Nä, jag hoppas sannerligen inte att att jag har rätt heller. Vad jag ville belysa i min post är att man ska alltid fundera ett varv extra. Det som för tillfälllet rekommenderas av affärsdrivande hustillverkare behöver inte alltid vara det bästa.
 
ok skrev:
Varför fungerar inte kryp/torpargrund? Elementär fysik - ta ut en kall öl i vårsolen och kolla om det immar!

Ha det

OK
Kanske därför man har avfuktare!?

Kall öl i vårsolen........GOTT... ;D ;D ;D
 
paab skrev:
Kanske därför man har avfuktare!?

Det är något fel i konstruktionen när man tvingas ha tekniska hjälpmedel för att hålla problemen i schack.
 
  • Gilla
Kigge01
  • Laddar…
Bra sagt! Håller fullständigt med dig. Vem vill ha konstgjord andning?? och tekniken med avfuktare är ju inte beprövad. Vem vet hur det funkar på sikt?
BoByggarn skrev:
Det är något fel i konstruktionen när man tvingas ha tekniska hjälpmedel för att hålla problemen i schack.
 
BoByggarn skrev:
Det är något fel i konstruktionen när man tvingas ha tekniska hjälpmedel för att hålla problemen i schack.
Nja, modernt, energisnålt byggande kräver en del tekniska hjälpmedel för att fungera. Man måste ju också ha mekanisk ventilation (frånluft eller ännu hellre till-frånluft med värmeåtervinning) för inomhusluften för att hålla lufttillförsel samt fuktnivåer i balans. Annars blir det problem med fukt och mögel också inomhus. Gamla goda självdragsprincipen fungerar inte i ett modernt hus. Så jag ser det inte som något fel i att köra en avfuktare i en krypgrund som extra säkerhet. Ett hus är ju fullt av elektriska prylar som ska snurra för att vi ska klara av vårt "moderna" boende.
 
ab-cd skrev:
Nja, modernt, energisnålt byggande kräver en del tekniska hjälpmedel för att fungera.
Håller med till fullo. Visst kan det kännas fel att man ska behöva en avfuktare i grunden men om konstruktionen bara fungerar så spelar det ingen roll.
 
Kan bara säga att jag verkligen håller med dig :-X
 
Nä men oj nu blev det helt fel. Jag skulle svara till ett annat inlägg ::)
 
General Failure skrev:
Håller med till fullo. Visst kan det kännas fel att man ska behöva en avfuktare i grunden men om konstruktionen bara fungerar så spelar det ingen roll.
Absolut. Jag menar, vem är inte beroende av någon form av mekanisk frånluftsventilation i ett nybygge?
Bygger man utan får man, med ganska hög säkerhet, problem.
 
Kalimari skrev:
Tänkte precis som du Gusper!
Dvs. om en vanlig "dödlig har råd att bygga nytt, gentemot lägenhet eller beg.hus och jag måste nog erkänna att jag blev både glad och förvånad efter lite research. Så nu e vi i startgroparna. Tilläggas bör att vi kan genomföra detta på EN fast inkomst och med en studerande blivande mammaledig tjej utan fast inkomst och då tjänar jag inte direkt nån direktörslön ;)
Vi får en uträknad månadskostnad på 5572:- (tilltagen) när vi planerar att bygga med Smålandsvillan (mariannelund)  Då ingår vår "drömtomt" som vi valde att lägga lite mer pengar på. Samt extra mark och grundkostnader för en vinkel mot vardagsrummet (alltså shacktnig och gjutning) som vi kommer bygga själva när tiden finns (inom 5år) med ryggåstak  mm.
Totalkostnad ink ALLT =1.459 795:- Då har vi oxå gjort massor av tillval såsom parkett, andra köksluckor, trappa till den inredningsbara övervåningen mm. Dessutom behöver vi bara lägga 10 000:- i handpenning vid byggstart ALLT resterande betalas när allt är klart och slutbesikigat, tycker jag låter som en trygghet! Dessutom har Smålandsvillan även ett liknande avtal som med SEB om förmånliga räntor även med Föreningssparbanken i mitt område (0,6% Kalmar, Öland) vilket gör att man nästan tycker detta är för bra för att vara sant !! men icke och vill man dessutom komma ner ytterligare lite än vår kalkyl kan man ju välja en billigare tomt än vi, (350 000:)kolla om billigare markarbeten än dom som S-villan erbjuder samt nöja sig med standard utrustningen.  Aspirant på billigast!!??
Kanske kan detta hjälpa någon som funderar, alla ni har ialla fall hjälpt fram oss till vårat husval Tack för ett kanonforum. Återkommer om kalkylen håller vad den lovar annars har jag nog fått sälja datorn  ;)  Tilläggas bör att f-skatten är avdragen i mån.kostnaden hehe




Hur kan det skilja så mycket på räntor?
Vi ska ställa upp ett Ä-BYHUS, total kostnad på 1380000kr och per månad blir det ca 7500kr.

 
BoByggarn skrev:
Det är något fel i konstruktionen när man tvingas ha tekniska hjälpmedel för att hålla problemen i schack.
Jag ser iofs inte vad problemet skulle vara med det....om det funkar förståss...

Men jag sätter i en i förebyggande syfte... skulle tro att det flesta i samma situation här på forumet gör det.... det är ju trots allt ett forum för alla som bygger hus, och bygger ju nya hus, fuktskador brukar väl inte komma så snabbt!?


 
paab skrev:
fuktskador brukar väl inte komma så snabbt!?
Fuktskador kan komma innan man hunnit flytta in. Däremot märker man kanske inte skadorna förrän efter något år.
 
General Failure skrev:
Fuktskador kan komma innan man hunnit flytta in. Däremot märker man kanske inte skadorna förrän efter något år.
Det har du ju förståss helt rätt i.....
fel av mig... :-/

Men "lurendrejarna" ;) som jag köpt hus av bygger inomhus och med en avfuktare på plats från början så känns det iaf tryggt....
 
Glömde säga att vi har en egen insats på 150000:-
Vi fick beskedet att ett begagnat hus för 850 000:- ger samma månadskostnad som om du bygger ett nytt för 1,3 milj. Det var den kalkylen som gjorde att vi struntade i begagnat, samtidigt som beg.priserna i våran region ökat sanslöst.

Bygg nytt =)
Det här var mycket intressanta nyheter för oss :) Vi har gått och velat och funderat på hur vi ska göra ang. bygga nytt eller köpa ett beg. hus. Vi har ju redan vår drömtomt, så det vore ju helt underbart om det är som du säger. Vi hade nämligen fått lite kalla fötter på grund av de priser som är idag på husbyggen.

Jag tackar även dig Jonas o för infom om vittjärvshus. Det ska kollas upp per omgående :) Bor själv i Sundsvall nämligen.

Tack för det hör forumet. Helt underbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.