Pinsamt men nödvändigt inlägg. Vår limträbalk har inte hamnat spikrakt horisontellt. Det är en svag lutning på 17mm. Vi har redan hunnit fästa den med rejäla spikbleck (och många spik) mot den vertikala limträpelaren.
Är vår enda chans att rätta till detta genom att få loss spikblecken och börja om? Eller kan man kapa 17mm i underkant på andra änden av balken, alltså den som vilar mot det befintliga taket? Eller kan man justera detta när man lägger på överramarna, utan att lutningen på överramarna ändras?

Suck. Allt har blivit så rakt o fint hittills, så skiter sig allt för att man för en sekund låter sig förlita sig på kranbilskillen. Jag blir så ledsen. Vore jättesnällt om nån har nån bra lösning i bakfickan.

Bara för att förtydliga, vi bygger en tillbyggnad på 30kvd där taket går in över det befintliga taket, i en vinkel mot varandra. Limträbalken är ca 10 m lång och stöds uppe av en limträpelaren i ena änden, och i andra änden vilar den mot det gamla taket.

Jättetacksam för hjälp och idéer!
 
Kanske;

1. Om ni inte kommer åt att dra ut spikarna direkt. Kör av spikhuvudena med en vinkelsip.

2. Ta bort bleck och slå in spikarna, alternativ dra ut dem om det går.

3. Börja mäta in på nytt.

Alla dåliga beslut fattas under stress efter att ett moment har gått fel. Baka tillbaka ta det lugnt och fundera på bästa lösningen i lugn och ro. Att kapa i andra änden för att juster det hela låter som ett beslut under stress.

Allt går att lösa

Lycka till

/PC
 
Rätt eller fel, men JAG skulle hugga ur i den fria änden för att sänka den de 17 mm som behövs. Ur en hållfasthetssynpunkt så är det försumbart. Åtminstone i praktiken om man inte bär sig åt hur dumt som helst. Att låta balken vara sned och kompensera på annat sätt kommer bara bli till besvär och att ge sig på spikbleck och ankarspik är ett ganska digert jobb om man inte gör som PCLarsson föreslår.
 
Redigerat:
Tack PC, snabbt svar, du är ju underbar!
Ja vi har funderat på att ta fram vinkelslipen o kapa spikhuvudena. Men resten av spikarna sitter ju då kvar i balken, och kommer liksom vara ivägen när man ska spika fast blecket igen med ny spik?
Varje bleck är förankrat med åtta spik in i balken (ett bleck på varje sida). Men jag antar att man får flytta blecket lite då så man får fritt fram för nya spikhål. Kruxet med det är ju att då måste vi lossa blecket även från limträpelaren.
Du tror inte alls på att korta andra änden då?
Eller kan man inte fästa en mindre bräda längs med hela balkens ovansida? Där den brädan då är rätt tillsågad.
 
Och tack Knapptfolkvett :) jag lockas ju oxå av idén att kapa i andra änden. Men min sambo röstar för spikblecken. Så klurigt! Så då går det alltså inte att lösa det via överramarna på nåt vis?
 
Nicole,

läste ditt första inlägg igen och du skriver att ni fäst balken "mot pelaren". Gissar att den vilar på pelaren, eller?

Den sida du har fäst för tillfället är ju för låg och ligger nu balken på pelaren så är väl pelaren för kort, eller?

En undrande

/PC
 
Jag ser två alternativ till vinkelslipen.
en bra huggmejselbör kunna få loss skallarna på spikarna. Möjligen kan det gå med en tigersåg med bra metalblad, kan ju vara ett alternativ till rondellen för att slippa gnistbildningen.

Sen tar ni paketet med ankarspik och slänger bort det, använd ankarskruv istället, de har ju fördelen att man kan skruva ur dem vid behov ;)
 
alternativt skänker ni bort ankarspiken ni har kvar till sämre behövande :D
annars så är det nog lättast å ta bort spikarna med vinkelslipen om det inte föreligger risk att gnistorna hamnar där det kan ta eld
 
Nu är det klart! Vi tog fram vinkelslipen o kapade av huvudena och justerade balken till rätt plats. Nu är allt rakt o fint.
Tänkte dock på en sak, flera av er nämner ankarspik. Hur viktigt är det att man använder just det? Vi har fäst två rejäla bleck på varje sida med 10 cm långa trådspik. 16 st i varje bleck. Sen på undersidan av balken har vi fäst med rejäla vinkeljärn mot pelaren och där har vi fäst med dels lååånga skruv + ankarspik ( relativt korta dock). Funkar detta lika bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.