsbyggt kök är ju inte direkt lätt att få till i ett cad-program med begränsade kunskaper.. Men de kommer absolut inte att se ut som ett vanligt modulkök.. De är lite som att säga att varför bemöda sej att lägga in ett massivt trägolv när det endå ser likadant ut med laminat :)

@Avemo: Tack för bilderna och ett bra svar :) Nä ja/vi håller med om micron. Men vi vet inte riktigt vart vi kan gömma undan den. Den nyaste idén vi har är att bygga ett litet skåp brevid de andra överskåpet och täcker framsidan med tyg. Får se hur vi löser de..

Håller faktiskt med dej om lådfronterna oxå, blir nog meckigt med pärlspont. Har inte riktigt tänkt på de tidigare.. Ja får rita om lite och se hur de ser ut :)
 
Du kan ju gå in på www.ronnerholms.se/ å se hur dom har gjort.
Dom kanske har någon utsätllning i närheten där du bor så du kan åka dit å kika..

Så har jag tänkt å göra när jag ska bygga mitt kök
 
Om du andå har hyllor istället för skåp kan du väl göra en del av hyllan lite djupare så att du kan ha mikron där? Den är ju inte precis gömd så som du har den på bilden heller. Bara lite undandstoppad.
 
Har läst igenom tråden och hittar faktiskt inte svar på ett av dina frågor. Vilka verktyg behöver jag?

Håller själv för fullt med att renovera vårt kök och tre av verktygen jag har mest glädje och anser är ett måste för att bygga är följande:

1) Den bästa skruvdragaren du har råd med. Själv köpte jag Makitas minsting för runt 2000:- Älskar den!
2) Laserpass
3) Kap och gersåg av bästa kvalite!

Lycka till!
 
Byggvaruhus har olika kvaliteter på reglar. De kanske har längre längder till billigare lpm-pris men så kan de också ha kortare (2400?) med finare ytfinish som de förvarar inomhus till något högre lpm-pris. Den senare regeln är då säkerligen torrare och dimensionsstabilare.

En gång när jag skulle platsbygga förvaring köpte jag billiga 45x45 som sedan vred sig sisådär ett kvarts varv på 3,5 m. Då hjälper det inte att man aklimatiserar virket innan man börjar för en sådan regel går ändå inte att bygga något vettigt av..
 
  • Gilla
carrimore
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.