Jag har kikat på ett välisolerat prefabhus som jag får utformat precis som jag vill ha det. Liknar detta på bilden ganska mycket. Ryggåstak i mitten annars väligt basic.
Detta är ett 1-planshus på ca 150kvm.

Kommer göra grunden själv och kommer hjälpa till att göra det mesta i övrigt på huset efter stommen är rest men pga mitt vanliga jobb räcker tiden inte till utan jag kommer ha snickare invändigt.

Har annat boende och ingen direkt panik att få upp huset fort. Börjat fundera lite på vad det finns att tjäna på att bygga lösvirke. Har tillgång till lastmaskin, lastbil med lång kran, byggställningar och annat bra att ha.

Om jag bygger garage samt carport + hus i lösvirke och förhandlar fram priser på material själv. Har egna bra och duktiga snickare jag litar på för 300-350kr i timmen vad finns att tjäna på med lösvrike i pengar?

Att få vara med och styra och utforma varje steg på ett bra sätt under byggets gång är ju en enorm fördel med lösvirke men nu pratar jag pengar bara. Om ett stomrest prefabhus enligt bilden skulle kosta 1milj vad skulle ett motsvarande lösvirkeshus kosta stomrest med mina egna snickare och med egenförhandlade priser på material?




1p_sparren_fasad.jpg

1p_sparren_plan_small.jpg
 
Redigerat:
Hemmakatten
Om det BARA handlar om pengar och bygge av ett "standardhus" så blir det med all säkerhet billigast att köpa prefab-huset.
 
Intressant.
Trodde att lösvirke blev en hel del billigare men jag visste inte hur mycket. Vill ha ett väldigt standard hus som lämpar sig utmärkt för att komma som prefab men jag måste kika lite på var lösvirke skulle hamna också.

Prefab huset är ingen papplåda utan välbyggda ytterväggar och i övrigt god kvalitet samt gott rykte.
 
Är det Floods prefab du tittat på? Jag var där och pratade med dem och tyckte inte jag fick svar på mina frågor, men du kanske har andra erfarenheter av dem?
 
L. Mäkinen skrev:
Är det Floods prefab du tittat på? Jag var där och pratade med dem och tyckte inte jag fick svar på mina frågor, men du kanske har andra erfarenheter av dem?
Nej hade huset som ett exempel bara.
De säljer väl bara lösvirke om jag förstått det rätt? Jag har en leverantör av prefab som jag kommer välja om det blir prefab men jag måste först kolla av att lösvrike inte är ett bättre och mera prisvärt alternativ.
 
Om du med lösvirke menar lösvirke på riktigt, dvs. du gör en bra deal med närmsta brädgård och handlar material där samt jagar prylar än här, än där, så kan du nog spara en hacka i rena pengar på materialet. Du kommer dock förlora pengar på arbetstiden samt att du utsätter dig för större risk att få fukt och elände i väggarna. Fiskarheden går bort direkt. De är inte en spänn billigare än den andre leverantören du haft kontakt med. Jag vet...
Tid är pengar, vi fick vårt hus levererat må. v24, det tog fyra dagar för snickarna att göra färdigt såpass att jag kunde ta över på egen hand. Tätt under tak var det på två dagar. Jag är nu mer eller mindre färdig med snickerierna på insidan och målaren har börjat spackla samtidigt som jag la upp takpannorna. Då har jag slagit i varenda spik själv med lite hjälp från farsgubben och sambon. Vill du har mer info angående byggandet av ett prefab från din tilltänkta leverantör så hör av dig! Jag skulle välja den leverantören varje dag i veckan före några andra alternativ, det har funkat klockrent!
 
knapptfolkvett skrev:
Om du med lösvirke menar lösvirke på riktigt, dvs. du gör en bra deal med närmsta brädgård och handlar material där samt jagar prylar än här, än där, så kan du nog spara en hacka i rena pengar på materialet. Du kommer dock förlora pengar på arbetstiden samt att du utsätter dig för större risk att få fukt och elände i väggarna. Fiskarheden går bort direkt. De är inte en spänn billigare än den andre leverantören du haft kontakt med. Jag vet...
Tid är pengar, vi fick vårt hus levererat må. v24, det tog fyra dagar för snickarna att göra färdigt såpass att jag kunde ta över på egen hand. Tätt under tak var det på två dagar. Jag är nu mer eller mindre färdig med snickerierna på insidan och målaren har börjat spackla samtidigt som jag la upp takpannorna. Då har jag slagit i varenda spik själv med lite hjälp från farsgubben och sambon. Vill du har mer info angående byggandet av ett prefab från din tilltänkta leverantör så hör av dig! Jag skulle välja den leverantören varje dag i veckan före några andra alternativ, det har funkat klockrent!
Stort tack!!

