Hej!

Går i tankarna att bygga nytt men har (precis som många andra) en ekonomisk verklighet att hålla oss till. Därför undrar jag nu generellt vilka moment under byggnadsprocessen som är mest värda att utföra själv. Alltså var finns det pengar att spara för oss. I dagsläget är det Fiskarhedenvillan som är hetaste kandidaten att bygga med.

Spontant tänker jag mig att vi gör allt ytarbete inomhus själva (golv, tapet, målning, lister m m) men det kanske finns mer kostnadseffektiva åtgärder som ni mer erfarna kan delge oss.

Tack på förhand
 
Jag vill minnas att ju tidigare i byggprocessen ni går in med eget arbete desto större är förtjänsten på FHVs olika åtaganden/moment.
Alltså procentuellt vinner ni mer på att tex stomresa själv än att tapetsera och sätta lister.
Men, man ska ju ha kunskap och tid osv.. :)
Har inte byggt med FHV själv, men har 2 kompisar som båda byggt varsin FHV och köpt huset låsbart och tätt (takpanneläggning ingick inte då i de åtagandena de köpte då, men det verkar ingå om man köper grund/1/2 numer), och sedan färdigställt det invändigt på egen hand.
 
C
Själva konstruktionen blir billigare om den är enkel, dvs ett rektangulärt hus utan vinklar och vrår med vanligt sadeltak.

VVS-arbetet blir billigare om man har alla rum med VVS i intill varandra. (värme måste man ju såklart ha överallt, men VS då. ;) )

Markarbetet blir billigare om man väljer en tomt som man slipper spränga på.

När det kommer till värmesystem, isolering, fönster osv, så måste man räkna på investeringskostnad vs. livslängd vs. driftkostnad och se vilket som blir billigast i längden.
 
Generellt sett kan man nog säga att det som inte Svensson kan göra själv det är det som är dyrast att leja bort. Några snickare och målare är inte dyrt att leja men rörmokare, betongare, elektriker, konstruktörer, kvalitetsansvarig, ventilation etc är dyrt. Och badrummen, där är det riktigt stora pengar att spara på att göra det själv.
 
Mikael_L
ribban79 skrev:
Därför undrar jag nu generellt vilka moment under byggnadsprocessen som är mest värda att utföra själv. Alltså var finns det pengar att spara för oss.
Svårt att svara på, ja det finns ju inget facit sas ... ;)

Alla moment, är kanske ett bra svar ... :)

För att vara lite konstruktiv ska jag orda lite.
Generellt är alla hårt konkurrensutsatta tjänster svåra att spara stora pengar på, och vise versa.

Gjut grunden själv, mycket pengar att spara, kräver inte speciellt mycket utrustning.
Grävaren gjorde sitt jobb och lämnade en halvhyfsat slät grusyta efter sig.
Vi jämnade till, satt kantelement, drog VA, fyllde med frigolit, drog golvvärmerören (efter ritning från leverantören = smidigt och bra), armerade.
Sparade ca 90.000:- på 6 dagars jobb för två pers. Detta jämfört en offert på helt (nästan helt) färdig grund, som ändå inte var dyr alls (ca 1600:- /kvm).
Själva gjutningen lejde vi bort till två duktiga killar för 9500:-
(PM'a mig om du vill veta vilka det är, dom är verksamma i sthlm också, åtminstone norra)

Resa stommen tjänar man bra på, och det är kul ... lite manligt, grovt och stort.
Men det är tungt, det kräver en massa utrustning och byggställningar osv
Skaderisken är väl betydligt större under detta moment, störst under hela byggprocessen skulle jag tro.
Man måste ju också ha ett litet hum om hur man sätter ihop alla förband så kåken inte rasar ihop nästa vinter samt hur man stagar och rätar upp allt under processen.
Här kan det vara ett alternativ att man lejer ut det till typ två snickare, men att man själv får vara med som en tredje arbetskraft/hjälpande hand. Där sparar man ju åtminstone in sina egna timmar x 400:-

Spika ytterpanel är ju ett mängdjobb som passar bra för amatören, däremot är nog den erfarne snickaren snabbare än en själv (delvis pga fina spikpistoler osv) och lite duktigare på att få fina raka spikrader. Men man kan ju alltid snörslå så blir det rakt och fint.

