Jag ska bygga ett delvis inglasad uterum.
Uterummet blir en förlägning av en del av huset som har pultpettak.
Bredden på uterummet blir 3,3 meter. brett och 5,6 meter långt.
Befintlig tak har en höjd på 3,6 meter på det högsta och 2,6 meter på det lägsta.

Jag funderar på om det går att ha reglar i dimensionen 45x220 mellan väggreglarna (3,3 meter) så dessa fungerar som takstolar och reglar för innertak. Eller blir det för svagt?

Alltså kan jag ha den röda regeln på bilden endast med stöd av väggreglarna?

Jag bor i snözon 3

RozcA.jpg
 
Inga åsikter...
 
Enl takstolshandboken:Takbjälklag i ett fack 3300mm, snözon3, tungt tak ?, taklutning enl skiss,
krävs c 600mm 45x220 T18 i virkeskval (finns troligen inte handel öka till T24) det förutsätts Oxå att det inte blir någon snöficka/MLj
 
Tack för svaret.

Med andra ord klarar jag mig med 45x220 om jag ställer takstolarna CC60.
Vad menas med T18 och T24?


Mats Lj skrev:
Enl takstolshandboken:Takbjälklag i ett fack 3300mm, snözon3, tungt tak ?, taklutning enl skiss,
krävs c 600mm 45x220 T18 i virkeskval (finns troligen inte handel öka till T24) det förutsätts Oxå att det inte blir någon snöficka/MLj
 
Konstruktionsvirke sorteras i olika hållfasthetsklasser vid visuell sortering T3 T2 T1 T0.
Maskinsortering benäms K30 K24 K18 K12 kan oxå heta C30 osv.
Jag använde boken gamla benämning ber om ursäkt.
Vid visuell sortering T3 T2 kollar man på att det inte finns röta,krokighet ,skevhet,storlek på kvist och årsring samt en del andra ev fel.
När plankan blir godkänd i viss kvalitet stämplas den på flatsida ex T2 samt sågverket och sorterarens signatur.
Alla plankor är mer eller mindre krokiga, för att få ett rakt tak /bjälklag är det viktigt att alla krökar (kullen) vänds uppåt.Det visste du ju så klart (grundläggande snickarkunskaper)./MLj
 
Tackar, Tackar. Mkt bra info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.