altan.jpgHej!
Bygger altan och har satt de första 15 bjälkarna rätvinkligt från husväggens stödregel med balkskor. Har nu kommit runt knuten och där är inte längre anslutningen mot huset rätvinklig. Hur ska jag få fast dem där? Hoppas min lilla bild ger förklaring hur jag menar :blushing: . (Röd är husväggens stödregel, grön är bjälkarna, allt är i 195X45). Även om jag byter riktning på golv/bjälkar uppstår samma problematik.
Tacksam för bra idéer! Enkel skiss ger pluspoäng! :D
 
Redigerat:
hejsan...

e kass på ritning så det hade gett mig stora - - - - - - - - - - - ----------------- poäng:wow:.

jo i din ritning så ser det ut att vara i 45 graders vinkel... om så är fallet lr ej så kapa golvreglarna i den vinkel som är för att sedan skråspika fast den mot regeln i fasaden. detta räcker gott å väl.
dra i 5 st 4" spik i varje regel.
vill man förstärka det mera kan man skruva fast en 2"4" på platten under regeln i fasaden med grövre franska lr som jag gillar mina hilti 10x140 skruven.
sen gör du som jag beskrev innan att du kapar i den vinkel som är å sen ställer du dit dom på 2"4" som nu gör ett upplag för golvregeln.
spika fast som jag skrev med 5 st 4" spik å saken e klar.

hoppas min förklaring gav dig nån nytta???
mvh
estwing
 
OK, tack! Det ryms inget under dem, stödreglarna är belägna allra längst ned på panelen, skruvade in i bjälklaget med franska 190X12 skruv. Drar väl in hemskeskruvar igenom golvreglarna in i stödreglarna när jag funnit rätt vinkel, runt 39 grader. Skruv BORDE väl vara att föredra framför spik?
 
det blir bra med skruv också......
 
jag brukar lägga en 45'45 längs med bjälkens nedre del på väggen och sedan jacka ur bjälklagsreglarna så mycket som behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.