Isolera vill jag rekommendera för amatören, det som proffsen är snabbare är till stor del beroende på motsvarande mängd fusk och slarv. Isolera själv, ty det är du som får betala den framtida uppvärmningen. :)

Målning och det som hör till målning sparar man nog allra minst på.
Proffsens snabbhet i detta område gör att besparingen är liten. Dessutom är denna tjänst mest konkurrensutsatt då målarna inte kan ta ut överpriser för då gör folk det själva. (Med grundarbetet är det tvärtom, där tas det ut överpriser bara för att väldigt få privatpersoner tror sig kunna göra det själva. Och ärligt talat tyckte jag det var betydligt svårare, jobbigare och tråkigare att spackla och måla garagetaket än att gjuta grunden :D)

Sen kan man göra som en jag snackade med gjorde.
Han sprang omkring på husbygget under hela stomresningstiden + lite till som allt i allo.
(Semester + sparad semester + föräldraledighet osv blev ca tre månader)
Han flyttade material enligt snickarnas anvisningar, städade och körde bort skräp med bilsläpet kontinuerligt (bara på containerhyra sparade han tydligen 40'), han åkte till bygghandlarn och hämtade småsaker (så slapp en snickare som kostar 400:-/timme göra det) han hjälpte till här och där och höll i en planände, måttbandets andra ände osv osv.
Han bedömer att han "tjänade" ca 150' under dessa månader, dvs en ganska ok lön.
 
Redigerat:
cheetah1 skrev:
Själva konstruktionen blir billigare om den är enkel, dvs ett rektangulärt hus utan vinklar och vrår med vanligt sadeltak.

VVS-arbetet blir billigare om man har alla rum med VVS i intill varandra. (värme måste man ju såklart ha överallt, men VS då. ;) )
Behöver man verkligen ha värme överallt.. övervåningar tenderar att bli varma ändå
(?)
 
Tack för goda svar och tips.

Mikael_L: vad gäller försäkringsmässigt om jag t ex får för mig att ordna grunden själv? Risken är ju att det blir något fel i och med att man inte gjuter husgrunder varje dag. Har du någon uppfattning vad FHV lägger på för att ordna allt genom dem? Jag menar, istället för att FHV engagerar en snickare kanske jag kan kontakta dem direkt. det borde ju vara en liten skillnad i priset, eller? Isoleringen har jag varit inne på men fått lite kalla fötter efter att ha läst här på forumet. Enligt många "erfarna" är det ett mycket större jobb än man tror. Vad har du för uppfattning?
 
C
Stefan Tall skrev:
Behöver man verkligen ha värme överallt.. övervåningar tenderar att bli varma ändå
(?)
Där kanske du har en poäng. Om man inte isolererar mellanbjälklaget behöver man kanske inte nån värme på övervåningen, å andra sidan blir det väl väldigt lyhört, kan man misstänka...
 
Mikael_L
Fel ska man givetvis inte göra, det blir alltid jobbigt och kostsamt oavsett om man är en företagare i byggbranchen eller glad amatör.

När man bygger själv med ingen eller ringa erfarenhet så är man som regel lite för noggrann med många moment. Det stora problemet rör de där sakerna man kanske missar helt "deeeet hade jag inte en aning om :O".

Det rör sig om smått som stort. En granne målade huset, men lät målartapen sitta kvar över vintern. Nu är den nästan helt omöjlig att avlägsna. Han kommer lägga nästan lika mycket tid att skrapa fönsterbleck och sånt rena från tape som målarjobbet tog. ;)

När jag byggde friggeboden missade jag 2-3 aningens större saker.
Jag drog inte ihop vägghörnen ordentligt, bara uppe och nere, det handlade nog mest om glömska, men när det var dags att gipsa insidan såg jag en glipa i ett av hörnen. Det var väl inte så mycket att bry sig om, det sitter überstadigt med spikplåt i ovankant så friggan rasar väl inte. Men lite kalldrag kan det kanske bli.
Hade det varit bostadshus hade jag nog varit tvungen att riva en del och göra om.

Jag valde för klent bjälklag, så det gungar lite när man går. Detta var en blandning av okunskap och viljan att hålla ner friggans byggnadshöjd till tillåtna 3 meter.

Jag missade också att rikta och sträva alla väggar ordentligt, jag struntade i en. Den lutar lite nu, inget som märks men när fönster och dörr skulle passas in blev det givetvis problem. Dörren är inte riktigt löst än, det sitter provisoriskt, men i min noggrannhetssträvan tar jag nog ner den snart, hyvlar av lite från reglarna så dörren sitter rakt sen. Det är inte så snyggt med olika stora glipor mellan dörr och karm runt hela dörrbladet.

