Hej!

Jag skulle vilja sätta upp en vattenpost på baksidan av vårt radhus. Matningen tänkte jag dra PEX-slang i golvet (som ändå inte är lagat sedan vi drog rör för bergvärme däri).

Som jag förstått det så brukar man normalt sätta upp en fryssäker kran som på sätt och vis sitter på insidan (i uppvärmt ytrymme) men manövereras utifrån. Det är ju fine om insidan t.ex. är en källarvägg, pannrum eller dylikt. Men på insidan av min fasad finns en matsal. Och där är jag inte särskilt sugen att ha rördragning och innedelen av kranen rätt upp på väggen.

Väggen är fasadtegel plus lättbetong så en möjlighet är väl att göra en försänkning och montera allt bakom en inspektionslucka. Men jag vet inte... inte så snyggt det heller.

Har ni några andra förslag?
 
Sätt grejorna på utsidan, men se till att du kan stänga av på insidan och dränera resten av slangen och kranen. Till hösten stänger du av och tömmer systemet bortom kranen. Är du glömsk får du gardera dig med en värmekabel plus termostat.
 
Jag inser inte direkt hur jag ska kunna lösa en sådan dränering?
Om slangen går i golvet och kommer ut i fasaden strax under nivån för altangolvet, och sedan vinklar upp med utanpåliggande rör och en vattenpost fäst på fasaden. Om jag öppnar kranen utomhus och stänger den inre, så är ju fortfarande allt vatten kvar i slangen/röret.
 
Det kanske finns någon bra fackmannamässig lösning, men en amatörmässig lösning kan vara:
- Sätt en ballofix direkt efter att slangen grenar av från matarledningen
- Efter den ballofixen, sätt en t-koppling och en annan ballofix på själva t-et så att säga. Sedan går slangen vidare till din kran.
- När du ska dränera, anslut en vattenslang till kranen, rulla ut den i någon nedförsbacke eller ner i en brunn så du får en hävert. Spola ett tag så den blir full.
- Stryp sedan flödet med den första ballofixen och öppna den andra så det kommer in luft. Då drar vattnet i slangen ut vattnet ur kran och ledning.

Sätt upp en instruktion också så slipper en eventuell senare husägare få en trist överraskning.

Å andra sidan bygger väl en vanlig vattenutkastare kanske 3-4 cm på innerväggen. Det kanske går att hitta en någorlunda snygg kabelränna att dölja den med? Eller att du sätter den mycket lågt så att den hamnar under något element?
 
Möjligheten att sätta ett T där slangen kommer ut genom väggen med en plugg eller en kulkran finns ju också + att ta bort kranen på (ytter) väggen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.