Skall hjälpa min bror att installera ett trådbundet larm i villa + garage. Troligen blir det ett Bosch ur 7000-serien med kodpaneler för tillkoppling. Vi har även dragit kabel till garaget för att kunna sätta branddeckare samt rörelsevakt där.

Frågan är hur tillkopplingen av larmet skall kunna fungera smidigt.
Flödet är att man går ur villan, in genom gångdörren till garaget, trycker på en knapp på väggen för att öppna porten, kör ut bilen och stänger porten med fjärrkontrollen. Sedan skall såväl hus som garage vara larmat.

Har funderat en del på olika lösningar men inte kommit fram till något särskilt bra.
Det finns en reläkontakt (potentialfri) i portmotorn.

Går det att tidsfördröja tillkoppling av en viss zon/område med t.ex. 20 minuter?

Vi är inte låsta till något särskilt fabrikat eller system. Problemet borde inte vara helt ovanligt, så nu är jag nyfiken på vilka lösningar ni andra har eller kan komma på! ;)
 
Jag har extra lång utpassering när jag går ut genom porten.
En manövercentral vid garageporten och en vid entredörren.
Aktiverar larmet med kontrollpanelen, kör ut bilen och stänger med fjärren.
Det som var bökigt var att få ut signal från portöppnaren men det löste min larmkille genom att koppla in sig på lampan påportöppnaren.
 
Ja extra jätte lång utpasseringstid så borde du lösa det där ;)
 
Hur gör ni när man kommer hem med bilen?
Kliver ur, larmar av, öppnar port och kör in?

Eller går porten att öppna och sedan har du 1min på dig att larma av?
 
Jag har ingen riktgit bra lösning iom att jag har en motordriven port och en manuell, annars kan man göra så att man har lampan i portautomatik,nen till att dra ett relä o på så sätt förbikoppla ir i garaget, alltså bara leda larmreläet i deckaren över ett mellanrelä under tiden lampan e tänd, jag har helt enkelt satt en utpasseringstid på 1 minut (har map i garaget) och inpassering på ir på 20 sekunder, har en kombi ir som är riktgad från portarna o den reagerar inte på när porten åker upp o knappt på när bilen kör in (beroende på temp utomhus) men när jag stiger ur bilen, som sagt ingen kanonlösning men så länge jag inte har 2 portautomatiker så får jag köra så här
 
Går det att sätta riktigt lång utpasseringstid så har vi ju en lösning. Då kan man larma på i huset och hinna gå ut till garaget, öppna och stänga igen. När man sedan kommer hem så kan portautomatiken förbikoppla, antingen IR-vakten eller hela zonen.

Hur är det med IR-vakt i garage som är delvis uppvärmt/"frostfritt" ? Är det risk för problem på grund av klimatet så att man skall ha någon form av kombidetektor?
 
i svåra miljöer (kalla osv) så är en kombidetektor att föredra
 
vad krävs det för typ av relä för att koppla förbi en rörelse sensor och/eller en magnetkontakt?
 
styrman1 skrev:
Jag har extra lång utpassering när jag går ut genom porten.
En manövercentral vid garageporten och en vid entredörren.
Aktiverar larmet med kontrollpanelen, kör ut bilen och stänger med fjärren.
Det som var bökigt var att få ut signal från portöppnaren men det löste min larmkille genom att koppla in sig på lampan påportöppnaren.
Vad är det som signalen från portöppnaren styr? Som jag förstår så har du ju extra lång passertid innan larmet aktiveras i garaget och hinner då får ut bilen och stänga porten.
 
beroende på vad du skall förbikoppla med ac/dc men annars ett vanligt potentielfritt växlande relä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.