imported_Byggaren skrev:
Enerigiåtgången blir inte heller mindre med golvvärme. Den bestäms av omslutande ytors värmeförluster. Den uppvärmda volymen ändras inte heller mellan radiatorer och golvvärme.
_________________________
Byggaren
Om man har värmepump så bör ju energiåtgången bli mindre med golvvärme då man oftast har lägre framledningstemperatur med golvvärme jämfört med radiatorer.
 
I
hdm skrev:
Om man har värmepump så bör ju energiåtgången bli mindre med golvvärme då man oftast har lägre framledningstemperatur med golvvärme jämfört med radiatorer.


Nu är du snart inne på att bevisa att en sten i värmepannan sparar energi eftersom sten kan lagra upp värme.
___________________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Nu är du snart inne på att bevisa att en sten i värmepannan sparar energi eftersom sten kan lagra upp värme.
Hehe nej inte än iallafall :)

Men det är väl så att en värmepumps effektivitet sjunker när framledningstemperaturen ökar.
Ursäkta att det blev lite offtopic
 
Hej

Ja ett par år kan det ta utan problem. Och det är fortfarande inte klart :)
Det har jag fått erfara.

MEN, då har jag inte jobbat "heltid" dvs minst 8 timmar per dag.
Det har blivit ett par timmar här, många timmar där osv.
Jag har heller aldrig gjort något liknande tidigare.

Det som jag sett som det stora problemet och tidsåtgången är inte själva byggandet utan allt runt omkring:
Välja ut vilket material
Beställa material.
Få hem materialet i rätt ordning (ibland har jag haft material liggande ett år och ibland har jag fått vänta ett par veckor eftersom jag missat att jag behöver materialet )

Ok visst är det tungt och ibland jobbigt att bygga men det har nästan alltid varit roligt.
Kanske just för att jag inte haft någon deadline eller liknande.

Sedan har jag/vi haft otrolíg svårt att bestämma oss vad gäller olika lösningar.
Ena veckan är det bestämmt för att nästa vecka kommit på fördelar med det andra sättet och då är man tillbaka på ruta ett....

# PLANERA, PLANERA och PLANERA är nog det viktigaste.
Därefter :
# Sök information och nöj dig inte med ett svar/åsikt.
# Ta hjälp av bekanta. OFTA.
# Se till att du har marginaler både i tid och pengar.
# Tänk på att det ska vara roligt och lärosamt. Inte tråkigt, jobbigt och stressigt.
# Man ska bygga själv för att det är ROLIGT och en UTMANING INTE bara för att man sparar pengar.
# Tänk efter en gång extra vad gäller planlösning. Det kommer vara jätteirriterade att komma på i efterhand att man skulle haft toan där istället eller liknande.
# Huset kommer inte att rasa fär att man gör fel. Det mesta, om inte allt, går att göra om. Visst det kostar i både tid och pengar. Och fel blir det ibland. Allt från feltolkningar av K-ritningar till rent slarv och lathet.
# Använd bra verktyg. Det kostar att hålla på att fixa ett lågprisverkyg varje gång det ska användas. Ska du bara använda ett verktyg ett par dagar tycker jag att det lönar sig (är roligare ialla fall) att hyra ett bättre verktyg än att köpa ett på LIDL.

Många av dina bekanta kommer troligen att tycka att du är helt ute och cyklar när du berättar för dem att du ska bygga hus. Men jag är övertygad om att det var detsamma för Neil Armstron när han berättade att han skulle gå på månen.......

Det finns säkert de som gjort beräkningar på att det i slutändan är billigare att anlita proffs istället för att bygga själv. Det stämmer säker ibland, men till dessa säger jag:
De finns de som går före och gör saker och de som kommer efter och tittar.

Vem vill du vara????


Said
(kommer troligtvis att redigera fler gånger när jag kommer på fler saker)
 
Redigerat:
mycket bra sagt... känner igen mig på många punkter :) det hjälper väldigt att läsa vad andra tycker och idéer osv. jag är helt inne på samma spår som dig
 
imported_Byggaren skrev:
Vem tusan har talat om jämn värmefördelning? Det är inget att sträva efter. Man ska istället sträva efter att stoppa kallraset från fönster och där är en radiator oslagbar.

Enerigiåtgången blir inte heller mindre med golvvärme. Den bestäms av omslutande ytors värmeförluster. Den uppvärmda volymen ändras inte heller mellan radiatorer och golvvärme.

Byggaren
Hear! Hear!

