Min man och jag har för avsikt att köpa en liten hyresfastighet där det idag finns tre hyresgäster. Vi vill omvandla bostaden till ett enfamiljshus och bo där själva. Kan vi göra detta eller blir det problem att bli av med nuvarande hyresgäster??? Någon som kan sånt här??:x
 
Beror på om fastigheten är "klassad" som hyresfastighet eller flerbostadshus. Vid hyresfastighet är det svårare, de boende har besittningsrätt och har rätt till sin bostad och tyvärr också sin låga hyra som inte får höjas med än indexerad. Som flerbostadshus är det ok att säga upp och hävda att man ska bo där själv.
 
Havsutsikt skrev:
Beror på om fastigheten är "klassad" som hyresfastighet eller flerbostadshus. Vid hyresfastighet är det svårare, de boende har besittningsrätt och har rätt till sin bostad och tyvärr också sin låga hyra som inte får höjas med än indexerad. Som flerbostadshus är det ok att säga upp och hävda att man ska bo där själv.
Är du säker på det? Såvitt jag vet gäller besittningsskyddet oavsett typ av fastighet. När man hyr ut sin privatbostad i andra hand är rådet alltid att avtala bort besittningsrätten--det skulle ju vara onödigt i så fall.
 
Ja, hävdar du att du själv ska bo i flerbostaden när du köper den så kan du komma runt det, gäller inte om huset är en hyresfastighet. Flerbostad kan vara en villa med t.ex två lägenheter.

Men jag kan inte ta gift på det, men det är den uppfattningen jag har och som jag fick när jag var på G att köpa en hyresfastighet, men backade just för att det var en hyresfastighet.
 
Puh. Jag får uppfattningen att den är klassad som hyresfastighet (den ägs av ett företag). Irriterande för det är en vanlig villa med ett uthus som man gjort om till hyresbostäder och hyr ut. Vi vill bo där själva och är inte intresserade av objektet om det inte går att bli av med hyresgästerna.:|

Vi får kontakta mäklaren igen för att fråga EXAKT vad bostaden är klassificerad som. Men jag börjar dock undra om detta är en vettig affär att göra...
 
NyCatharina skrev:
Vi får kontakta mäklaren igen för att fråga EXAKT vad bostaden är klassificerad som.
Vill du vara säker så är det skatteverket du ska ringa. Inte mäklaren.
 
OK. Tack. Jag ringer Skatteverket med ens!
 
När jag frågade Havsutsikt om han var säker på sitt påstående försökte jag bara vara artig.

Besittningsrätten är stark och jag har aldrig tidigare hört talas om att det skulle ha betydelse hur bostaden är klassad.

Visst kan du fråga mäklaren, se bara till att få alla svar skriftligt.

Det går bra att fråga Skatteverket, men de brukar inte syssla med hyresfrågor, så du får antagligen inte något användbart svar.

I varje kommun finns en nämnd som sysslar med hyresfrågor. Hmm, vad kan den heta?
 
Hmmm..det verkar inte helt lätt det här. Det är dessutom en assistent till mäklaren jag pratar med. Man ska för övrigt aldrig lita på vad en mäklare säger. Jag tror jag ringer min bank för att höra om de kan hjälpa mig med juridisk rådgivning.
På sajten lawline.se så finns det en del frågor kring detta och där verkar det dock som om det hela beror på om det är ett en-två-familjshus eller inte. Man kan då hävda att man behöver hela fastigheten för eget bruk och kan då be hyresgästerna flytta ut...
 
Fastigheten ifråga är ett en- till två- familjers hus! Alltså bör våra chanser vara bättre??? Vad tror ni? Någon som är mer juridiskt kunnig än jag??:S
 
Ska du faktiskt köpa en fastighet med de kostnader som det innebär, tycker jag att det kan vara rimligt med ett par timmar jurist också. Det kan ju i värsta fall bli så himla fel.

Vad kostar kåken?
 
Javisst, vi ska definitivt prata med en jurist innan vi skriver på något kontrakt. Under tiden hittade jag detta på lawline.se vilket får mig på betydligt bättre humör.
"Det är i regel svårt att som hyresvärd säga upp hyresavtal utan att hyresgästen har förverkat hyresrätten, exempelvis genom misskötsel då hyresgästen har besittningsskydd. Detta är ganska starkt och om hyresvärden säger upp avtalet inträder en rätt till förlängning. Besittningsskydd kan dock brytas på olika grunder, bland annat om det rör sig om ett en- eller tvåfamiljshus och hyresvärden har ett befogat intresse av att själv förfoga över lägenheten, det kan röra sig om att sälja huset eller bo själv i det. Det finns alltså möjlighet för den nuvarande ägaren att säga upp avtalet. Det får dock inte röra sig om en affärsmässig upplåtelse av lägenheterna. Men hyresgästen måste få skälig tid att hitta en annan bostad och om hyresförhållandet har varat under en längre tid kan det behövas att hyresgästen förses med en ersättningslägenhet, 12:46 p.6 JB."
 
Kan du inte be säljaren göra sig av med hyresgästerna innan försäljning?
 
Enligt juristen blir man inte av med de tre hyresgästerna. Vi kommer inte att köpa fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.