Hej,

Har ett 3kvm vinrum som jag vintertid inte vill ska komma under 10 grader. Det viktiga vid vinlagring är att ha en jämn temperatur men över längre tid som sommar till vinter är det ingen större fara med 8-10 graders skillnad. Men över dag/vecka vill man helst inte ha mer än 1-2 grader men helst 0. Så därför undrar jag vilken sorts uppvärming som ger en så jämn temperatur som möjligt. Vill alltså den ska hålla sig på 10 grader utan större svängningar.

Möjligt?
 
Ett modernt el-element har en temperaturstabilitet på +-0,2 grader så ett sånt för 1500kr duger bra när det är kallt ute. Om det måste funka även när tempen är högre utomhus så måste man ju ha en A/C, typ luft/luft värmepump men då blir ju kostnaden mycket högre.

Kom på att om du ska kyla så kanske det är lika billigt med en vinkyl?
 
Redigerat:
Bjälklag & väggar i sten samt vattenburen golvvärme... oslagbart trögt!
 
qvirre skrev:
Ett modernt el-element har en temperaturstabilitet på +-0,2 grader så ett sånt för 1500kr duger bra när det är kallt ute. Om det måste funka även när tempen är högre utomhus så måste man ju ha en A/C, typ luft/luft värmepump men då blir ju kostnaden mycket högre.
Räcker det att köpa ett lite dyrare av vilket märke som helst eller bör man hålla sig till en respekterad tillverkare och i så fall vilken/vilka? Kommer anslutas till 230V eluttag.

Jag hade efter 3 veckor av medelhavsvärme ca 18 grader i rummet så det är ingen fara.
 
Svaneholm skrev:
Bjälklag & väggar i sten samt vattenburen golvvärme... oslagbart trögt!
Väggar i sten har slagit mig men känns jobbigt för en icke hantverkare som mig :) Kanske kan lägga in travar med sten bara för sakens skull ;) Vilken sorts sten är trögast? Så kompakt som möjligt antar jag..

Det är betonggolv ska tilläggas.
 
Redigerat:
Har själv 350mm massiva lecablock och detta funkar bra. Det bästa är säkert granit / gråsten men jag antar att detta är praktiskt omöjligt att bygga med idag... Betongelement eller Leca fungerar utmärkt. Mvh,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.