Hej

Har haft en del projekt på landet i sommar som behövde svetsas. Införskaffade en ESAB C141 hos Jula istället för att släpa med mig min ESAB LKA 180 hemmifrån

Köpte Meec 0,6 tråd på Jula: Har aldrig kört med 0,6 tråd innan utan alltid kört med 0,8 ESAB tråd i min hemmasvets med bra resultat.

När jag började svetsa såg det ut som måssk*t rent ut sagt:S Mixtrade med svetsdata upp och ner men bra blev det definitivt inte...q(;^;)p Besviken var bara förnamnet på hur jag kände mig.....

Blev fundersam om det var jag, svetsen eller tråden som var problemet. Skam den som ger sig....Slipade ner måssk*ten och tog en sväng till Jula igen och införskaffade ESAB original 0,8 tråd. Bytte tråd i svetsen och trallalla... svetsarna var plötsligt perfektad^_^b

Frågan är nu om det var jag som var problemet som inte kunde få till det med 0,6 tråd, om Meec tråd inte går att svetsa med eller om ESAB C141 inte klarar av 0,6 tråd.

Ni som kan det här med svetsning, vad har ni för teorier? Alla teorier mottages tacksamt.

Mvh

Anders
 
En gissning är att svetsströmmen är för hög helt enkelt..
 
Bytta du til 0.6 kontakthylse da (den kobbertuppen på enden)?
 
Har kört enligt svetsdata för 0,6 tråd enligt manualen och bytt till 0,6 kontakthylsa. Bytte även även sida på matarhjulet eftersom den leveras för 0,8 tråd som standard. Resultatet var nedslående minst sagt.

När jag bytt tillbaka till 0,8 hylsa och 0,8 sidan på matarhjulet och svetsdata enligt manualen för 0,8 tråd funkar det kanon....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.