Ska ta bort isolering och spån i ett 3 kvm stort rum i garaget (slutet med dörr) och köra enbart betongplattan som golv är tanken. Kommer jag riskera att få besvär med fukt vilket innebär skador på vägg och resterande garage? Det kommer aldrig bli mindre än 10 grader i rummet då jag har element där.
 
Alla betonggolv släpper igenom fukt. Men det är ju ett oorganiskt material så det kommer inte att ta någon skada. Däremot bör du inte lägga träreglar eller annat organiskt material mot golvet.
 
eriobe skrev:
Alla betonggolv släpper igenom fukt. Men det är ju ett oorganiskt material så det kommer inte att ta någon skada. Däremot bör du inte lägga träreglar eller annat organiskt material mot golvet.
Inte ens lister alltså eller gör man någon specialare då? För väggarna måste ju gå ända ner för att det ska se ok ut.
 
du kanske kan ha en kakelkant längst ner som golvlist?
 
Mikael_L
Bricco skrev:
Ska ta bort isolering och spån i ett 3 kvm stort rum i garaget (slutet med dörr) och köra enbart betongplattan som golv är tanken. Kommer jag riskera att få besvär med fukt vilket innebär skador på vägg och resterande garage? Det kommer aldrig bli mindre än 10 grader i rummet då jag har element där.
Det beror ju på ... :p

Står garaget på väldigt torr mark eller det är riktigt ordentligt dränerat så har du ju goda förutsättningar för att ha det relativt problemfritt nästan vad du än tar dig till. Är plattan isolerad under är också läget som regel bättre.

Men i vilket fall är det väl inte dumt att ta det säkra före det osäkra, sätter du något vatten och vattenångtätt överallt där ett organiskt material möter betongen så ska du väl vara safe.

Du kan sätta syllisolering, 0,2mm diffusionstät plast, takpapp (underlagspapp eller ytpapp) eller något annat som är relativt åldersbeständigt samt diffusionstätt. Du kan klämma fast takpapp eller plast med golvsockeln när du monterar sockeln sen skär du bort det som sticker ut efteråt.


edit:
Fukt i betongplattan behöver förövrigt inte alltid komma underifrån, tvättar du t.ex. bilen i utrymmet bredvid så blir hela betongplattan fuktig vad det lider.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det beror ju på ... :p

Står garaget på väldigt torr mark eller det är riktigt ordentligt dränerat så har du ju goda förutsättningar för att ha det relativt problemfritt nästan vad du än tar dig till. Är plattan isolerad under är också läget som regel bättre.

Men i vilket fall är det väl inte dumt att ta det säkra före det osäkra, sätter du något vatten och vattenångtätt överallt där ett organiskt material möter betongen så ska du väl vara safe.

Du kan sätta syllisolering, 0,2mm diffusionstät plast, takpapp (underlagspapp eller ytpapp) eller något annat som är relativt åldersbeständigt samt diffusionstätt. Du kan klämma fast takpapp eller plast med golvsockeln när du monterar sockeln sen skär du bort det som sticker ut efteråt.


edit:
Fukt i betongplattan behöver förövrigt inte alltid komma underifrån, tvättar du t.ex. bilen i utrymmet bredvid så blir hela betongplattan fuktig vad det lider.
Ok det är inte värre än så alltså :). Huset är byggt 1981. Min platta är isolerad ovanpå så den försvinner. Det är kylan (och till viss del fukten) jag vill åt nämligen (vinlagring) Jag testar får vi se. Det är ju inte värre än att man får lägga dit ett litet golv senare om man ser tendenser till problem.

Bör rummet ventlieras med typ en fresch ventil utåt tror ni? Det är ju 3kvm bara.
 
Minskar man fukthalten i ett rum med rent betonggolv om man lägger klinker direkt på eller blir den exakt samma?
 
Mikael_L
Klinker bromsar diffusionshastigheten mellan betong och luften ovanför då klinker är tätt och det endast är fogarna som sörjer för fuktvandringen.

Så har du fuktigare betong än luftfuktigheten ovanför plattan torkar betongen långsammare (alltså om den inte redan är i jämvikt med underliggande mark + huset ovanför) och luften ovan betongen blir lite torrare.
Men har mark-betong-hus-systemet jämviktats i ett antal år och ingen isolering lagts till eller tagits bort så antar jag att klinker eller inte inte påverkar nåt.

Men med klinker kommer ett nytt intressant fenomen, vattenbegjuter man golvet då och då (dusch, tvättplats för bilen osv) så tränger vatten mycket snabbt ner i fogen men torkar mycket sakta ut, jämfört med öppen betong. Så i sådana fall kommer nog betongen på sikt anta exakt 100% rH, vilken ofta inte är riktigt bra.


Och OBS, detta är mina högst personliga teorier, där delar av indata är relativt säkra fakta, men slutsatserna är sådana jag själv dragit.
 
Mikael_L skrev:
Klinker bromsar diffusionshastigheten mellan betong och luften ovanför då klinker är tätt och det endast är fogarna som sörjer för fuktvandringen.

