PrinsValium>Har gjort liknande köksluckor och då spontade jag brädorna med vertikalfräs.
Du bör kunna få liknande resultat med kexning, det är betydligt enklare och sparar material.

/Kent
 
Man nämner Clas Ohlssons skjutbeslag. Det "roliga" med COs självstängande" skjutbeslag är ingen i personalen kan förklara HUR beslaget ska fästas i själva själva lådan. Har vart inne på två butiker. De försökte t.o.m ringa leverantören men fick inte tag i dem under semestertider.

Det finns alltså inte några naturliga fästhål för själva lådan. Någon som vet? Jag törs knappt säga hur många år jag pluggad på högre läroverk, men jag går banne mig bet.

=)
/Erber
 
M
Roliga bilder Prinsen, presenterar ju verkligen de olika teknikerna på ett bra sätt.

Den med laxstjärtsprofil är ju en gammal klassiker. Är det månne en sån där
dubbel gradning eller så?

Hursomhelst har jag fotat en liknande på ett uthus på landet.
 
  • 100_2533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där var ju kanske inte den bästa bilden, jag ska lägga upp en till, hoppas den är mer illustrativ.
 
  • 100_2532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Igår betällde jag Accuride skenor som länkats till ovan (3832SC serien) och det verkar vara seriösa. Jag tog kontakt med dom innan beställning för att försäkra mig om leveransdatum då det är lite tight och det har verkligen jobbat för att kunna leverera i tid. Nu återstår det att se om det fungerar hela vägen.

Betalning via Paypal, enhetsfrakt (express) på 58£ för order över 200£ (beställt för drygt 400£ till två kök).
 
det kom en storstädning av slöjdsalen och en semesterresa mellan men nu har jag kommit igång lite smått. Det är alltid lite spännande att se vad som döljer sig under ytan på nyköpta plankor. Lite svårt att se när dom är ohyvlade och målade på ändträt... Som vanligt så var några med roligare mönstring än andra men det ska nog gå att få ihop en snygg skiva =)

Sidostory: Min flickvän var med och hjälpte till att mata planhyveln och blev lite lyrisk över hur man kunde "mata in något så fult i ena änden och få ut något så fint i den andra änden" =D

snickarboden skrev:
PrinsValium>Har gjort liknande köksluckor och då spontade jag brädorna med vertikalfräs.
Du bör kunna få liknande resultat med kexning, det är betydligt enklare och sparar material.

/Kent
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Att bara kexa fast en planka på tvären på kortsidan känns dels som att den snarare skulle spricka loss än hålla emot en buktning av skivan och dels som att den skulle kunna få skivan att spricka på längden om virket torkar ytterligare.

Mr Handyman skrev:
Roliga bilder Prinsen, presenterar ju verkligen de olika teknikerna på ett bra sätt.

Den med laxstjärtsprofil är ju en gammal klassiker. Är det månne en sån där
dubbel gradning eller så?

Hursomhelst har jag fotat en liknande på ett uthus på landet.
Ja det är precis sådär jag menar. En på insidan om varje lådhurts typ. Hur djupt bör man göra spåret i skivan? Och höjden på staget? Så hög som möjligt antagligen och avsmalnande ut mot fram och baksida av skivan tänker jag mig.

Jag tänker mig; Först limining av alla plankor utom den sista som jag bara spänner fast. Sedan fräser jag ett sinkat spår som slutar lite lagom långt från kanterna. Fräser motsvarande sinkning i staget och tar bort en liten bit av laxstjärten i änden för att få en "stopped dado".

Bara att börja öva med sinkfräsen =P I sketchup var det iaf inte så krångligt att påta ihop en ny bild av det hela...
10omg6h.jpg
 
Redigerat:
Bra skiss igen! Undrar om det inte heter sliding dovetail när det är laxstjärtsprofil på det? Jag gissar att det är en dubbel gradning det heter det där, fast jag har bara sett det när man fällt in t.ex. ett hyllplan i gaveln på en bokhylla, jag vet inte om det heter samma när det är en list sådär, men det tror jag.

Det finns beskrivet i Träslöjd för alla av Lars Johnsson och Yngve Lindén. Där står det också att spåret ska vara 1/3 av tjockleken på brädan det är gjort i.
 
Stopped sliding dovetail tycker jag vi kallar det då =)

Jag har kommit igång lite smått. Ekplankorna är planhyvlade och frästa hyfsat raka längs långsidorna. Jag funderar på att börja med att tillverka en vinkeljigg så jag kan fräsa spåren på undersidan först. Jag hade tänkt göra fyra stycken stag på undersidan. Sedan tillverkar jag några korta provisoriska stag som jag sätter plankorna i två och två så dom hålls helt still i förhållande till varandra, lägger en lång rätskiva ovanpå och fräser längs båda sidorna som ska limmas i ett och samma moment. Jag har köpt en extra lång notfräs för ändamålet. En dyrare variant vilket kanske är tur, clasohlsonstålet som jag hyfsade till kanterna med ger inte 90 grader.. Det hade inte blivit en plan bänkskiva =)

Lådfronterna har jag kapat till ur björkplywooden och fräst en sida rak och fin. Nu ska dom fräsas till exakt höjd och kapas till rätt längd. Jag har fortarande inte riktigt bestämt om fronterna ska vara infällda i hurtsarna eller ligga frampå.

Lådsidorna tänkte jag fästa i fronten genom att sjukta in dom nedifrån i en stopped sliding dovetail ;o) I bakkant har jag inte riktigt bestämt mig. Jag tycker att jag borde sinka dom. Fast det känns lite väl meckigt att göra allt för hand. En sån sinkmall skulle kanske vara något. Går det att få tag på något typ sånt här i sverige (gärna för mindre än tre gånger vad den är värd också...) http://www.kellerdovetail.com/models.html eller http://www.mlcswoodworking.com/shopsite_sc/store/html/smarthtml/pages/dovetailjig.html ?

7 grader känns mer klassiskt än 14 men å andra sidan kanske man ska lägga jobb på att göra sinkningar för hand där dom ska synas och fuska med en billigare mall på tråkigt legoarbete... Eller så filar jag till en liknande mall i plywood just för det här fallet. Jag behöver ju typ bara två laxstjärtar och motsvarande hål.
 
Redigerat:
PrinsValium skrev:
Stopped sliding dovetail tycker jag vi kallar det då =)...
Inte för att det spelar så stor roll, men en Stopped SD (Sliding Dovetail) brukar väl vara öppen i ena änden (tex mot bakstycket i en bokhylla)? Den kalls även Half Blind SD i och med att den bara är täckt i ena änden. En SD som är täckt i båda ändarna - som på din ritning - kallas Full Blind SD, eller kort och gott bara Blind SD. Så har i varje fall jag fått för mig att det är, men jag är förstås villig att bli övertygad om något annat :rolleyes:
 
Liknande monteringar av bordsskivor beskrevs för övrigt i senaste numret av Fine Woodworking. Biblioteket kallar, alternativt en subscription på FWW:s site för att komma åt artiklarna?
 
PrinsValium skrev:
Stopped sliding dovetail tycker jag vi kallar det då =)
Jag röstar på blind, eller half-blind sliding dovetail. :)
 
Och vad är det för fel på dubbel gradning?
 
Dubbeldold dubbel gradning i dubbelavslutat dubbelgradad not.

Så, var får jag tag på en sinkmall? Eller en ritning på en. Eller så petar jag ihop något i datorn som jag kan skriva ut och överföra till plywood... hmm, ritdags.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.