Hej,

vi har köpt en gammal träsoffa som vi tänkte måla vit. Nu har vi problem med att få bort den gamla färgen. Den är klibbig och har en "marmorerad" struktur (se bilderna), vilket är en anledning till att den ska bort helt.

Vi tänkte slipa ner färgen, men det har visat sig att den fastnar i slippappret (det verkar som om färgen smälter) och gör det obrukbart. Ni ser bilderna på resultatet efter slipning av första armstödet.

Finns det ett bättre sätt att ta bort färgen? Tänkte på ett färgborttagningsmedel, då vi tror att färgen kommer bara att smälta om vi börja med värme. Eller är det en hel hög med slippapper som gäller?

Tack för hjälpen!
 
  • IMG_6093.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag tycker mig se att soffan är drickamålade så tror jag att det är fernissan som ställer till problemet. Slipade själv ett golv som var fernissat med samma resultat - kletigt sandpapper! Det är dock lättare att ta i och slipa ett golv jmf med en soffa.

Så här står det om drickamålning på Alternativ.nu: Fil- och drickamålning
1700 och 1800-talets allmogemålare använde ofta material hämtade från hushållet. Vid lasering och ådringsmålning användes färg där bindemedel och lösningsmedel utgjordes av öl, svagdricka eller sockerblandad vinäger. En liknande färg kunde göras av mjölk som inte var för fet (skummjölk). En tjockare färg gjordes av filmjölk. Grunden gjordes med en väl torkad mager oljegrund. Efter målning och torkning borstades ytan försiktigt och förnissades sedan en eller flera gånger.

Det finns en PDF fil på www.speedheater.se som handlar om att få bort fernissa! Enligt den är det OK att använda värmepistol och skrapa OM man ändå ska måla. Det KAN nämligen uppstå mörkare fläckar. Lycka till!
 
Redigerat:
Tack för ditt svar! Nu vet jag i alla fall att det är fernissa som ska bort.
Jag har hittat PDF filen, de hade ju provat flera metoder som mer eller minde fungerade. Jag har läst nånstans här i forumet att man också kan slipa med (vanlig mat-) olja, då ska fernissan inte fastnar i pappret. Ska prova det idag, annars blir det ett försök med värmepistolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.