Hej!

Snickrade ihop en list över en tavelvägg idag och monterade 12V halogenlampor (stift, ej spotlight), i hållare på listen. Resultatet blev väldigt bra, men jag insåg att jag missat en sak, värmeutvecklingen.

Listen bygger ut några centimeter från både vägg och tak, med öppet underifrån, och nu testade jag med 20W halogen, vilket såklart var för starkt ljus för stämningsbelysning men det var vad som fanns hemma, 10W känns mer aktuellt. Men det var väldigt varmt runtomkring (nästan så att man bränner sig på taket), och jag är därför lite orolig för om detta kommer hålla, även med 10W.

Anledningen till mitt kanske underliga val av lampor är att jag helt enkelt inte gillar ljuset från varesig LED eller energilampor, som stämningsbelysning, skall tilläggas.

Jag skulle behöva råd angående detta, innebär detta någon brandrisk?

Edit: Såg att Osram har tillverkat 12V halogen med sidoreflektorer, http://www.elbutik.se/product.html?product_id=223239&category_id=1727 vilket kanske skulle vara att föredra, om reflektorerna även påverkar värmespridningen?
 
Redigerat:
man ska vara väldigt försiktig med halogen/spottar/vanliga lampor värme+syre=eld så enkelt är det
man ska ju räkna med att det är 30 grader varmt inne+att man somnar ifrån lampan så det står och lyser i 8 timmar eller mer,var gärna lite extra försiktig så det inte händer en olycka.
 
Väljer du LED lampor med belysningstemp. på 2 800 K, kommer du inte märka någon skillnad mellan halogen och LED, förutom att de alstar mindre värme. Välj även LED lampor med omsorg, finns tyvärr mycket LED "därute", som inte håller måttet!
 
Jag valde att lägga några extra kronor på Osrams 14W ECO-lampor, som tydligen är behandlade med nåt som gör att värmen stannar i lampan - plus en dimmer för att kunna dra ner styrkan ytterligare. Det fungerar bra för denna installation och värmen är inte ett problem längre.

Nästa gång kommer jag nog att välja LED av något bra märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.