I vårt planerade badrum i källaren har vi väldigt låg takhöjd, ca 200-205 cm. Vad gäller för belysning i tak, funkar IP44 överallt eller måste det vara något annat? Badrummet är 260 cm brett och belysningen som kommer bli två plafonder kommer sitta i rad i mitten, dvs 130 cm från sidoväggarna, och därmed också 130 cm från närmsta blandare (handfat på ena sidan och badkarsblandare på andra)
 
Försöker att svara på min egen fråga då jag såg en skiss över zonindelningen, och jag tolkar det som att IP44 är alltid ok i tak. Monterar man över 150 cm samt mer än 60 cm från badkaret funkar IP21?
 
MMR skrev:
Försöker att svara på min egen fråga då jag såg en skiss över zonindelningen, och jag tolkar det som att IP44 är alltid ok i tak. Monterar man över 150 cm samt mer än 60 cm från badkaret funkar IP21?
Zonindelningarna är gjorda inom en "normalhöjd" - en tilltänkt höjd för där vatten kan tänkas stänka, strila, etc...

Jag vill minnas att Elsäkerhetsverket betraktar taket som ett område dit vatten normalt inte stänker och framförallt inte strilar. Hur vanligt är det att man står och spolar rakt upp i taket...?

Eftersom du har såpass lågt som du ändå har, kanske en högre IP-klassning inte är en dum idé. Kan du få två armaturer i IP44 gör det ju knappast ont..
 
Område 2 gäller upp till 225 cm (eller duschmunstycke om det sitter högre än så) och där gäller IPx4. Men 120 cm vid sidan om duschmunstycke är utanför område 2 (oklassat) så du bör klara dig med IP21. Det beror också på hur fuktigt det är i taket. Då det är ett tänkt badrum så antar jag ni ordnar med bra ventilation. Hittar du snygga IP44-armaturer så är det ju ingen nackdel.
 
Tack för svaren, vi satsat på IP44, det känns alltid bra, men hittar man inget av intresse så kan det vara bra att veta att det klarar sig med IP21. Jag har lite andra badrums-el frågor som någon kanske kan svara på här (eller så får man starta en ny tråd)

1. Takdosor är väl alltid OK?
2. Gäller zonindelningen även för strömbrytare? Jag kommer ha vår kommod/handfat precis innanför dörren och där skall även strömbrytare till belysning sitta, blir ca 20 cm avstånd till handfatskanten och 60 till blandare, skall jag planera för strömbrytaren utanför dörren istället?
3. I min ursprungliga planering hamnar badrumsfläkten på väggen rakt ovanför badkarets ena kortsida (motsatt kortsida som blandaren kommer sitta). Badkaret är 160 cm så avståndet till väggen där blandaren sitter är detsamma. Detta borde ju räknas som område 1, korrekt? (avgränsat av badkarets ytterkanter och taket i höjdplan). En PAX-fläkt är IP44 och dubbelisolerad och borde därmed vara OK?
 
Tänkte säga att takdosor aldrig är okej men är inte helt säker.. Skulle inte rekomendera det iaf för fukten brukar lägga sig runt taket.

Ja det gäller även strömbrytare, dock tror jag inte det finns någon zon indelning på handfat.

Fläkten är okej.

Kan dock tillägga att Jordfelsbrytare eller Personskyddsbrytare ska finnas i badrum vid större ombyggnad av elsystemet eller vid vägguttag.
 
I den oklassade delen av badrummet får du installera vad som helst som jag tolkar det, men en dosa i taket är kanske inte så lämpligt. Förr fick inga kopplingsdosor förekomma alls i badrum. Om du har möjlighet så placera dosan i väggen till en angränsande rum, dvs så att dosan mynnar ut i rummet bredvid.
 
Kan ju förtydliga att tanken att ha takdosor är både som kopplingsutrymme och för placering av armaturerna, så armaturerna kommer ju täcka kopplingsdosorna, eller det är inte funkis i våtutrymme? Vi har (som jag skrev längre upp) lågt i tak så det blir inga infällda spottar eller liknande utan antagligen två st plafonder.

Oklassat utrymme vid handfatet alltså?
 
Numera får man sätta takdosor i badrum. Om de är över 2,25m
 
Vilket det såklart inte blir med takhöjd på ca 202. Då återstår bara kopplingsdosor utanför rummet och då måste isåfall vp-slang mynna ut ur taket där armaturer skall kopplas?
 
Redigerat:
OK, jag planerar in kopplingsdosor i rummet bredvid men hur gör jag med armaturinfästningen, vp-slang som mynnar ut där jag vill ha belysning och förbereda med reglar under att skruva upp belysningen i? (Tänkte ju att dosan + takuttag skulle hålla upp armaturen)
 
Låter bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.