Så har du fuktigare betong än luftfuktigheten ovanför plattan torkar betongen långsammare (alltså om den inte redan är i jämvikt med underliggande mark + huset ovanför) och luften ovan betongen blir lite torrare.
Men har mark-betong-hus-systemet jämviktats i ett antal år och ingen isolering lagts till eller tagits bort så antar jag att klinker eller inte inte påverkar nåt.

Men med klinker kommer ett nytt intressant fenomen, vattenbegjuter man golvet då och då (dusch, tvättplats för bilen osv) så tränger vatten mycket snabbt ner i fogen men torkar mycket sakta ut, jämfört med öppen betong. Så i sådana fall kommer nog betongen på sikt anta exakt 100% rH, vilken ofta inte är riktigt bra.


Och OBS, detta är mina högst personliga teorier, där delar av indata är relativt säkra fakta, men slutsatserna är sådana jag själv dragit.
Betongplattan/garaget är ju från -81 men det har legat 70mm cellplast samt 22mm spånskiva på tills förra veckan då jag tog bort den för jag vill åt kylan (vinrum). Kanske rummet måste "mättas" och det därför är väldigt hög luftfuktighet just nu. Fuktigheten uppåt 78% just nu men det kanske också beror på det kraftiga väderomslaget (25 till 15 grader)och allt regn som kommit sen dess. Skulle dock helst ligga på max 70% men jag gillar det råa betonggolvet med :cool: Ska hålla koll på fuktigheten och temperaturen över några veckor nu får vi se vad som händer. Rummet är ju helt tätt med så kommer nog bli tvingad att få in lite ventilation även om jag egentligen inte vill släppa in värme/kyla utan låta rummet vara avskärmat för mindre ändringar i temp.

Det nämns tidigare att inte reglar bör ligga direkt mot betonggolvet. Men det gör det i mitt garage från dess det byggdes.. Min tanke är att gå på med hög list här bara med plast undertill som skydd mot golvets fukt.

bild2hl.jpg
 
Redigerat:
Nu har jag gått från 77% luftfuktighet dag 1 till 83% dag 3 och 15.5 grader. Har ju dock regnat mycket och konstant och varit 12 grader varmt bara mot förra veckans 25 grader och torrt så kanske det påverkar med? Vet inte hur betong fungerar riktigt. Men fortsätter det ligga över 80% verkar det nog inte kunna bli rent betonggolv i mitt garage i detta rum. Eller kanske det hjälper med ventilation då rummet bara är 3kvm stort och idag helt tätt? Skulle vilja ligga runt 70% max helst.

Enligt beräkningar har jag nu ca 11g/m3 koncentration i luften och max är ca 12.5 givet den temp och lufttryck det är ute idag för att inte mögel ska börja gro.
http://www.cactus2000.de/uk/unit/masshum.shtml
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Redigerat:
Mikael_L
Vet du om du har någon isolering under betongplattan?
Det kan röra sig om markstenull, lecakulor eller cellplast.
 
Mikael_L skrev:
Vet du om du har någon isolering under betongplattan?
Det kan röra sig om markstenull, lecakulor eller cellplast.
Plattan är på mark. Isoleringen var 70mm cellplast ovanpå som jag nu tagit bort då jag vill få svalare temp i detta rum.

Testat att mäta även i garagedelen där bilen står som har betonggolv och det är ju 81% där och det har ju varit så sen 1981 så det kanske inte är så stor fara ändå som jag först trodde. Det finns dock ingen luftning på garaget utåt utan bara mellan rummen på insidan.
 
Redigerat:
Det där ser ut som tryckimpregnerat direkt mot plattan... Hade själv en till bygnad ~ -80 tal där de hade gjort lika dant som på bilden.

Där emot har jag en fråga :S. Om man tar bort sylen och typ målar hela plattan med epoxy ända ut till ens fasad tegel och sen lägger dit nya syllar? Skulle det fungera?

Dvs man stoppar fukten 100% men den kan gå upp i teglet... som kan andas utåt hela tiden.

Har man träfasad, målar man hela vägen ut och då finns det inga problem längre. Eller?
 
Mikael_L
Jag funderar lite här.

Om du har haft isolering tidigare mellan betongen och övergolvet så borde det betyda att betongplattan hela tiden varit lite kallare och rummet ovanför hela tiden lite varmare. (dvs antingen årsmedel likväl som vid varje givet ögonblick).

Detta borde i sin tur betyda att betongplattan har under årens lopp antagit en lite högre rH pga av temperaturen än vad plattan "vill ha" nu, då den blivit varmare.
Dvs i plattan är det en högre temp = högre ångtryck, som driver fukt ur plattan. Detta skulle kunna vara en anledning till högre rH i rumsluften.

Det tar dessutom rätt lång tid att stabilisera rH i betong, så det är bara att vänta. :)

Lite funderingar bara, jag säger inte att det är så här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.