Halloj!

Har som sagt lite frågor angående nocktätning. Skulle till och byta nockplasten då jag har "öppen" nock, och upptäckte att pannorna ligger direkt på reglarna mellan takstolarna. Då började jag undra vad meningen med nockplast är, om det ändå inte finns trätak under som tar emot eventuell fukt. Det sitter några tunna skivor under pannorna som man kan se innefrån, that's it.

Samtidigt upptäckte jag även att det satt såndär hårdplast som skyddar från att det ska blåsa in regn och snö under nockpannorna "ovanpå" nockplasten, så att säga. Och de var också väldigt illa åtgångna. Men frågan är om det behövs både nockplast och "vindskydd"?
Problemet är dock att pannorna jag har först och främst inte är helt symetriska i dalarna, de är liksom mer vågformade med spetsigare toppar, så de hårdplast lösningarna som finns idag tror jag inte passar riktigt då de är anpassade för symetriska runda pannor. För det andra är mina pannor ytbehandlade med sand, så de lösningar med rullar som man klistrar fast längs kanten på pannorna tror jag inte fäster.

Hur ska jag göra för att göra rätt, snälla hjälp en konfunderad man!? :)

Hoppas det går att förstå det jag skriver, svårt att förklara i text. Fråga annars så får jag försöka formulera mig på annat sätt :)
 
zanda pannan har fortfarande vågprofil. Förstår inte redigt vad du är ute efter men det finns iaf nocktätning till dem som inte är rullar man klistrar fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.