Y
Har det hunnit bli bättre telefonkablar sedan 1980?

Har goda chansen nu att byta ut dem nämligen om så vore, de borde ju inte kosta allt förmycket men samtidigt onödigt om det är likadana kablar idag som då.

(har i mina hårda vp-rör två spinkiga entrådare med vitt och grönt hölje.)
 
Redigerat:
AXS
Tror framför allt det är bättre kopplingar, inte själva kabeln i sig.

Funkar de dåligt nu? Skulle isf testa att kontaktera om i första hand.
 
Ingen skillnad, skulle jag vilja påstå.
 
En skillnad är att i dag brukar man dra en partvinnad fyrledare (2 x 2) i stället för en 1 x 4. Den partvinnade har något bättre egenskaper men för vanlig telefon har det ingen betydelse.
 
Vad som drogs i rören när jag jobbade på Televerket va det som fanns tillgängligt. Ibland drogs det av elektikern då rören fixades och ibland fick vi dra i det man hade med sig i bilen. Själv föredrog jag den KK tråden som låg 2*2 för den va lättare i rör än 1S*4 då detta va en kabel. Har sett alla modeller och nä kabeln har inte blivit bättre med åren för denna typ av komunikation då detta är det som tillverkarna av kringutrustning vet finns hos alla.
 
Y
inkommande nerifrån; som går vidare uppåt och i serie till alla jacken..

men.... Hur kommer det sig att man inte använder samtliga trådar? Vad är de två kapade till för?

telkabel.jpg
 
Framtida bruk.
1 par (2 tråd) för varje abbonemang.
Vid 2 abb blir det med andra ord 2 par (4 tråd)
 
Y
åhå, vad lyxigt. :)
 
Y
Det bör väl inte ge störningar ifall jag har två flexrör intill varandra, ena med el och andra med tele?

Isf borde jag få enbart störningar hela tiden med tanke på att inkommande går bakom elcentralen kom jag på nu men vill ändå få teorin bekräftad
 
ingen fara.
Börjar du prata en större industri eller så så låt bli men inga reella problem i en vanlig bostad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.