Bygger man ett mångmiljonersbygge har man oftast en heldel pengar att stoppa in kontant ;)
(Ett litet inlägg bara)
 
Var går gränsen för mångmiljonersbygge?
Vi ska bygga ett Älvsbyhus och det kommer att gå på runt 3 miljoner inklusive tomt.
 
Ja det undrar jag oxå,3 miljoner är många miljoner och mycket pengar.
 
Kul diskussion, men det är väl som med så mycket annat, hur man definerar begreppet kvalitet.

Som jag ser det är det kombination av rätt leveranstid, utförande minst i nivå med kundens förväntningar samt ett seriöst bemötande under hela processen, även efter det att huset är levererat.

För att detta ska fungera måste kunden kunna beskriva vad man är ute efter. Om man som kund inte har detta klart för sig innan ett köp så kan man nog lätt bli mycket besviken.
En seriös försäljare ska kunna lotsa en villrådig kund och faktsikt kunna rekommendera en annan leverantör om det visar sig att kundens önskemål inte stämmer överens med företagets produkter.

Oftast är det ju så att att man får ungefär det man betalar för. Det finns undantag åt båda hållen, det har vi märkt när vi har utvärderat offerter, där priset för samma innehåll har varierat med nästan 45%.

Men det är ju så mycket mer än bara materialval, hur sätts det hela ihop, hur mycket slarv finns det som man som konsument aldrig upptäcker o.s.v

Världens bästa stomme kan bli världens sämsta hus om man får en klåpare som sätter ihop det, och en "medelmåttig" stomme kan bli ett kalashus.

Till slut har det definitivt att göra med förväntningarna, om man bara ser det som ett boende så är kanske detaljutformningar inte så viktiga, men det är ju ofta där som den extra kostnaden för ett "lyxbygge" ligger.

Vad som skänker störst känsla av livskvalitet kan endast avgöras av varje enskild person.
 
Vad som skänker störst känsla av livskvalitet kan endast avgöras av varje enskild person.
[/quote]

Håller med helt ;)
 
Kombinationen av ett hem man trivs i och en boendekostnad som gör att man har lite pengar över till det där lilla extra :)



 
emyran skrev:
Kombinationen av ett hem man trivs i och en boendekostnad som gör att man har lite pengar över till det där lilla extra  :)
Pluspoäng till Emyran...bra inlägg :D
 
Det där lilla extra blev precis lite mindre :'(

Långa räntan har precis nu gått upp 0,25% :p

Vi som precis idag ska till och binda lånen, f-n vad svårt kanske bäst att avvakta lite till eller ??? ??? ???
 
Edvin skrev:
Det är väl förmodligen så att han/hon byggt ett hus (om de nu gjort det....) innan man hittade hit till forumet och på nå't sätt måste de väl rättfärdiga sina dyra fakturor istället för att inse att de blivit blåsta ::)
HAHAHAHAHA götte kommentar ;D
 
Såg just att gusper ställt en fråga...

Husleverantören var Vittjärvshus och anledningen att han sänkte priset var att han fått sänkta priser på entreprenaderna i Sundsvall. Kul med en seriös leverantör som tog höjd i första offerten. Jag kan återkomma med modell om du fortfrande är intresserad.
 
Hej vilken modell var det ni fick offert på för 920000:-, var det inkl. platta och golvvärme?
 
Här kommer info sas...
Modell R 93 1½ med inredningsbar övervåning pris 920.274:- ink.moms
Modell R 159 1½ med inredd övervåning pris 1.387.366:- ink.moms

Bägge husen med platta med golvvärme mot en till och frånluft värmepump, Nibe fighter.
 
Läs äntligen hemma nr 4 2003. Som billigaste hus har LB-Hus Ugglan utsetts till (ca 1 150 000kr utanför storstadsregionerna). Då ingår en standard som inte går att jämföra med Älvsbyhus. Platta med golvvärme, klinkers och kakel e.t.c. Kanske äntligen hemma finns på internet, men jag vet inte
 
Tänkte precis som du Gusper!
Dvs. om en vanlig "dödlig har råd att bygga nytt, gentemot lägenhet eller beg.hus och jag måste nog erkänna att jag blev både glad och förvånad efter lite research. Så nu e vi i startgroparna. Tilläggas bör att vi kan genomföra detta på EN fast inkomst och med en studerande blivande mammaledig tjej utan fast inkomst och då tjänar jag inte direkt nån direktörslön ;)
Vi får en uträknad månadskostnad på 5572:- (tilltagen) när vi planerar att bygga med Smålandsvillan (mariannelund) Då ingår vår "drömtomt" som vi valde att lägga lite mer pengar på. Samt extra mark och grundkostnader för en vinkel mot vardagsrummet (alltså shacktnig och gjutning) som vi kommer bygga själva när tiden finns (inom 5år) med ryggåstak mm.
Totalkostnad ink ALLT =1.459 795:- Då har vi oxå gjort massor av tillval såsom parkett, andra köksluckor, trappa till den inredningsbara övervåningen mm. Dessutom behöver vi bara lägga 10 000:- i handpenning vid byggstart ALLT resterande betalas när allt är klart och slutbesikigat, tycker jag låter som en trygghet! Dessutom har Smålandsvillan även ett liknande avtal som med SEB om förmånliga räntor även med Föreningssparbanken i mitt område (0,6% Kalmar, Öland) vilket gör att man nästan tycker detta är för bra för att vara sant !! men icke och vill man dessutom komma ner ytterligare lite än vår kalkyl kan man ju välja en billigare tomt än vi, (350 000:)kolla om billigare markarbeten än dom som S-villan erbjuder samt nöja sig med standard utrustningen. Aspirant på billigast!!??
Kanske kan detta hjälpa någon som funderar, alla ni har ialla fall hjälpt fram oss till vårat husval Tack för ett kanonforum. Återkommer om kalkylen håller vad den lovar annars har jag nog fått sälja datorn ;) Tilläggas bör att f-skatten är avdragen i mån.kostnaden hehe
 
Hallau

Intressant diskussion det här med kvalitet och pris. Jag anser att begreppet ska definieras i kvalitet per krona. Dvs den standard och utförande du får per krona är viktigt, antalet kronor du stoppar in är upp till var och en.

Nu till mitt riktiga inlägg:
Även det som inte syns är viktigt. De teknikval som husleverantören gör påverkar priset och i förlängningen boendekvaliteten. Ä-hus och liknande leverantörer baserar sin verksamhet på modulenheter monterade på torpargrund. Dvs deras låga pris baseras på en teknik som samfällt förkastas av expertisen vid de tekniska högskolorna pga av risken för framtida fuktproblem. Detta tycker jag fler skulle uppmärksamma; dina barn ska inte bli sjuka bara för att du inte har så mycket pengar. Därför var det uppmuntrande att läsa om leverantören ovan som kunde sälja ett hus med platta på mark för under miljonen (jag hoppas de konkurrerar ut ä-hus och andra "lurendrejare").

Ha det

OK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.