//KoW
 
Redigerat:
Jag har precis byggt ett hus HELT själv...nästan, jag har gjort följande...

1. Ritat huset
2. Röjt tomt
3. Schaktat av jordmassor
4. Anlitat Schaktföretag att fylla och skopa ut ca 600 m3 sand medans jag själv "paddade"
5. Lagt singelbädd med avloppsrör
6. Placerat ut Kantelement och cellplastisolering
7. Dragit all golvvärmeslang, vattenrör, elrör m.m
8. Armerat
9. Anlitat firma som gjöt
10. Anlitat firma som stomreste prefabriserade ytterväggar, bärande innerväggar och takstolar.
11. Lagt 50% av taket (råspont, papp, ströläkt, bärläkt, pannor m.m) innan jag lejde bort resterande 50%
12. Snickrat innerväggar, luftspalter, mellanbjälklag m.m
13. Dragit all el, ventilation med mekanisk till/frånluft och vattenrör samt isolerat allt
14. Isolerat och skivat på alla väggar med först 12mm spån sen 13mm gips överallt. Samt alla tak med gips
15. Spacklat, satt fiberduk, målat alt. tapetserat
16. Monterat komplett kök, tvättstuga, garderober, innerdörrar m.m
17. Fuktspärrat, klinkrat och kaklat våtutrymmen
18. Grävt ner jordvärme och anlitat rörmokare för att koppla in värmepump
19. Lagt golv
20. Tvättat, grundmålat och täckmålat hus (snart färdigt)

Säkert glömt massa punkter men jag var tjänstledig 6 mån sen har jag jobbat kvällar och helger 6 mån till nu.

Huset är ett egenritat Faluhus i 1+1/2 plan på ca 170 m2, övervåningen är ännu inte inredd men nedervåningen är nästan klar, tomt ej påbörjad...har lagt ner ca 2000 timmar och har var nybörjare på det mesta innan jag började.

Kostnad hittils ca 2,8 miljoner inkl. tomt för 300 k, huset är väl utrustat med styrsystem för elen, exlusiva strömbrytare och uttag, påkostat värme och ventilationssystem, exlusiva vitvaror, hyffsat exlusivt kök, exlusiv dusch/wc, exlusiva golv, exlusiva tapeter, exlusiv belysning, golvvärme uppe och nere, väldigt välisolerat m.m

Jag tyckte jag hade planerat väl men jag skulle kunnat planerat MYCKET bättre vad gäller dragning av ventilationskanaler, eldragningar etc.

tack för mig...hej :)
 
"Utnyttja slänten för husbygget, och spar så mycket plan tomt du kan till trädgården"

Finns det ärligt talat något tristare än en platt tomt med gräsmatta,en stengång, trädäck samt häck?!?
Sverige har ju helt fantastiska förutsättningar avseende just perenner med regn med jämna intervall och i norr med sitt norrsken...just norra sverige lyser i stället med sin frånvaro av fina trädgårdar.

Tänk dig in hur HELA tomten är tänkt att se ut när det är FÄRDIGT..våga testa olika varianter avseende huskroppar i synnerhet om tomten har olika höjdnivåer och slänter...det är nog i den fasen som trädgårdsarkitekten kunnat gjort störst nytta istället för att endast ev anlita arkitekter (inte ens inredar-Ernst lyckas med trädgård så varför skulle arkitekter vara bra de också på detta område).

Med en trädgårdsarkitekt för långt in i processen riskerar en blivande husägare att missa kanske den vackraste av trädgårdar i synnerhet hos kuperade tomter som blivit totalschaktade av någon icke trädgårdskunnig självbyggare/byggfirma som lagt huskroppen på det egentligen mest spännande läget för just själva trädgården.

Själv grät jag nästan av utfallet av en från början fantastisk kuperad bokskogtomt med havutsikt som blivit totalschaktad av tomtägaren för önskan om den tradionella trista standardtomten. Såg även en husbyggare i Helsingborg med trädgårdskunnande som dessutom anlitat trädgårdsarkitekt i Allt om Trädgård för många år sedan som tänkt helhet från början med en kuperad tomt - wow säger jag bara! Snacka om mervärde i kubik!
 
Instämmer med snuttensnatten: Mitt första standardråd till folk som ska bygga hus är att anlita en trädgårdsarkitekt. INNAN de börjar rita huset!

Jag är heller ingen vän av ödsliga gräsmattor, vare sig på plan mark eller i sluttning. Man bör jobba med naturen och tomtens inbyggda förutsättningar istället för att behandla marken som en "motstpänstig fiende".

