Hej!

Jag har ett varadgsrum med rygås tak (ca 4.8 m högt i ena änden och 2.4 i andra, taket är 12m långt) loft i ena ädnen.

Är väldigt dålig på belysning. men har en tanke på att sätta två skenor...en som slutar i själva vardagsrummet och en som går genom hela rummet och in på loftet.

Så nu till min fårga..någon som ahr bilder på en liknande lösning?

Vad finns det för leverantörer på små smifiga spots på skena system för villa.
Helst vill ajg ha skenor jag kan fälla in i gipsen finns det?
 
Efter mycket letande så valde jag Belid Cato 12v skenor, små och smidiga spottar.
Tittade mycket på 230v system, men på loftet var det dålig höjd, och då rekomenderades inte starkströmsskenor.

12v har nackdelen att skenorna inte kan vara så långa,enl säljare har att göra med att det kan bli radiostörningar om det är mer än 2,5m efter trafo. Finns säkert fler här inne som vet mer exakt.

IKEA har också ett skensystem som är OK i pris.
 
Tack för svaren

Antar att 12V går bort, då min längsta skena kommer att sträcka sig bortåt en 10-12m

Efter att ha funderat lite mer och tittat på era förslag...
En skena för infällnad helst avsedd för 13mm infällnad i gips...Eftersom jag vill ha släta tak...så kanske jag kan slippa kortskravarna och ett evigt spacklanded^_^b, genom att sätta en skena här...Helst 2 eller 3 faser...så jag kan bryta dem i två grupper. Helst så små och smidiga som möjligt...

Finns detta?

Annars, några så små och med minimal nygghöjd som möjligt..så kan jag ju foga mot skenan med gipsen..
 
Efter en del letande så tror jag inte produkten jag vill ha finns.

Någon som har lite bilder på liknande lösningar d.v.s. spots på skena i vanliga villor.
 
Rrrrr skrev:
Har aldrig satt infällda skenor i bostadshus. Vi brukar sätta Lytespan LP1 230V 1fasskena. Den är utanpåliggande fast betydligt snyggare/mer slimmad än vanliga 3fas skenor.

[bild]

[länk]
Ahh..den var bra..endasdt 16mm hög..nog den bästa hitils. Lutatr mot att det får bli 1 fas ..endera denna eller vingas som näsm ovan fast infälld själv också lägga en latexforg mot kanten..får se vad elektrikern går med på...

Borde väll gå att sätta en tom skarv utan ledare mitt på så man kan dela upp skenan i två grupper på det sättet som en kompromiss...
 
Belid kommer med en transformator som klarar upp till 15m i Höst. För övrigt går det ju redan idag att koppla skenorna till en extern trafo, Hex Trafo från Hidealite t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.