hejsan alla häck vetare.

japp nu e man inne på denna tråden igen å jag kan inte ett smack om växter m.m.
förra året så körde vi iaf av häcken som man skulle runt 20-30 cm upp från marken i hopp om att förra sommaren å denna sommaren att den skull växa på duktigt som man hört...

men icke...
den verkar oberörd på stööre delen av häcken...
skickar med 2 st bilder...
den ena visar att den tatt sig bra som planerat å den andra bilden visar kaktus liknande haha alltså den verkar inte få nån fart alls...
där den är dålig är området vått mycket.
frågan: kan man på nåt sätt ge dig nån kraft? blåkorn lr nåt?

e väldigt tacksam för svar...
mvh
estwing
 
  • DSC00112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som kan nåt om denna häck???????
 
Hur djup ränna grävde ni innan ni planterade? Vad var det för jordtyp?
 
detta är en gammal häck som stått mer än 15 år iaf.
den är bara nedklippt nu förra året...
 
Aha. Då skulle jag gissa att den inte gillade eran behandling. :)
Har den fått lika mycket vatten som den andra häcken så kommer den säkert ta sig vad det lider, den är väl bara lite sur över den nya frisyren.
 
saken e den att den aldrig har växt bra där överhuvud taget...
så kan man på nåt sätt ge den lite skjuts?
 
Har den aldrig trivts där så gillar den inte jorden eller så får den för lite sol eller så kanske traktens alla hundar lättar på bakbenet där. Stänker det kanske in salt från saltbilen på vintern?
Om du inte vill ge den ny och fin jord som nog är det bästa så kan du ju prova att gödsla men tänk på att inte göra det för länge, snart är det dags för våra växter att förbereda sig för vintern och då skall de inte ha gödsel. Risk finns att de är igång för länge då och så förfryser de när det blir kallt.

Vill du ha ett billigt oerhört bra gödsel så samla en hink full med brännäslor, fyll på med vatten och låt stå ett par dagar. Blanda sedan ut nässelvattnet med vanligt vatten, 1:10, inte starkare!
Liten varning dock, det luktar helt vedervärdigt... Men jag har traktens högsta blommor. :)
 
Dalbotös skrev:
Har den aldrig trivts där så gillar den inte jorden eller så får den för lite sol eller så kanske traktens alla hundar lättar på bakbenet där. Stänker det kanske in salt från saltbilen på vintern?
Om du inte vill ge den ny och fin jord som nog är det bästa så kan du ju prova att gödsla men tänk på att inte göra det för länge, snart är det dags för våra växter att förbereda sig för vintern och då skall de inte ha gödsel. Risk finns att de är igång för länge då och så förfryser de när det blir kallt.

Vill du ha ett billigt oerhört bra gödsel så samla en hink full med brännäslor, fyll på med vatten och låt stå ett par dagar. Blanda sedan ut nässelvattnet med vanligt vatten, 1:10, inte starkare!
Liten varning dock, det luktar helt vedervärdigt... Men jag har traktens högsta blommor. :)
japp en lyktstolpe finns bara nån meter ifrån så hundarna pinkar nog rätt bra där.....
ingen saltbil saltar här.
full sol hela dagen.

ok nässlorna lät kul.
om man har hinken full med nässlorna hur mycket vatten skall vara i då?
bara täcka nässlorna lr vara mer vatten över dom?
 
Redigerat:
Fyll hinken med nässlor och fyll sedan med vatten. Av en tiolitershink får du 100 liter gödselvatten så det är synnerligen ekonomiskt men som jag skrev - det luktar rutten ko ett par dagar. :D
 
hej.
hur många dagar skall det stå?
ett par dar är =?
 
Ett par dagar. =) Det beror lite på temperatur och sånt, är det varmt går det betydligt fortare. Kan du stå utan problem bredvid och titta på hinken så får du vänta lite till...
 
haha e det så himla illa?
jag tog 2st 20 liters hinkar å proppa ner asen packat...
 
Bra tänkt. När nässlorna inte längre är packade utan mer flyter runt i en sörja så är det färdigt. Typ... Lite svårförklarat men när det inte är så mycket fast material kvar längre.
 
Estwing: Hur såg häcken ut när ni beskar den, hade den döda grenar eller var den grön?

Själv beskar jag en del av vår häck i våras och den växer fantastiskt bra, helt utan gödsel eller extravattnande. Grannen 20m bort gjorde samma sak men alla de plantor han hade som inte var friska har han fått ersätta med nya för de hämtade sig aldrig...
 
Ja det kan vara en massa faktorer som spelar in. Den häck som klarade sig bäst ha haft bäst start från början. Kanske har jorden varit packningsskadad och det är dålig dränering samt att den fick en smärre chock av nedklippningen. Jag hade nog varit väldigt noggrann och köpt jord samt kogödsel (för sent nu men inför våren) och lagt på samt försökt hålla undan ogräs och sett till att jorden varit uppluckrad. Gräsmatta stjäl massor med näring från träd och buskar, tror häcken skulle må bra av en riktig vårboost av näring år 2011. När frosten kommit och tjälen lagt sig kan du se till att lägga löv kring buskarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.