Hur mycket skall en brunn flöda för att försörja en normal familj i ett året runt hus?

Finns de normer skrivna i detta ämne att få tag i?
 
Göran.W
När det gäller borrade brunnar finns något som heter norm brunn 2007 http://www.geotec.se/upload/cms/file/normbrunn_07.pdf

I normal fallet räcker 1 liter i minuten mer än väl mer än väl för det magasineras i brunnen så det finns vatten även till större utat tex tvätt och fyllnig av badkar..
 
Är borrad brunn då får jag ju tillägga ja.

1 liter i minuten alltså? Grejen är att jag och en granne skall dela brunn då denna ingick då vi båda köpte tomt och vill bara veta att flödet räcker och blir över till två hushåll.
 
Göran.W
Ska det vara till 2 hushåll måste flödet vara betydligt högre för om ni tvätttar och tex duschar samtidigt som grannen tappar upp ett bad tömms det som magasinerats i brunnen och i ett sånt läge räcker inte med en tillrinning på en liter i minuten.
Vad som ligger magasinerat i brunnen räknas enklast ut så här.
Avståndet från vatten ytan till pumpen i meter x 10liter vid 4 tums hål och 15 liter metern vid 5 tums hål.
Om pumpen sitter på 60 meters djup bör nog flödet vara iaf 7-10 liter i minuten.
Tas vattnet upp med en vanlig typ bevattnings pump minst 20 liter i minuten.
Har man mindre flöde finns lösningar så man kan ta vatten till 2 hushåll ändå.
Börja med att ta reda på vad brunnen ger.
Titta här http://maps.sgu.se/website/register_bark/registrera_bark.html om din brunn finns med obs du måste tillåta popup fönster i din web läsare.
Finns den inte med kan man iaf få en lite indikation vad den kan ge utifrån vad närliggande brunnar ger.
 
Av egen erfarenhet vet jag att 40 l/h (0,67 l/min) är för lite för ett hushåll ;)
 
Göran.W
Tack, det funkade när jag tillät popups.
Tyvärr fanns inte min gamla brunn med på kartan.:)
 
Göran.W
Om man tittat på brunnarna i närheten kan man ofta få ett litet hum om vad ens egen brunn kan tänkas ge.
Annars är det bara att prov pumpa.
Om inte annat så märker man om det inte räcker och då oftast mitt i en dusch:rolleyes:
 
Göran.W
30-40 liter i timmen för 1 familj är lite i underkant tycker jag.
Det finns absolut inga marginaler med så låg till rining.
Här handlade det om 2 familjer och då får man problemet med att man får dubbelt så stor topp belastning som tar hårt på det magasinerade vattnet som i normal fallet är 300-600 liter beroende på hur djup pumpen sitter.
Nu vet vi inget om till rining hur djupt pumpen sitter och då är det svårt att ge något riktigt bra svar.
Men har man väldigt dåligt till flöde kan man ha en mellan lagrings tank som fylls på av en sänk pump med nivå brytare så den inte går torr.
sen tar man vattnet från den tanken till hydroforen.
På morgonen när man vaknar är tanken full så man klarar av vatten försörningen under dagen.
 
För att göra en lång historia kort så har jag samt en vän köpt två tomter där det ingick en nyborrad brunn i priset. Denna brunn är nu borrad till 109 meter och ger enligt borrfirman 185l/h.

Denna brunn är tänkt att försörja två hushåll med vatten. Vi tycker det är i underkant och vill ha ytterligare en brunn borrad. Hålet skall tryckas för att se om flödet kan ökas.

Så det jag undrar över är hur lite eller mycket flöde man skall vara nöjd med i detta läge?
 
Göran.W skrev:
30-40 liter i timmen för 1 familj är lite i underkant tycker jag.

Absolut i underkant. Men sen är det ju ett minimikrav. Men det är ju inte alls optimalt.

Men har ni 185l/h så får ni ju 92l var:)
 
Göran.W
185 liter i timmen är mer än väl till 2 hushåll.

Mitt råd är att sätta en sänkpump på 80-90 meters djup kopplat till en hydrofor på 750 liter eller en 300 liters hydropress.
Sitter pumpen på 80 meters djup får ni ca 700 liter magasinerat i brunnen för att klara topp belastningen och det ska räcka.
Att borra en brunn till är bara att kasta ut pengarna rätt ut i sjön.
 
Då brunnen ingår i priset så spelar de mig ingen roll om det blir en brunn till. Då jag skall ha hydrofor eller press stående hos mig så är storleken av betydelse då utrymme som alltid är en bristvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.