Har kört fast och hoppas på hjälp. Håller på och tilläggsisolerar ena sidan på huset och efter det skall ny fasad upp. Har ett lager regel ståendes och ett lager regel liggandes för att avsluta med stående panel. I de nya hörnen som skapas en bit utanför de gamla har jag helt kört fast när jag skall montera första brädan.

Min underpanel är 170 bred och jag kommer ha lockbrädor på 45 mm, om jag sätter en sådan längst ut på det nya hörnet så kommer det inte funka att ha lika breda brädor som gavelbrädor. Då blir det svårt att spika lockbräda. :)
Om jag kör med samma bredd som mina fönsterfoder dvs 120 så blir det 50 mm kvar att spika lockbräda på men då hamnar den alldeles för nära tycker jag och dessutom "försvinner" hörnet lite med iom att underpanelen är bredare.

Så, om jag sätter första underpanelen typ en dm in från hörnet, ungefär så långt in som min gamla vägg är, så får jag både breda foder och utrymme att spika lock på men vad jag då undrar är hur funkar det med själva hörnet? Då blir det bara fodret där förutom vindduken som skydd för regn, vind och annat elände.

Vad hade ni valt? Kanske kapa till någon specialbräda?
 
har du inga små bitar av det du ska ha som panel &hörn, då kan du labba lite hur det ska sättas för å se bra ut
 
Det är ju det jag gjort men får inte ihop det ändå på något bra sätt. =(
 
Bestäm var knutbrädan hamnar. Sätt en 170-bräda så att knutbrädan överlappar lika mycket som locken på resten av väggen. Börja alltså med bräda nr. 2, det är den som syns.
Sen får du fylla ut i hörnet med något smalare, klyva en 170-bräda borde passa bra. Det är inte alls noga med bredden eftersom den täcks av knutbrädan.
 
Japp, det räcker med 20 mm "överhäng" fick jag förklarat för mig. Så mycket enklare det blev genast.
 
När jag panelade satte jag panelbrädorna närmast hörnen först och gick sedan innåt mot mitten.
På så sätt kan man laborera lite med mellanrummet mellan bottenbräderna.
Gör man sen lika vid dörrar och fönster så ska det inte vara några problem att få till, på så sätt undviker man att behöva klyva nån panelbräda.
Detta var med lockläktspanel, men bör funka för lock-lock.
På håll och även på närmre avstånd ser man inte med blotta ögat om de diffar några milimeter här eller kanske en centimeter där. :)
 
Ibland har man otur ändå. Är helt med på att man sätter första två brädorna vid gavel och fönster/dörr eller vad som nu krånglar och jämkar ut efter det. Satte glad i hågen en bräda vid fönstret och en bräda vid gaveln. Mätte sedan avståndet mellan dem och delade med 170 och ta da! Fyra brädor fick plats, exakt på milimetern utan möjlighet till luftning mellan.

Tur att min käre far inte har fått tillbaka sin byggsåg än, den fick raskt kapa lite. :D
 
Visst blev det fint? Jag har alltid velat ha ett grönt hus... :(
Jäkla regn!
 
  • SAM_0410.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.