Men känner man sig väldigt osäker så kanske man lejer ut de svåra och stora momenten. Men det är framförallt där man tjänar sina pengar dock. :)
 
cheetah1 skrev:
Där kanske du har en poäng. Om man inte isolererar mellanbjälklaget behöver man kanske inte nån värme på övervåningen, å andra sidan blir det väl väldigt lyhört, kan man misstänka...
Jag trodde tidigare att det var mest flöde genom trapphuset som värmde övervåningen när man bara har värme på nere såsom det funkar i min gamla träkåk. Men förut när jag jobbade på ett husföretag där mellanbjälklagen var av cementbunden cellplast så testades detta och det värmde inte alls uppe om övre värmeslingan var avstängd.

Så tydligen är det mest genom bjälklaget som värmen sipprar upp i gammal kåk. Världens billigaste golvvärme.

Lyhört? Tja, vi har inga hemligheter för varandra i min familj..
 
ribban79 skrev:
Tack för goda svar och tips.

Mikael_L: vad gäller försäkringsmässigt om jag t ex får för mig att ordna grunden själv? Risken är ju att det blir något fel i och med att man inte gjuter husgrunder varje dag. Har du någon uppfattning vad FHV lägger på för att ordna allt genom dem? Jag menar, istället för att FHV engagerar en snickare kanske jag kan kontakta dem direkt. det borde ju vara en liten skillnad i priset, eller? Isoleringen har jag varit inne på men fått lite kalla fötter efter att ha läst här på forumet. Enligt många "erfarna" är det ett mycket större jobb än man tror. Vad har du för uppfattning?
Ingen aning om de/vad de lägger på, men förhoppningsvis är de snickare som gör de åtagandena ni väljer att köpa av FHV erfarna och har hamrat ihop både en och två villor från FHV, vilket bör kunna spara lite tid och ändå inte bli dyrare pga ev. påslag.
Frågan är väl om FHVsäljarna får nån del av det jobb snickarna de förmedlar gör?
Alla säljare är ju 'egna' så att säga.
Jag är skeptisk. :)
 
ribban79 skrev:
Tack för goda svar och tips.

Mikael_L: vad gäller försäkringsmässigt om jag t ex får för mig att ordna grunden själv? Risken är ju att det blir något fel i och med att man inte gjuter husgrunder varje dag. Har du någon uppfattning vad FHV lägger på för att ordna allt genom dem? Jag menar, istället för att FHV engagerar en snickare kanske jag kan kontakta dem direkt. det borde ju vara en liten skillnad i priset, eller? Isoleringen har jag varit inne på men fått lite kalla fötter efter att ha läst här på forumet. Enligt många "erfarna" är det ett mycket större jobb än man tror. Vad har du för uppfattning?
Försäkringsbolaget har inget att erinra om att du gjuter grunden själv. Försäkringsbolaget ersätter inte om något blir fel oavsett vem som gjort jobbet.
 
falegname
ribban79 skrev:
Hej!

Går i tankarna att bygga nytt men har (precis som många andra) en ekonomisk verklighet att hålla oss till. Därför undrar jag nu generellt vilka moment under byggnadsprocessen som är mest värda att utföra själv. Alltså var finns det pengar att spara för oss. I dagsläget är det Fiskarhedenvillan som är hetaste kandidaten att bygga med.

Spontant tänker jag mig att vi gör allt ytarbete inomhus själva (golv, tapet, målning, lister m m) men det kanske finns mer kostnadseffektiva åtgärder som ni mer erfarna kan delge oss.

Tack på förhand
Det ni spar mest på är egen rutin!! Alla dar i veckan.

Ert tredje byggda hus kommer bli i närheten av det mest sparade och ultimata hus. Allt innan är läropengar.
 
Mikael_L
"Det rör sig om smått som stort. En granne målade huset, men lät målartapen sitta kvar över vintern. Nu är den nästan helt omöjlig att avlägsna. Han kommer lägga nästan lika mycket tid att skrapa fönsterbleck och sånt rena från tape som målarjobbet tog. ;)"

se till så grannen handlar nagellacksborttagning funkar kanon på maskeringstejp.
 
Några uppgifter från en offert vi fick från FHV, gäller en rätt så omgjort "morkullan"

Mark- & Grundentreprenad: 206 000 kr
Byggentreprenad:
Åtagande 1: 167 000 kr
Åtagande 2: 107 600 kr
Åtagande 3: 106 100 kr
Åtagande 4: 65 200 kr
Åtagande 5: 45 800 kr
VA-entreprenad: 154 300 kr
Ventilationsentreprenad: 20 000 kr
El entreprenad: 85 700 kr
Målningsentreprenad invändigt: 79 500 kr
Utvändig grundmålning: Se bif spec
Kakel- och klinkerentreprenad: 70 500 kr
Golvläggningsentreprenad: 26 300
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.