Hej,

Jag har köpt en sommarstuga med krypgrund. Stugan är på 37kvm och jag har förhöjda fuktvärden i krypgrunden. Fuktigheten i grunden är 25%!! Jag har ni lagt ut ett lager singel och ska lägga över 2mm byggplast ovanpå detta. Sedan är det dags att stänga till alla ventiler utom ett för att koppla in en avfuktare från Munters, en Homedry Mini.

Det är ingen lukt i krypgrunden och grunden består av ett stort utrymme och ett mindre som kom till efter en utbyggnad. I grunden har jag i dagsläget "en pöl" med vatten som nu ligger under singel och snart även under byggplast.

Min fråga är om mitt val av avfuktare (Homedry Mini för 11 000:) är rätt val? Vad finns det för alternativ som fungarar?

En annan fråga som jag inte blir klok på är om byggplasten ska vikas upp på grundmuren, om jag ska lämna en glipa mellan platsen och grundmuren eller om plasten ska gå till grundmuren men inte upp på den? Jag har nämligen sett alla dessa tre alternativ förordas på nätet!?

Jag blev rejält uppskrämd efter att Anticimex var hos mig och "hotade" med att stugan kan få hussvamp och behövas eldas upp...:(

Om någon mellan tummen och pekfingert kan uppskatta driftskostnaden för en homedry mini i kronor per år tas det tacksamt emot.


Hoppas på att få lite goda råd på vägen,


Tack på förhand!
 
Tillägg till min tråd...

Jag är nu inne på att köpa en avfuktare från AceTec, en PD 150 inklusive en trådlös mätare som jag kan se hur krypgrunden mår innifrån stugan. Prismässigt så liggger den på samma nivå som en homedry mini men den har "en grunka" som gör den mer enerigisnål än homedry.. ni får ursäkta att jag inte riktigt använd mig av ett fackmannamässigt språk. Om någon har erfarenhet av denna så är jag intresserad..
 
Om det står en pöl med vatten i grunden behöver dräneringen ses över och antagligen göras om, om den alls finns. Det gäller i synnerhet om det var sand (dränerande skikt) på marken under singlet och det trots det stod vatten kvar. Men kanske var det jord (tätare jordart) under singlet?

Täck hela markytan med plastfolie när du har avfuktare. Förhoppningsvis var du noga med att ta bort allt organiskt material innan du lade singel för att minska antalet partyn i det mikrobiella livet under plasten som leder till dålig lukt. Plastfolien kommer att öka ånghalten i marken under folien vilket gynnar mikroberna om de har organiskt material där. Dålig lukt kan fortfarande komma upp i skarvar.

Jag hade inte lämnat vattenpölen under singel o plastfolie utan att mer kolla upp varför den var där och ev dränera bort den. Är det pga förhöjd grundvattennivå eller lokalt vatten pga en grop på berg eller tät jordart tex lera?

Anticimexkillen "hotade med husvampen" eftersom det finns "stor risk" (se tex fukthandboken) att den kan börja växa vid en fuktkvot i trä på 25% som ju är vad du har. Denna är hög och om den stämmer bör du ta den på allvar. Du ska ned från 25 till högst 15-16 % för att klara både husvampen och mögel på lång sikt.

Skaffa en egen liten mätare för fuktkvoten (några hundralappar i bygghandeln) och håll löpande koll på fuktkvoten i träet i grunden nu när du får igång avfuktare. Mät på bestämda ställen en gång i månaden. Fuktkvoten i träet kommer att börja sjunka sakta (typ någon procent i månaden) efter att du får ner rel fuktigheten i luft konstant till högst 75% med avfuktaren. Ha en mätare för rel fuktighet i luften också.

Avfuktaren bör vara en sorptionsavfuktare som klarar lägre temp särskilt om du inte bor där på vintern. Har ingen enfarenhet av just Homedry mini mer än att det är en sorptionsavfukare iaf. De brukar ligga kring 1kW när de går.

Driftskostnaden går inte att säga i enskilt fall, beror helt på hur mkt fukt som ska ta bort, alltså hur många timmar den ska gå. Dina fuktvärden antyder att den ska jobba rätt mkt första halvåret för att få ner dem. Ett snitt för en krypgrund är kanske 2000-2500 kWh per år?? men på sikt sannolikt mindre för dig då din grund är liten.
 
Redigerat:
Hur är avrinningen från taket? Se till att vattnet från stuprören leds bort från huset, inte bara ner i marken vid grunden.
 
Vattenpöl under huset, låter som tomten runt åtminstone delar av huset behöver dikas ur ordentligt med ganska djupa diken så dräneringen blir bra. AceTec nog bra eftersom den har en intelligent styrning som slår av/tillåter högre %RF vid låg temp eftersom mögel ändå inte kan växa då. Fast den kommer säkert att dra en hel del el så länge det finns så mycket fukt kvar. Jag skulle lägga plast fram till grundmuren precis för att minska markfukt och undvika innesluta mer fukt i själva grundmuren. Bättre gräva upp och lägga platon på utsidan grundmuren om det behövs någonstans (gräv lite och kolla om sidan på grundmuren ser fuktig ut).
 
Det stämmer att jag under pölen har hårt packad lerjord. Stora delar av krypgrunden består av berg som, där pölen är ser jag lerjord som uppenbarligen inte kan dränera. Jag vet faktiskt inte hur jag ska komma tillrätta med vattenpölen. Hur dränerar jag bord pölen?

Bonnier, som du är inne på så ligger stuprören på bägge sidor om huset på helt fel sida. nu leds vattnet ut så att det passerar hela min krypgrund. Jag har en tunna under bägge stuprören som ska samla upp vattnet. Från tunna leds vattnet bort från krypgrunden.

Eftersom jag vill komma tillrätta med det här problemet så fort som möjligt så vill jag nu så fort som möjligt få ner avfuktaren för att normalisera fuktvärdet i trät. Kan jag vänta med att ordna dräneringen och leva med en högre elkostnad till nästa sommar för att du ta tag i dräneringen?

Tack för era svar!
 
Du får nog spränga eller hugga bort en del av berget en utanför stugan och bygga ett dräneringsdike så vattnet rinner inte följer berget utan rinner åt ett annat håll sedan... Bergborr och snigeldynamit kommer man en bit med. Beror säkert på mängden vatten som kommer från tak och rinnande utmed marken/berget och i dessa sprickor om en avfuktare har kapacitet nog för detta. Försök uppskatta antal liter per dygn. Byt tunnor som kan bli överfyllda mot avloppsrör om inte regelbunden tillsyn sker. Om stor avfuktningskapacitet behövs akut på sommarhalvåret har en bra kondensavfuktare högre kapacitet än en sorptionsavfuktare, men den senare är bäst för året-runt-bruk. Kanske behövs en av varje innan dränering ordnad och materialet fuktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.