Har en liten fundering angående täcksidor.

Jag har nu monterat ihop högskåpet med micro och ugn och tänkte sätta dit en täcksida på ena sidan. Är det någon fara vad gäller värme från just micro eller ugnen som jag ska tänka på?

Det är ett Ikea kök med Lidingö luckor och ser ut ungefär så här och täcksidan kommer alltså mellan avslutningshyllorna och högskåpet.

Någon som har så och har erfarenheter av det?

MVH/Erik

ugnmicro.jpg
 
sätt dit täcksidan innan du sätter dit avslutningshyllorna både uppe och nere. sätt ventilations galler i sockeln. Om du har köpt rätt skåp så ska den sakna rygg bakom ugn och ryggen ska vara inflyttad i resten av skåpet.
 
Hej!
Tack för ditt svar. Jag gjorde så ändå! Tittade runt lite på nätet (google och bildsökning är ju underbar...) och hittade en hel del kök där det fanns liknande lösningar så jag tog beslutet att göra så. Blir det förstört så får man väl köpa ny sida och hitta på någonting bättre =)

Bigofar bilden med "slut"-resultatet. Kylskåpet står i ett tillfälligt kök och så blir det lådfronter som luckor ovanför kyl/frys. En täcksida inne vid ytterväggen och mot taket. Vips så liknar det ett kök ...

Tack för svaret. Min första post här på forumet, verkar vara lovande att få hjälp med saker och ting här!

//Erik


tacksidan.jpg
 
Inga problem med täcksida där utan tvärtom väldigt ok och vanligt att man har det.
Jag brukar föredra en täcksidan mellan ovanskåpen över kyl och frys med som går ner till golvet eftersom de skåpen gärna vill dippa på mitten där de möts efter en tids användande och då blir det snett och vint...

...i ditt fall hade det dessutom blivit snyggt med en på höger sida om högskåpet då den hade ramat in luckor och lådfronter...
 
Hm helt klart! Det tänkte jag inte ens på! =) hehe men sen så har man planerat och planerat och tänkt på alla detaljer hit och dit =) 17kvm kök har totalrenoverats tillsammans med svärfar =) Och då menar jag totalrenoverats.
x) Rensat grunden från lera i grypgrund,
x) nytt bjälklag inkl vattenburet golvvärme
x) rivit alla väggar, reglat om och isolerad
x) rivit hela taket och gjort om till nytt
x) dragit förstås all ny el, vatten och avlopp
x) gjort nytt hål i taket för fläkt (faktiskt vår grymme granne som gick loss med tigersåg)
x) monterat köket.

Imorgon blir det kakling =)

Men angående täcksidan mellan kyl och ugn. Den ska jag nog fasiken sätta dit också ... Det blir snyggt som bara den! Tack för tipset!

Så här ser andra sidan ut för er som blivit nyfikna =)
spisdelen.jpg
 
Man kan inte tänka på allt som lekman...
Snyggt jobat i alla fall...
Tummen upp !
 
Hm, har tittat på det idag. Det blir så liiiiiite skillnad i infästning för kyl/fris skåpen så rädd för att skruven inte kommer att ta sen. Låter blir. Kylen kommer täcka kanten fint ändå ser jag =)

Tack för tipset annars!

Här kommer bilden på kaklingen


MVH/Erik
 
  • kakel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt jobbat:)
 
Jättefint kök. Jag har några frågor till dig om ditt kök. Är det Ikeas ugn och micro?om inte vad har du hittat för micro som passar till Ikeas skåp och vilket skåp köpte du? Är diskhon underlimmad eller ligger den ovanpå?
Mvh Pernilla
 
Hej Pernilla!

Tack, vi gillar köket också jättemycket.

Vad gäller ugn och mikro så köpte vi electrolux. Vi har invigd dom och de är suveräna! Rekommenderas starkt! Jag var lite orolig för hur det skulle passa i ikea skåpet också så väntade med att sätta upp det tills vi fick vitvarorna. Det passar utmärkt. Första hyllplanet kommer ju precis ovanpå lådorna. Ugnen står på denna. Hyllplan uppepåugnen som passa också utmärkt och så mäter man in var micron ska hänga med medföljande markeringsmallar. Lite pill men fungerar jättebra.

Vad gäller diskho så ligger den uppepå. Jag ville ha underlimmad men blev rekommenderad starkt från många håll att det inte är ett bra val när man har massiv trä, i vårt fall ek. Då fukt lättare tränger in i porarna vid ändträt av eken kan man snart få problem. Så jag gav mig till slut och blev ändå väldigt nöjd med resultatet. Har du rörmokare som ska göra jobbet köp kran utav honom istället för att köpa själv!

Bifogar lite bilder. (ursäkta, jag orkade inte diska upp allt bara foton skull. Det lagas dessutom ugnspankaka i ugnen...)

Det som återstår är:
- Golvmatta. Återigen fick min vilja ge vika då jag ville ha oljad ek. Men det kommer bli linoleum matta istället. Rekommendationer =)
- Handtag. Felleverans från järnhandel men kommer i veckan
- Lister runt altandörr
- Tidsbrist, började jobba efter semestern sedan har det varit full rulle
- Kåpa vid spisen ändå upp till taket. måste hitta nån som kan skära plåt
- Installera diskmaskin och ställa kyl/frys på plats samt väga in överskåp till dessa. Gör när mattan är på plats

Vad gäller kyl och frys så köpte vi också Electrolux 180cm höjd. Dvs 5 cm högre än Ikeas. Det innebär att överskåpen som kommer med i vårt 195cm (+ sockel) blir för höga. Ett tips för er som ändå vill ha 180cm är att kapa orignalskåpen. Lite pill men går jättebra och sätta på lådfronter av den höga modellen. Passa som handen i handske =) Tänk på att man måste ha ett fräsborr för gångjärn till lådfronterna!

Tjohoo

[REDIGERING]
Det som även återstår är gallret mellan mikro och luckan ovanför =)
 
  • IMG_1022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
AnnelieG
  • Laddar…
Tack för svar och bilder.Kul att se, vårt kök kommer att bli något liknande. Har också börjat tveka om underlimmad ho i ekskiva däremot tvekar vi inte om ekparkett på golvet. Vilket av Ikeas inbyggnadsskåp valde ni ,det finns ju olika beroende på vilken mikro man väljer?
 
Skåpet heter:
FA högskåpstomme U/K 60x195 (04179310)

Ekparkett är riktigt snyggt. Det finns tydligen mattlackad som ser ut som oljad :)

Angående bänkskiva så rekommenderar jag starkt att inte underlimna. Jag ville verkligen ha underlimnad men det gör inte så mycket med påliggande ho. Det är riktigt snyggt ändå. Förmodligen snyggare om tio år jämnfört med underlimnad :)

Vad gäller bänkskiva ska ni INTE lita på priset från ritprogrammet... 13.000 utöver programmets pris var endast skivan :)
 
Hej!
En fråga bara, har du täcksidor på sidan av högskåpet med ugn & micro i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.