Nu verkar just denna tråd fallit i glömska. Kul att du aktualiserade den, iallafall. :)
 
Du sade det dock på ett bättre sätt än mig och jag hoppas jag inte retade upp någon som totalschaktat en tomt från allt "virke" och även naturliga kuperingar i värsta fall.

De som sysslar med trädgårdsdesign anser att en tomt med nivåskillnader blir mer spännande och är det en fotbollsplan som efterfrågas för familjen så brukar det alltid finnas offentlig mark i närheten för dessa aktiviteter i ställlet som kan nyttjas.

I synnerhet när alla träd schaktas blir jag extra ledsen då det tar så många, många år inte det är någorlunda grenverk och stam när man planterar ett nytt träd - förutom om man inte är beredd på att punga ut med den tstora plånboken för att få stora exemplar av träd från plantskolan.

I fritidshuset vid havet där vi varit i många, många år börjar allt fler pensionärer flytta in permanenent och gör om sina trädgårdar a la gräsmatta - trots att förutsättningarna är nästan ren sandjord som hade varit mer lyckosamt om de använt sig av de element som varit mer rätt i denna miljö. En annan anser ju att de t o m förstör omgivningarna med dessa trädgårdar trots att de säkert lägger ner massvis med timmar per vecka i sina trädgårdar.

Ska väl erkänna att vi själv tänker lösa trädgården utan trädgårdsarkitekt på egen hand såsom vi gjort med vårt eget hus...för trots planritning med detaljer av växtval mm så har vi alltid i slutändan låtit varje rabatt blivit till intuitivt när vi grävt och planterat växterna. Men då är ju trots allt två som är båda genuint trädgårdsdesign-intresserade.

.
 
Bygg ihop huset med garaget om det är möjligt. Bra när du handlat, vid vinter, när det regnar... Alltid.
 
csam11 skrev:
Bygg ihop huset med garaget om det är möjligt. Bra när du handlat, vid vinter, när det regnar... Alltid.
Där har jag motsatt åsikt, speciellt när det inte bara är bilförvaring utan används till att göra saker med bilen i. Andra i familjen kanske inte vill höra svordomar och släggslag och dessutom kan svetsröken störa när man ska fredagsmysa.

För att inte tala om fuktmängden som frigörs när man kör in en snötäckt bil i garaget.
 
Med maken och fader med allergi och astma fokuserar man alltid på eventuella kemikaler mm..vi utnyttjade fritidshusets gästrum som ligger vägg i vägg med tvättstuga som därefter finns ett förråd. Gräsklipparen fick inte plats i förrådet och placerades för ett kort tag i tvättstugan...sova vägg i vägg med denna maskin var inte att tänka på...vilka dofter dessutom som den även åstadkom..gick bra att sovia igen när den försvann
 
Man ska tänka sig för ganska noga vad man ger sig in i med att "göra" allt själv till sitt bygge. Själv håller jag på med ett 1 1,5 plan hus på 250 kvm. Jag började med garaget som är på 80 kvm där jag gjorde allt själv. Att börja med garaget tycker jag var kanon eftersom det för tillfället är fullt med byggmaterial och man kan köpa mycket på en gång och stuva in där i stället för att köra till brädgården och hämta var gång.

Jag har snart hållt på i ca 2 år och då har jag haft hjälp med hela stommen till huset så att det blev klart utvändigt. Jag jobbar heltid vid sidan om som snickare och är "bara" vid huset på all ledig tid. Fick en son precis när plattan var gjuten och han är 19mån idag. Jag gör allt byggeriet själv och får sällan hjälp. Frugan hjälper till så gott hon kan men det är inte lätt med den lille. Miljön är ju inte direkt den bästa, ganska dammigt mm.

Frugan har varit nära att ge upp många gånger och det blir lät en massa diskussioner om ALLT, och då bara inte det nya huset. Jag själv har inte tappat gnistan utan visslar var gång jag kör dit, men sitt sociala liv kan man glömma! Nu hoppas frugan att vi ska komma in till jul, men jag är tveksam. Fast det vågar jag inte säga....

Men tänk vilken glädje när man väl kommer in i huset. Har hört en del skräckisar om folk som tröttnat och tappat glädjen när dom väl är färdiga. För det tar ju ganska lång tid innan det blir som den fina bilden man har i sitt huvud.

Jag råder dig att göra det, men resan är lång och besluten många!

Lycka till!
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.