Vi är inne på samma linje hör jag. Kollade lite "lösvirkesbyggsatshus" och det är ju väldigt svårt att jämföra priser för de kan inte tala om exakt vad man får och inte får. Bara det gör att det inte känns det minsta tryggt i mina ögon. Sen när jag äntligen lyckats få fram vad som ingår ser jag med en snabb överslags räkning att det är ju nästan samma pengar. Dock är osäkerheten betydligt större med denna brädhög från "leverantören".

Tror jag är tillbaka på min prefab leverantör av samma märke som du snart bor i :)
Men man måste se över alla alternativ och det känns som jag gjort det nu.

Tack för erbjudandet om referenser det känns som det inte kommer behövas. Allt känns solklart och under kontroll. Har haft en god kontakt hittills.

Kommer du köra med FTX? Nyfiken på de som installerar den om de är duktiga? Vill ha en ventilation som är så tyst det bara är möjligt. Kommer köpa extra ljuddämpare och göra allt för det.
 
Redigerat:
Vi kommer köra med FTX, jag installerar det själv. Jag har en god vän som är kunnig i området och med lite tips och råd från honom har det gått finfint. Beträffande systemets utformning så behöver du nog inte köpa till något för att förbättra det. Ljuddämpning osv. verkar väl tilltaget. Det sitter två stora burkar på tilluften och en på frånluften plus att kanaldimensionerna är tilltagna. 100-rör är de minsta i systemet så undviker du skarpa böjar så bör du inte höra mycket av ventilationen. Jag hoppas kunna köra igång mitt system inom en ganska snar framtid (beror lite på vädret, det kanske blir utomhusjobb istället) så då vet jag mer om hur det blir, ljudmässigt. OVK ingår i leveransen och den är bara att beställa när man tycker det är dags.
 
Jag tänkte prefab=lösvirkesbyggsats, men ni menade tydligen mer kompletta enheter. Det låter som att ni har hittat en vettig leverantör av prefab om priserna motsvarar lösvirke. Som någorlunda händig slits jag mellan viljan att bygga "billigt" och hustruns tankar om en snabb process. Där skulle en smidig prefablösning kunna hjälpa till.
 
L. Mäkinen skrev:
Jag tänkte prefab=lösvirkesbyggsats, men ni menade tydligen mer kompletta enheter. Det låter som att ni har hittat en vettig leverantör av prefab om priserna motsvarar lösvirke. Som någorlunda händig slits jag mellan viljan att bygga "billigt" och hustruns tankar om en snabb process. Där skulle en smidig prefablösning kunna hjälpa till.
Prefab är block byggda i fabrik så att säga.
Finns ju olika grader på färdiga block också men det vanliga är med fönster monterade och kanske OSB eller till och med gips som avslut på insidan.

Lösvirkesbyggsats är en sak. Då har någon räknat fram vad som behövs, allt kommer uppmärkt och mycket förkapat.

Sen har du riktigt lösvirke. Dvs du ritar allt själv, du ringer och ordnar egna priser på precis varenda träbit och skruv.

Som du ser verkar det inte vara sådan stor skillnad om du vill ha billigt.
För min egen del skulle det behövas minst 100.000kr i ren vinst på min uppskattade 1milj för att det skulle motivera mig att välja lösvirke före prefab.

Personligen vet jag mina begränsningar och vet hur mycket tid jag orkar lägga efter att ha varit borta från hemmet 12tim på vanliga jobbet. Förklara för din fru också att i husbyggande existerar inte ordet snabb process ;) Det tar otroligt med tid men där är kul om man tycker det är roligt.

Att köpa en prefabstomme som står vattentät, låsbar efter 3-5dagar gör vårt liv betydligt enklare.d^_^b
 
Redigerat:
Ang. lösvirke så specar väl tex Fiskarhedenvillan upp vad som ingår bra?
 
FredrikR skrev:
Ang. lösvirke så specar väl tex Fiskarhedenvillan upp vad som ingår bra?
Jo de är en av de bättre.
Bäst är den som till och med skriver vad som inte ingår anser jag.
 
Suhagg skrev:
Förklara för din fru också att i husbyggande existerar inte ordet snabb process ;) Det tar otroligt med tid men där är kul om man tycker det är roligt.

Att köpa en prefabstomme som står vattentät, låsbar efter 3-5dagar gör vårt liv betydligt enklare.d^_^b
Frugan är inne på Älvsbyhus eftersom det går fort och har ett "rimligt" pris. Där har man dessutom kunnat gå in i huset och se hur planlösningen är på riktigt. Ska man bygga själv blir det svårare.

Tidigare försökte jag skapa en egen planlösning, men det blev inte så bra. Man kanske skulle ta Älvsbyhus planlösning och skicka till en prefab-tillverkare och be om några justeringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.