Efter att jag ofrivilligt utsatte lådan för lite stryk idag så kan jag konstatera att lagningen med superlim blev otroligt stark!
 
hyggabus skrev:
"Feta plaster" är såna som känns "feta" då man tar på dem, tex billiga hinkar och liknande. ABS är inte en "fet" plast.
Tyvärr hittade jag denna info som hyggabus skrivit när jag hade bråttom ut och köpa lim. Informationen är FELAKTIG och kostade mig 150:- för ett lim som inte gav bra resultat på just ABS plast.

Så, ABS plast är en fet plast. "Bara för att det står på internet betyder inte att det är sant" sa någon...
 
Varför behöver man reparera legobitar som hyggabus gör? Hur går de sönder?
 
raveper skrev:
Varför behöver man reparera legobitar som hyggabus gör? Hur går de sönder?
Omöjligt! Jag har trampat på otal och de gör ont av bara hel..te, men ingen har gått sönder. :)
 
Det finns massor av specialbitar som relativt lätt kan gå sönder. Men eftersom de flesta av er säkert inte känner till modernare klossar tar vi ett 70/80-talsexempel på bit som lätt pajar: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=675p01

Tror inte jag har en enda hel vägskylt...
 
Okdå! Men ont gör de. :D
 
Mattias2 skrev:
Tyvärr hittade jag denna info som hyggabus skrivit när jag hade bråttom ut och köpa lim. Informationen är FELAKTIG och kostade mig 150:- för ett lim som inte gav bra resultat på just ABS plast.

Så, ABS plast är en fet plast. "Bara för att det står på internet betyder inte att det är sant" sa någon...
Nja , jag står nog fast vid att ABS inte är en fet plast, de plaster som tex Loctite nämner i sammanhanget : http://loctite.fast.de/se/produkter/770.htm är tex polyeten och polypropen mfl.
Min gissning är att det inte är ABS du försöker limma. Om inte plasten löser i Aceton så är det något annat.

Apropå legobitar som jag limmar, "släpvagnskopplingar" tål förvisso att förvrida nyllet på en karl i natten, men inte att ungarna vrider itu bil- släp.
 
Möjligt att det finns både feta och icke feta ABS plaster, men att kategoriskt säga att ABS inte är en fet plast verkar fel.

Det jag försökte limma var högtalare mot gipsskiva i ett tak. På högtalarens insida finns det gjutet i plasten en triangulär symbol där det står "ABS", så där är det ingen tvekan. Limmet var Casco SuperFix: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/materialforum/readarticle.aspx?articleid=319

Det står på att limmet är avsett för alla tänkbara material, med ett undantag, just feta plaster. Limmet fäste inte på högtalarna, släppte som en vaxad gjutform nästan. Från gipsskivan fick limmet skäras loss med kniv...
 
Redigerat:
Ehh, denna tråden har väl inte handlat om att limma plast mot något annat?

Rörande Superfix och andra lim så måste man prova först, speciellt på plaster eftersom där är en uppsjö av olika plaster och de har olika egenskaper.

Prova med PL400 om du prompt vill limma högtalarna men matta ner ytan innan med sandpapper och rengör med thinner, xylen eller liknande.

/Kent
 
Mattias2 tog upp ett exempel där en tydligt märkt ABS-plast inte funkade med ett lim som inte ska funka på feta plaster. Alltså ett inlägg i diskussionen huruvida ABS är en fet plast eller ej.
 
snickarboden skrev:
Ehh, denna tråden har väl inte handlat om att limma plast mot något annat?
Ehhhhhhh, den har inte inte handlat om det iallafall.

snickarboden skrev:
Rörande Superfix och andra lim så måste man prova först, speciellt på plaster eftersom där är en uppsjö av olika plaster och de har olika egenskaper.
Jaha, det finns olika plaster? Okej. Hur tänkte du jag skulle prova då? Limma fast högtalaren mot något annat och hoppas att den inte fastnar? Verkar ju onödigt om alla hemmafixare måste prova allt själva. Enklare om man kan hitta erfarenheter av något som fungerar i ett forum på internet t.ex.

snickarboden skrev:
Prova med PL400 om du prompt vill limma högtalarna men matta ner ytan innan med sandpapper och rengör med thinner, xylen eller liknande.

/Kent
Jag "vill inte prompt" limma, jag har inget annat val. Har redan provat med PL400 och det vart inte tillräckligt bra. Sätter nu hoppet till ett proffs-smältlim som någon tipsade om i en annan tråd, som ska klara feta plaster.
 
Jag ber vänligen samtliga parter av avsluta diskussionen om vad tråden handlar om.

//Mod
 
Begreppet ”Feta plaster” avser vanligen polypropen (PP) och polyeten (PE, LDPE, HDPE mm) där molekylstrukturen är ett icke-aromatiskt kolväte. (finns en del andra mindre vanliga plastorter inom samma familj också)

På limförpackningar står ofta ”limmar de flesta plaster”, men det är lite bedrägligt för då kan du vara 100% säker att det är just PE och PP som är undantagen och dessa är extremt vanliga plastsorter. PE är den mest tillverkade plasten i världen och PP är nr 3.

Andra plaster kan möjligen ibland ha lite fet yta pga släppmedel från formgjutning men i sådant fall går det att tvätta med något fettlösande inför limning. Så det kan vara en förklaring till den som misslyckades med att limma ABS.
Mjukgörare i PVC kan också ge en fetaktig yta som går att göra mer lättlimmad genom att rengöra med fettlösande.
 
pr95 skrev:
[länk]
bra länk!

Där fanns det gott om info d^_^b

Då kan jag läsa på lite innan jag limmar hörnet på min ena systainer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.